söndag 19 december 2010

Vi har mycket musik i Saxdalen, byn det sjunger om. Det har speglat sig också här i Saxdalen blogg. För mig är musik ett huvudintresse och jag tycker om all slags musik, också klassisk musik. Vi hade ju en klassisk tenor i vårt Folkets hus för drygt en vecka sen, Raymond Björling. Musik kan få mig att rysa, få gåshud och få tårarna att rinna, den kan ge mig mycket starka känslor av njutning.
 
En operasångerska som bjudit mig på den typen av känslor är Jackie Evancho. Om ni inte känner till henne kan det bero på att hon är så ung. Lyssna på videon här under och blunda och försök att gissa hennes ålder från hennes sång- röst. Jag kan garantera att ni gissar fel.
 

Den här videon har setts av "bara" 270 000 YouTube-besökare. Det beror på att den version av inspelningen jag valt är i Full HD-kvalitet. Samma inspelning men i den lägre upplösning, som i TV-sammanhang kallas HD Ready, har setts av över 2 230 000 tittare och det finns 2 300 videos med Jackie Evancho på YouTube.

Ja hon är bara 10 år gammal men redan operasångerska - världens yngsta. Jag har presenterat Jackie Evancho i min andra blogg, Olas blogg.  Den som vill höra henne sjunga duett med den kända (och fem gånger äldre) operasångerskan Sarah Brightman i den bloggen: Klicka här.

Inga kommentarer: