onsdag 9 februari 2011

Det går nog åt rätt håll

Allt beror på vad det är man jämför men åtmin- stone mycket går åt rätt håll. Jag tänker t.ex. på dagarnas längd. Idag var det soluppgång kl 7:55 och solen gick ner 16:33. Det ger en dagslängd av 8 timmar 37 minuter.

Mitt minne är inte som en dators men jag tjuv- tittade tillbaka i bloggen till mitt inlägg från 21 december förra året. Då var det vintersolstånd och det årets kortaste dag. Solen gick då upp kl 9:03 och ner 14.52. Dagslängden var alltså bara 5 timmar och 49 minuter. Så visst går det år rätt håll.                                            (Klicka på bilderna för förstoring!)

Så här vackert var det utanför sängkammarfönstret härom dagen när jag var glad att inte behöva gå ut med min vinter- förkylning. Men visst är vin- tern vacker - särskilt nu när dagarna blivit längre och vi fått mer ljus.

Äppelträdet är äldre än jag men ger inga äpplen längre
Ändå får vi fortfarande vara beredda på en del bakslag. SMHI har t.ex. idag utfärdat en klass 1- varning för snöfall i Dalarna utom Dalafjällen: Från torsdag morgon snöfall som kan ge ca 1 dm nysnö fram till kvällen. Bloggens norska väderprognos säger också att vi kan vänta oss nattemperaturer på -15 eller -16 grader från kommande lördag till tisdag. 
  
 Våren är som julen - den låter oss vänta. Men det är ju något gott som ska komma.

Inga kommentarer: