söndag 6 februari 2011

7 minuter 57 sekunder svensk musikhistoria

Den som inte är det minsta intresserad av jazz kan ägna 7 minuter och 57 sekunder av sitt liv åt något intressantare genom att inte titta på följande video...


Hälsan börjar återvända och med den intresset att att lyssna på musik. De flesta svenskar känner till Jan Carlsson. Han är Loffe med hela Sverige men alla som känner till Loffe kanske inte känner till musikern Jan Carlsson? Den här videon ger en bra sammanfattning av en kort period på 60-talet... men det berättar videon så bra - för er som är det minsta jazzintresserade eller så normalt nyfikna att ni inte kunnat låta bli att klicka på startknappen.
 
För mig var det en stor upplevelse när jag första gången hörde Hansson & Karlsson i radio på 60-talet. Jag köpte skivan omedelbart och har lyssnar på den otaliga gånger. Det här var musik som jag gillade starkt från början. Det var egentligen en ganska avantgardistisk musik på det tiden men som jag verkligen tog emot med hull och hår och direkt utan tillvänjningstid.

Jag har redan tidigare avslöjat min svaghet för elorgel och Hammond-orgel och Bo Hansson blev direkt en av mina favoriter. Att få det att svänga som Hansson & Karlsson fick med bara orgel och trummor tycker jag fortfarande är otroligt bra.

Tyvärr kan vi inte drömma om att få höra Hansson & Karlsson i Saxdalens Folkets Hus. Bo Hansson dog nämligen i somras och Janne Carlsson är sen 2002 bosatt i Skåne.

1 kommentar:

Anonym sa...

tack för det, det var både kul och intresant
http://mattsjansson.blogspot.com/