torsdag 3 februari 2011

Från en förkylningssäng på Malbacken


Minns du den här TV-reklamen från 1994?



Jag kom att tänka på den idag när min förkylning gjorde att jag inte kunde sluta nysa. Och då visade det sig att det var ännu besvärligare att både nysa och skratta samtidigt...

Även om det är obekvämt med en förkylning som sätter ner krafterna kan man ändå känna sig ganska bekväm så länge som man ligger eller åtminstone inte anstränger sig. Då kan man till och med dagdrömma om behagligheter som man upplevt eller hoppas få uppleva i framtiden.

Så gjorde jag idag, en kombination av behagliga musikupplevelser jag redan haft och andra som jag hoppas få uppleva snart.

Bloggen har redan presenterat en av mina musikaliska favoriter, Kjell Öhman. Själv har jag aldrig mött Kjell Öhman eller hört honom live men jag har lyssnat till hans musik som jag mötte här i Strömstad. Efter 15 år som kapellmästare och pianist på långköraren Allsång på Skansen är vi ganska många svenskar som sett och hört Kjell Öhman spela någon gång, åtmins-tone på TV (medveten avstavning).

En annan av mina favoriter, kanske något mindre känd för allmänheten är Claes Janson. Claes har verkat utomlands ganska länge men skrev också in sig vid Uppsala universitet när jag studerade där. I Uppsala har jag sett och hört Claes Jansson sjunga blues under Kulturtnatten, ett årligen återkommande arrangemang i staden.

För mig är Claes Jansson först och främst Sveriges bästa bluessångare. Han har dessutom på senare tid arbetat mycket ihop med den tidigare nämnda favoriten Kjell Öhman.

När man som jag nu är, i ett tycka synd om sig själv-läge, kan man dock ägna tid åt att drömma. Eftersom jag aldrig hört de två nämnda favoriterna uppträda tillsammans är den drömmen inte speciellt långsökt. Hur skulle den drömmen kunna bli ännu bättre? Ja, det skulle väl i så fall vara om man kunde åka ner till Saxdalens Folkets Hus och få lyssna till dessa två stora där.

En aning om hur den drömmen skulle kunna se ut kan vi få om vi tittar på en video där Kjell Öhman och Claes Jansson musicerar tillsammans:


Vi är medvetna om att vi i Saxdalen, "byn det sjunger om", är mycket privilegierade i fråga kulturellt och musikaliskt utbud men nog får det väl vara någon måtta på utopiska drömmar?

Nej, varför det? Och det bästa med den här drömmen är att den kanske inte är utopisk - omöjlig i verkligheten? Tittar man tillbaka (t.ex. i den här bloggen) på de evenemang och de många "kändisar" som bidragit till underhållning i Saxdalen bara under förra året så är det imponerande. Sådant sker inte utan arbete och i Saxdalen finns både idérika och arbetsamma personer som inte sällan ror iland osannolika projekt. Det här kan bli ett av dem.
 
Saxdalen blogg ser det som en viktig uppgift att hela tiden hålla sina läsare informerad om det mesta som händer eller kommer att hända i Saxdalen. Det gäller naturligtvis också den här idén.

Inga kommentarer: