lördag 4 september 2010

När någon gör en resa...

På tyska finns ett utryck: Wenn jemand eine Reise tut,so kann er was erzählen. På svenska: När någon gör en resa så har han något att berätta. Det här uttrycket har fastnat i mitt minne trots att det aldrig fanns i någon av de läroböcker jag hade i tyska språket.

Det kom in i mitt huvud en sommar när jag arbetade på barnkolonierna på Öddö utanför Strömstad via en arbetskompis som också läst tyska men en annan bok...

Ja nu blir det en utvikning, för det jag tänkte berätta i det här inlägget var om min första flygresa. Det får komma i slutet.

Det aktuella uttrycket kom alltså geografiskt sett till mig på Öddö. Jag kom inte ihåg exakt vilket år men minnet av en liten resa därifrån, från Öddö till Strömstad (20 minuter med Kosterbåten) gjorde att jag lätt kunde bestämma året.

Min kompis var liksom jag mycket jazzintresserad och det året låg ångaren Göteborg vid kaj i norra hamnen i Strömstad som kafé och restaurang. Den fick inte frakta resande men fungerade bra liggande vid en kaj till 1975 när den höggs upp. Båten tillhörde Uddevallabolaget.

Vi hade hittat en likasinnad jazzfantast som arbetade  på den gamla ångbåten.
Kjell Öhmans "No Comments!"
Han var också från Göte- borg och våra diskussioner kom en gång in på en av mina svenska jazzidoler:

Kjell Öhman, pianist och organist från Göteborg. Bartendern talade då om att Kjell Öhman just släppt en ny skiva som hette No Comments! Och han tillade: "Det är precis vad man kan säga om den skivan!" Eftersom den skivan släpptes 1966 så är året bestämt.

Nu tror ni förstås att jag ska spela en video med Kjell Öhman och det är nästan rätt...

Nu är det inte Kjell Öhman som spelar men det är en likadan Hammond-orgel, modell B3, som Kjell Öhman spelar på och i samma musikstil som Kjell Öhmans. 
 



Orgeln Hammond B3 har också fått mig att göra en liten extra resa. När vi fått vårt andra barn behövde vi en större lägenhet och bodde en tid i Gimo. Jag pendlade varje dag fem mil till arbetet i Uppsala. Jag visste att det fanns en stor musikaffär i Alunda längs vägen hem och jag svängde en gång av Östhammarsvägen och tog den väg som gick förbi musikaffären. Där stod en Hammond B3. Det är enda gången jag spelat på en sådan men det var en upplevelse.

Det blev redan så många resor i det här inlägget så jag ska berätta om min första flygresa i ett kommande inlägg.

Inga kommentarer: