lördag 25 oktober 2008

Säflunds trädgårdsmöbler

Tidigare har här i bloggen visats ett foto av mig och mina föräldrar när vi sitter på Säflunds "svampmöbel" som vi hade i trädgården på somrarna strax efter andra världskriget. Men Säflund tillverkade också andra trädgårdsmöbler t.ex. den vitmålade trämöbeln på de här bilderna som min far Harry fotograferade. Det var en soffa som man kunde sitta tre i, tre fåtöljer med armstöd och ett bord. Möbeln var för det mesta placerad med soffan under en stamsyren. Följande bilder från min fars kamera visar den vitmålade Säflundsmöbeln. Den stod på olika ställen i trädgårdenanvändes och användes flitigt under de varma somrarna. Jag tror att vi hade den kvar i åtminstone 20 år.

Klicka på bilderna för att se dem förstorade!

Saftkalas på Säflundsmöbeln. Mamma med ryggen mot ryggåstältet som alltid var ett populärt tillhåll och lekplats på somrarna. Jag sov i tältet då och då. Till höger stamsyrenen som gav skugga åtminstone åt dem som satt i soffan.

Mamma Ingrid till vänster och till höger "främmande" från Stockholm, Eliasson.

I huset till höger bodde min moster Hanna och hennes man Johan Andersson. Johan arbetade i anrikningsverket i Långfalla. Deras son Börje bodde på övervåningen. Han gifte sig med Rut och de fick två barn Inger och Lars-Olov innan de flyttade till ett nytt hus som Börje byggde på Hagfallstorpet. Där fick de sitt tredje barn Britt-Lis.

Hälsningar,
Ola

Inga kommentarer: