lördag 18 oktober 2008

Blogg har blivit ett rumsrent svenskt ord

Med ojämna mellanrum letar jag ord i Svenska adademins ordlista. Den är ju normen för vilka ord som är accepterade som svenska och också hur de ska stavas och böjas. Varje år presenterar Svenska akademin en lista på ord som är nya i ordlistan och också vilka som tas bort.

Som ganska nybliven bloggare har jag tittat mindre i Svenska adademins ordlista på sistone än när jag var yrkesverksam. Men naturligtvis känner jag mitt ansvar att som bloggare försöka använda ett språk som är åtminstone acceptabelt och allrahelst korrekt. Men är man mas och har en blogg som är ganska lokal och som ibland fordrar dialekt för att kunna förmedla det "sanna" budskapet, ja då blir det språkliga problem eller konflikter.

Skillnaden mellan talspråk och skriftspråk är vi väl alla medvetna om men att i skrift ge rättvisa åt skillnaden mellan talspråk, skriftspråk och dialekt är en mer grannlaga uppgift.

Kompromisser är nödvändiga och jag har redan många gånger frågat mig: Vem skriver jag för? Naturligtvis för saxdalingar, men alla saxdalingar är ju inte infödda och jag skriver minst lika mycket för de "nya" saxdalingarna. Så att bara "skriva på dialekt" har jag aldrig tänkt mig. (Den här bloggen vänder sig också minst lika till de som inte är varken saxdalingar eller inflyttade men som har någon aknkytning till Saxdalen/Rävvåla eller som av någon anledning blir intresserad av vår by). Dessutom är det ju så svårt att skriva på dialekt. Att prata dialekt är ju naturligt men dialekten har ju inget naturligt skriftspråk.

Men det känns i alla fall som en knuff i ryggen eller klapp på axeln eller spark i baken att läsa en del av de nya ord som kommit in i senaste upplagan av Svenska akademins ordlista.

Där finns bl.a. blogg!

Att det är solen som är centrum i vår del av universum har väl de flesta av oss accepterat men på 1600-talet fick den italienske astronomen Kopernikus sitta i husarrest i resten av sitt liv för att han förordat detta synsätt i en bok 1632, samma år som slaget vid
Lützen. Kopernikus ställdes inför rätta och undgick döden genom att avsäga sig sin "kätterska lära".

Akademins erkännande av blogg som något accepterat svenskt gör att jag känner mig mer motiverad att fortsätta med min(a) blogg(ar). Det är ju inte bra att vara alltför långt före sin tid. Många stora män och kanske speciellt kvinnor har ju fått lida för att de levt alldeles för tidigt. Men att termen blogg finns med i Svenska akademins ordlista borgar ju för att man inte är helt otidsenlig.

Annars kan man reflektera över förändringarna i Svenska akademins ordlista. Många nya ord verkar väldigt välbekanta sedan ganska lång tid tillbaka eller rent av ålderdomliga som: rattkrycka, avbytarbås. stringtrosa, ålderssjukdom och välisolerad. Andra verkar för mig ganska nya t.ex: friår, handfri (är det det gamla handsfree?), konsumism med flera. Vissa nyord verkar både bekanta och verkligen aktuella som: överbelåna, aktiebubbla, västvänlig, lyxrenovera, och oflyt. (Om flyt och Ola-flyt kan du och kommer du att kunna läsa i min andra blogg Olas blogg.

Inga kommentarer: