Visar inlägg med etikett Sissel Kyrkjebø. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Sissel Kyrkjebø. Visa alla inlägg

onsdag 20 mars 2013

Våren är på väg



Nåja, någon riktig vårkänsla bjöd inte vädret på idag men vi lär oss kanske mer och mer att vara tålmodiga. Den här videosnutten visar utsikten från vår balkong idag. Punktlighet är inte längre något typiskt svenskt. Tänk bara på SJ, gamla Statens järnvägar, som lärt oss att vänta. Och tänk så många orsaker till försening- arna som vi har fått lära oss t.ex. växelfel, kopparstöl- der, elavbrott, datorfel och annat. I veckan var det ett godståg med ett hjul som inte snurrade längre...

Sen kan man undra vad det dåliga vädret beror på. För mig är våren lite förknippad med Norge. Lyssna på det här:


Två norska musikprofiler, landets största tonsättare Edvard Grieg, han som tonsatte Våren som här sjungs av den lika stora sångerskan Sissel Kyrkjebø. Kan det vara en slump att båda är från Bergen?

Frågan är om Norge har något med vårt (dåliga) väder att göra? Ja, redan tidigt i den här bloggens historia togs väderprognosen från Norge. Vi har fyra väder- länkar i bloggens vänsterspalt. De båda första går till en "försvenskad" vädersida. Läser man längst ner på dessa sidor hittar man: Våra prognoser görs av Meteorologisk Institutt i Norge och håller hög kvalitet. De levereras av Yr.

Där har vi nog förklaringen! Vad är det för väder Yr levererar? Titta igen på videon högst upp. Är det inte uppenbart att det är Yr-väder? Norskt Yr-väder. Och yrvädret är garanterat filmat på Malbacken. Så norr- männen tar inte bara hand om de flesta skidmedaljer. De behåller det goda vädret i Norge och skickar sitt yr- väder till Sverige.
 
Och tänk efter: Ni som tittar på TV4 trots all reklam: Vem presenterar vädret i TV4? Jo det är Norwegian, det norska lågprisflygbolaget! För att bli av med busvädret så fort som möjligt exporteras det med flyg till Sverige. Det känns som om både tiden och vädret är ur led men kanske vi är en förklaring på spåren? Det har ju också förekommit ovanligt mycket yrväder i södra Sverige och på kontinenten. Undrar varifrån det kommer?

måndag 5 september 2011

Sissel och Kalle - Bergen och Orsa i samklang

Nu har Kalle Moraeus gjort succé igen, som programledare i TV. Jag har inte sett första programmet men hörde på lokalradion att det var bra trots hans namn. Ja, han borde ju bo i Mora eftersom han heter Moraeus. Men han bor ju i Orsa. Och spela det kan han. Det har vi hört många gånger. Men kan han sjunga? Ja döm själv. I den här videon råkar Kalle vara i Norge och närmare bestämt i Drammens teater för att ackompanjera en stor norsk sångerska. Ja, se och hör själv hur det gick: 


Så kan det gå när Kalle Moraeus åker över kölen. Sångerskan behöver knappast någon presentation. Det är det norska sångunderbarnet Sissel Kyrkjebø. Hon är inget barn längre men har sjungit sen hon var nio år i många länder och med många kända musiker och sångare/sångerskor. I mitt tycke har hon en av världens vackraste sångröster, en tenor i världsklass.
 
På youtube finns många videor med Sissel Kyrkjebø här.
 
Sissels egen webbplats: http://www.sissel.net