Visar inlägg med etikett Kanelbullens dag. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Kanelbullens dag. Visa alla inlägg

fredag 4 oktober 2013

Ni har väl inte glömt Kanelbullens dag idag och varje 4 oktober

Jag gick in till min granne Ruth för en pratstund idag. Redan när jag öppnade ytterdörren möttes jag av den härliga doften av nybakade bullar. Ruth påminde mig om att det är Kanelbullens dag idag. Jag blev bjuden på kaffe och varm, nybakad kanelbulle. Det är inte mycket som kan smaka bättre när det var lunchtid och jag ännu inte druckit kaffe på hela dagen.

Byn Rävvåla/Saxdalen har haft många kaféer och bagerier under sin historia. På Saxenvägen där vi har IT-butiken Smeserver idag fanns innan jag minns det Finn-Karl-Eriks kafé. Under min skoltid hade Hjalmar Runnberg kafé i samma lokal. Vid Oxbrovägen nedanför den branta trappen från Folkets hus låg Annas kafé. Selim Lundbergs kafé låg i Norrbyn, på öster sida om Saxenvägens  korsning med Oxbrovägen.

Nilssons bageri hade också ett kafé innanför södra gaveln. Dessutom fanns ett bageri med en fin skylt på dörren med det internationellt klingande namnet: Wienerbageri. Det ägdes av handlare Kalström som hade affär i den fastighet som fortfarande ligger väster om Oxbrovägen i korsningen Oxbrovägen-Olsjövägen. Wienerbageriet låg mitt emot affären mellan Oxbrovägen och Olsjövägen.
  
Min farmor arbetade på Wienerbageriet. Hon var stark utan att vara stor. När någon frågade hur hon kunde vara så stark sa hon att hon blivit stark därför att hon bakat så stora degar i bageriet.

Genom min far har jag också en viss anknytning till Nilssons bageri. En minnesgod släkting till mig berättade att min far gått in på bageriets affär/kafé. Han frågade inte efter någonting men när personalen frågade vad han ville ha svarade han: Jag ville bara lukta.

måndag 4 oktober 2010

4 oktober, alltså Kanelbullens Dag


Kalendern har slagit över till 4 oktober och - som vi redan redan påmint om i bloggen - innebär det Kanelbullens Dag.  Men frågan är om det inte gått inflation i dessa "temadagar" när vi samma dag (ja 4 oktober i år) också ska hinna fira:

2010-10-04* Djurens dag
2010-10-04 Internationella barndagen
2010-10-04 Internationella dagen för boende- och bebyggelsefrågor

Och för en liten stund sen slutade gårdagen, 3 oktober, då vi firade Gräddtårtans Dag. Hann ni med det, eller sitter den sista tårtbiten fortfarande som en liten propp i halsen som säger: Inga fler sötsaker på flera dagar?

FN står bakom många av de internationella temadagar som vi har. En del är för-dagar t.ex. Internationella dagen för pressfrihet, Internationella dagen för biologisk mångfald, andra är mot-dagar som  Internationella dagen mot tobak och Världsdagen för bekämpning av ökenutbredning och torka.

Kanelbullens Dag däremot är helt nationell. Den finns i huvudsak i Sverige men också i Länder där det finns svenskar. Den firas t.ex. bland svenskar på Nya Zeeland och på många orter i utlandet där svenska kyrkan har verksamhet.

Jag misstänkte att Kanelbullens Dag var en icke-kommersiell uppfinning eftersom den instiftats av Hembakningsrådet. Det lät för mig hemtrevligt och som stimulans för en kulturell tradition, hembakningen. Då var det alltså inte ett påhitt av bagerinäringen. Då visste jag inte vem som finansierade Hembakningsrådet. Att Hembakningsrådets finansiär var Nordic Sugar förklarar i mitt tycke en del om deras intresse i bulldagen.

Sen beror det på hur man ser det: Om intresset för kanel- (och andra) bullar koncentreras till 4 oktober kan det innebära att övriga 364-365 dagar blir icke-bulldagar. Då kan det bli som med saffran. Det finns bara att köpa strax före jul. I så fall blir Folkhälsan vinnare och inte Nordic Sugar. 

Hur är då mitt eget förhållande till kanelbullar? Jo jag ska erkänna att jag till stor del är uppfödd på vetebröd eller "duppa" som det kallades. Frukost var nästan alltid varm mjölkchoklad (gjord på mycket socker, chokladpulver och mjölk. Bullar var för det mesta för småskaligt så en långbulle (vetelängd) uppskuren i skivor doppades i chokladen så att skivorna blev ännu mjukare än de var från början. Det kunde bli ett par skivor över - ibland - innan jag var mätt.  
 
 Det förekom faktiskt att hårt bröd också användes i frukosten. Vi kallade det "torrt" bröd. Då behövdes en vid kopp så att man kunde ställa 2-4 "torra" brödskivor bredvid varandra i chokladen så att de blöttes upp och åts precis innan de blev för mjuka. Helt uppblött bröd var inte så aptitligt oavsett om det var Wasabröd, Björbo-, Leksands-, Rättviks- eller Falu Rutbröd.

Men eftersom jag inte vill undanhålla någon att idag baka ett par plåtar goda kanelbullar ger jag modern hjälp till matlagning: Titta på den här videon och gör som den visar. Behöver du stoppa upp videon är det bara att klicka på videobilden så stoppar videon upp, klickar du en gång till fortsätter den. Så kunde man inte göra på mormor och farmors tid.



Min favoritdryck till kanelbullar är idag Milkos kalla mellanmjölk alternativt hett Colombia-kaffe (som jag låter svalna en del eftersom jag liksom min mor är känslig för het mat och dryck). Valet är ditt!

På tal om val. Vi har ju nyligen haft val till riksdagen och då kan det vara intressant att veta vilken hållning olika partiledare har till kanelbullar och Kanelbullens Dag. Det kan ni läsa om här.

fredag 1 oktober 2010

Firar du årets längsta dag?

I dag 1 oktober är första dagen i årets längsta månad. Tack vare den svenska sommartiden är oktober en timme längre än övriga månader med 31 dagar. Men den timme som vi förlorade när vi var uppe kl. 02.00 på natten den 28 mars - för att vrida fram klockan en timme - kommer vi inte att få tillbaka förrän sista söndagen i oktober, den 31. Då blir allt normalt igen, också tiden.

Det verkar som folk blir mer och mer stressade. Kan sommartiden vara orsaken eller åtminstone en delorsak? Sommartiden innebär ju att vi lever men en förlorad timme under sju månader av året. Och ingen har hittills kunnat ge en riktigt bra förklaring till var den timmen tar vägen och håller hus. Det skapar ju också en osäkerhetskänsla om den verkligen kommer tillbaka.

Och hur ska det gå för vår hund Nikita som får sin middagsmat kl. 18.00. De gånger vi missar den tiden blir vi omedelbart uppmärksammade på att något är fel. Nikita snurrar då runt som en osalig ande tills maten hälls ner i foderskålen. Hur ska det gå sista oktober?

Dagens namn är Ragna och Ragnar. Jag har haft två klasskamrater med de namnen. Ragna vet jag inte var hon finns och Ragnar är död.

Firar vi något speciellt 1 oktober? Nej inte vad jag vet i Saxdalen. Att 50-öringen inte är ett giltigt mynt från och med idag är ingenting att fira. Men Cypern, Kina, Nigeria och Tuvalu firar sina nationaldagar idag.


I Saxdalen får vi den kommande veckan se fram emot Kanelbullens Dag 4 oktober, Rock och Nostalgiafton 8 oktober, UBUNTU RELEASEPARTY 10 oktober.


Den lilla serien om kulturens ursprung och spridning med huvudvikt vid Saxdalen, Sverige och Kreta, Grekland har eventuellt fått sin avslutning i den mer internationella systerbloggen Olas blogg.