Visar inlägg med etikett Göran Israelsson. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Göran Israelsson. Visa alla inlägg

onsdag 28 juli 2010

Succé i Saxdalens Folkets Hus

Dan Andersson-veckan 2010 innebar för Saxdalens del en helafton i Saxdalens Folkets Hus. Ett program som på förhand - för en ganska nyligen återinflyttad Saxdaling, som jag själv - såg ut att vara: Ja kanske, visade sig vara en  succé. Som biljettförsäljare såg jag redan innan insläppet att intresset för kvällens föreställning var stort.

Kön utanför Folkets Hus innan portarna öppnades
Två säkra kort i kvällens föreställning fanns redan: Saxdaling- arna som måste beundras för deras idoga fram- trädanden och alltid av hög kvalitet. Både nya och gamla nummer på deras reportoir kändes mycket inspirerade och spelglädjen var större än någonsin.

Heidi Baier, har tidigare visat sin klass i Saxdalens Folkets Hus. Men i dag överträffade hon klart sin tidigare höga nivå med bl.a. mindre kända visor av Dan Andersson. Tyvärr var jag förhindrar att ta något bra foto av Heidi den här kvällen men det kommer säkert att ges många tillfällen framöver. Heidi är en etablerad del av den Dan Anderssonska kulturen!
Ing-Marie Lerström och Göran Israelsson
En ny bekantskap för mig och för många andra, eftersom de inte uppträtt tillsammans förut, var  duon Ing-Marie Lerström och Göran Israelsson. Den duon kommer att höra av sig i framtiden!

Kvällens program presenterades som alltid av Lasse Persson. En viss sordin både över kvällens framträdanden och Lasses presentation var det faktum att vår stora kulturperson från Saxdalen Bengt Emil Johnson gått bort. Bengt Emils mycket stora insats för kulturen inte bara i Saxdalen utan i hela Sverige gör att vi kan se fram emot många kulturevenemang i framtiden - likt det som här presenterade av Lasse Persson.

Lasse Persson, konfrencier framför Saxdalingarna

tisdag 11 maj 2010

Saxdalen i Dan Andersson-veckan 2010

I allmanackan är det redan nu dags att notera en av Ludvika kommuns högtidsveckor under sommaren 2010, Dan Andersson-veckan som i år infaller 24 juli - 1 augusti.

Självklart är också Saxdalen involverad i aktiviteterna till minne av vår skald Dan Andersson. Själv sitter jag och skriver på ett vindsrum på Malbacken i Saxdalen där Dan passerade många gånger på väg från Skattlösberg till tåget i Blötberget. På den tiden var närmaste järnvägsstation för Dan Blötberget. Dan hade åtminstone en "lumpar-kompis" i Rävvåla och han tog gärna en paus här på sin vandring till tåget.

Dan Anderssons minne lever också kvar i Saxdalen kanske mer än i någon annan by. Saxdalens manskör har t.ex. framfört den specialskrivna hyllningskonserten till Dan Anderssons 100-årsdag mer är 130 gånger sedan 1988. Se mer om spelet Helgdagskväll vid timmerkojan här på manskörens webbplats.

Här är tre inslag under Dan Andersson-veckan. Alla har Saxdals-anknytning.

Söndag 25/7
kl. 17.00
SKATTLÖSBERG Parkeringen
HELGDAGSKVÄLL VID TIMMERKOJAN
Ett sångspel av och med Saxdalens manskör under ledning av Roger Broberg.

Tisdag 27/7
kl. 18.00
SAXDALEN Folkets Hus
HEIDI BAIER, SAXDALINGARNA, ING-MARIE LERSTRÖM & GÖRAN ISRAELSSON
Visor och låtar med välkända lokala förmågor

Lördag 31/7 kl. 18.30
GRÄNGESBERG Cassels konserthus
SVEN BERTIL TAUBE med Saxdalens Manskör
Saxdalens Manskör inleder med en egen visavdelning, men kommer också att sjunga tillsammans Sven Bertil Taube.