Visar inlägg med etikett Statistik. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Statistik. Visa alla inlägg

tisdag 28 september 2010

Ditt och Datt om Smått och Gott

Tyvärr för alla som inte hann få någon biljett till den stora nostalgiafton som vår egen SaxdalsElvis fixat hit till fredag 8 oktober: Biljetterna tog slut alltför fort. Men för alla med biljetter är det inte så väldigt lång väntan kvar även om man som barn minns hur dagarna närmast julafton kröp fram. Och för både mogna och omogna rock-älskare kan väl det här evenemanget närmast liknas vid en julafton. Program- met har visats i ett tidigare inlägg, se här.  
  
 Den som är besviken över att inte ha någon biljett till nästa fredags konsert kan ändå se framtiden an med tillförsikt. Enligt vad Saxdalen blogg har snappat upp är det inte bara möjligt utan kanske till och med troligt att vi får ytterligare en intressant tillställning i Saxdalen under det här årets sista månad.

Har du sett Joe Esposito? Nej inte jag heller. Har du sett Elvis Presley?  Nej inte jag heller, annat än på film och TV. Visste du att Elvis Presley och Joe Esposito var bästa kompisar från 1968 fram till Elvis död. De träffades när båda gjorde militärtjänst i Tyskland. Under hela tiden efter Tyskland var Joe Esposito inte bara en nära vän till Elvis utan också hans manager. Joe Esposito är kanske den person som vet mer om Elvis Presley än någon annan nu levande person.

Elvis Presley kan av förklarliga skäl inte komma till Saxdalen i december men det kan Joe Esposito! Enligt information som läckt ut skulle han vara beredd att ställa upp och svara på frågor om sig själv och inte minst om Elvis Presley. Saxdalen blogg kommer naturligtvis att hålla er underrättade om händelsen ifråga.

Efterlysning: Det sägs ju att alla rävvålingar/saxdalingar är släkt. Så verkar det vara också med alla som har sina rötter i Östanbjörka. Min vän Bengt Östberg, född och uppväxt i Östanbjörka har som läsare av den här bloggen redan vet skrivit en bok om byn Östanbjörka. Den kan sägas vara en fortsättning på det släktforskningsarbete som Kjell Wadfors tidigare gjort om byn. För Grangärde kyrkby och Rävvåla/Saxdalen har ingen grundläggande släktforskning gjorts.

Vad efterlyser vi? Jo telefonkataloger från år 1950, Faludelen. Bengt har samma idé som jag haft för Saxdalen sedan jag flyttade tillbaka hit: Att försöka kartlägga vilka fastigheter som fanns 1950 och vilka som bodde i fastigheterna vid den tidpunkten. En hjälp i den kartläggningen skulle vara telefonkatalogen från det aktuella året.

Annars är det som Petter-Nils August rapporterade till Falun när han tjänstgjorde vid luftbevakningen vid Storfars under andra världskriget: Allt är lugnt, både vid Styggviken och Vågudden. Och för närvarande är läget detsamma på Malbacken.

Ett  kompletterande inlägg om kopplingen mellan kulturen i Dalarna och Kreta har gjorts i den mer internationella bloggen Ola blogg här.

Statistik: Du är inte ensam om att läsa Saxdalen blogg! Just nu har bloggen haft 35 181 besökare som laddat ner 70022 sidor. Läsarna kommer från 52 länder.  

lördag 27 februari 2010

Milstenar

Livet och det mesta går framåt. Ibland går det kanske inte så påtagligt framåt utan bara sin gilla gång. Men ibland passeras händelser, platser, personer eller annat som fäster sig speciellt i minnet, mer än det vardagliga.
 
Idag är ingen verkligt stor dag men ändå en dag som i det lilla kanske kan betecknas som en milsten. Saxdalen blogg har idag haft sin 25 000:e besökare! Dessa besökare har laddat ner över 51 000 sidor från bloggen.


För den som står ut med lite mer statistik ska jag ge några ytterligare siffror längre ner. Men först vill jag presentera en milsten i form av toner. En av min ungdoms jazzfavoriter hette Miles Davis. Han spelade in en LP 1958 med titeln Milestones. På engelska är det en fyndig titel eftersom den kan utläsas både som Miles-tones (Miles-toner) och som Mile-stones (Mil-stenar).

En liten Miles Davis-historia innan vi lyssnar till hans trumpet: Miles som var svart var 1987 inbjuden till Vita Huset som var vitt också på den tiden, precis som presidenten - Ronald Reagan. Miles Davis fick frågan av sin bordsgranne, en societetsdam från Washington DC, vad han hade åstadkommit för att bli inbjuden till tillställningen. "Well," svarade Davis, "Jag har förändrat musiken fyra eller fem gånger. Och vad har ni gjort av någon betydelse förutom att vara vit?"


 

Jag råkade läsa mig till att den indonesiske jazzlegenden, pianisten och keyboardisten Indra Lesmana hade gjort en inspelning av Milestones i sitt album Reborn som släpptes 2001. Finns det någon som har vetat om att det finns jazzlegender i Indonesien? Och till råga på allt är också Indra Lesmanas far jazzmusiker! Här finns den modernare tolkningen av Milestones:

 

Jag försöker hålla tillbaka min statistikerbakgrund men här är några siffror till: Bloggen har haft besökare från 43 länder. Besökarna har använt 27 olika språk. 61 % av besökarna har använt webbläsaren Internet Explorer, 32 % använde Firefox. Övriga 7 % delas av sju andra webbläsare. Ja det räcker väl för idag?

onsdag 26 november 2008

Läser man Saxdalen blogg från Ystad till Haparanda?

Nej inte helt säkert. Men Saxdalen blogg har inte en lokal läsekrets bara i Saxdalen eller Ludvika kommun. Vi vet att efter 1 september har vi haft en läsare i Haparanda men ingen i Ystad.
Som framgår av kartan är våra läsare utspridda över landet. De läser vår blogg från datorer i 54 "städer" (kommuner) som är markerade i kartan till vänster. Några få "städer" är inte kommuner utan tätorter, t.ex. Uttran och Bromma. Sveriges har idag 290 kommuner.

Som väntat ligger Ludvika kommun högt på vår läsartopp men ligger sedan 1 september på bronsplats efter Stockholm och Borlänge. Göteborg ligger på fjärde plats.

Det kanske är lite överraskande att över fyra procent av de som läser Saxdalen blogg gör det utanför Sverige.

I Indien, USA, Thailand, Frankrike, Danmark, Storbritannien har mer än en person (dator) varit inne på bloggen sedan 1 september och dessutom en läsare vardera i Australien, Turkiet, Tyskland, Norge, Colombia, Japan och Nederländerna.

Om vi rorar oss med att ta ett litet stickprov på ett enda besök på bloggen så kan statistiken visa att besöket gjordes från en dator i Borlänge. Datorn var utrustad med operativstystemet Linux och webbläsaren Firefox version 3.0 och skärmupplösningen 1280x1024 bildpunkter.

Datorn i Borlänge har kommit till Saxdalen blogg när användaren använt sökmotorn Google och sökt på texten "saxdalen blogg". Datorn gjorde det första besöket på bloggen i förrgår men var också in igår och det senaste besöket idag. Det tycker vi är bra, fortsätt så!

Visst år det otroligt hur mycket statistik man kan göra, både intressant och också helt ointressant...

Men sedan räknaren startades 6 augusti har våra bloggsidor läst 12 714 gånger. 3 615 datorer har använts för att besöka bloggen varav 1 994 har gjort mer än ett besök.

Nu får det vara nog med siffror!