Visar inlägg med etikett Konstrundan. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Konstrundan. Visa alla inlägg

tisdag 20 januari 2009

Liten återblick och ett exempel på en av många positiva upplevelser

Nu har jag varit tillbaka i Saxdalen i ett år och fem månader. Tiden som pensionär i Saxdalen har inte varit långsam och tråkig. Tvärtom har den varit fylld med intressanta återseenden men också av nya inspirerande kontakter och upplevelser.

En av de positiva företeelserna i mitt nya liv är medlemskapet i Rävvåla kulturförening. Runnbergsgården och de personer som ställer upp med arbete och engagemang för att bevara och utveckla denna unika kulturyttring har inspirerat mig och gett mig nya, viktiga perspektiv på vad som är viktigt och oviktigt.

Jag vill ge ett exempel på en oväntad och positiv upplevelse som medlem i Rävvåla kulturförenings styrelse. Vi var medarrangörer i 2008 års Konstrunda i Grangärdebygden, ett arrangemang som startade från en idé från två av de Saxdalingar som är inblandade i det mesta av föreningsliv, initiativ och arbete för Saxdalen: Roger Broberg och Kerstin Byström. Jag hoppas återkomma senare i bloggen med en presentation av dem och av andra personer som betytt och betyder mycket för Saxdalen.

Förra årets konstrunda hade fyra huvudinslag: Saxdalens manskör, fotoutställning och målningar av Viktoria Gylling. De tre delarna var mycket uppskattade. Det fjärde inslaget som var helt okänt för de flesta av oss var också det som direkt blev ett slags succé.

Flera personer har efter konstrundan frågat mig om Annetts Glasverk. Varifrån kom hon och vet du var hon ställer ut? Jag har bara kunnat hänvisa till hennes visitkort som jag tog från hennes utställningsbord och visade i mitt blogginlägg om Konstrundan. Men idag fick jag ett e-brev från Annette Eriksson som hon heter. Hon talade om att hon kommer att vara med på en Hantverksdag på Räfsnäsgården i Ludvika den 31/1 2009 kl 10-16.

Så till alla som frågat: Där kan ni se hennes unika glaskonst. Vi var många som var imponerade på Konstrundan.

Här ett foto av Annettes glaskonst från Konstrundan 2008 i Saxdalens Folkets Hus.
Adressen till hennes webbplats är: http://annettsglasverk.se/

onsdag 29 oktober 2008

Konstrunda i Saxdalens folkets hus 1-2 november

Under Allhelgonahelgen blir det konst och musik i olika former i Saxdalens Folkets Hus. Lördag och söndag, 1-2 november kl. 11-17 båda dagarna visas bild- och glaskonst. Dessutom visas en fotoutställning med bilder från Saxdalen. Sång och musik bjuds och kaffe kan köpas. Fri entré.

Arrangörer är Rävvåla Kulturförening & Studieförbundet Vuxenskolan.

Hela programmet i Saxdalens Folkets Hus kan ses här under. Klicka på bilden för att se den förstorad.



Alla är hjärtligt välkomna!

Konstrundan är ingen lokal händelse bara i Saxdalen. Nej den anordnas för fjärde året i rad och har i år vuxit till evenemang på 13 platser i Ludvika kommun.

Se det detaljerade programmet för hela kommunen här!

En färgglad affisch om Konstrundan kan du se här!

Lyssna på Sveriges Radios intervju om årets Konstrunda här!