Visar inlägg med etikett Saxdalen PRO. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Saxdalen PRO. Visa alla inlägg

tisdag 23 juni 2009

Boule-vinst för PRO Saxdalen

Visste du att Saxdalen har ett boule-lag? Nej det är nog inte så många fler än vi som är en del av PRO Saxdalens boule-lag som vet det. Och så länge som vi bara förlorat våra matchen så har det väl inte varit så mycket att hurra för...

Men nu har det hänt: Saxdalen vann matchen mot Nyhammar på Åvallen i måndags!

Eftersom det var den första segern under 2009 tycker Saxdalen blogg att det är värt att uppmärk-sammas. Och vi vill sprida lite kunskap om den viktiga sporten som verkar lite i skuggan av fotboll, ishockey, tennis och andra sporter som vi kan se hur mycket som helst av på TV.

Boule kommer från franska språket och betyder där klot. Det är den enda utrustning som behövs för att spela boule tillsammans med en liten träkula kallad "lille".
Lillen kastas ut först. För att förklara det hela kort gäller det sen att kasta boulen (stålkulan) så att den kommer så nära lillen som möjligt.

Sen mäter man, om det behövs, och räknar och kommer fram till vem som har segrat.

An så länge har vi i Saxdalen PRO:s boule-lag inte tyckt det varit så angeläget att presentera resultaten. Den som läser Ludvika Nya Tidning kan då och då läsa av ställningen mellan de tävlande lagen i Västerbergslagen. Den som läser Dalademokraten hålls ovetande.

Nu anser Saxdalen blogg att det senaste resultatet bör uppmärksammas. Vi dröjde ganska länge med att rapportera föregående säsongs slutresultat - kanske delvis därför att Saxdalen kom på sista plats. Men om man vände tabellen upp och ner såg det bra ut!

Själv läser jag Dalademokraten så jag har ingen aning om hur tabellen ser ut nu. Men en seger mot Nyhammar med 6-3 är något som vi själva är mycket stolta över och som vi gärna berättar om.

Det här var den sista matchen före sommaruppehållet. Alla stora lag gör ju ett sommaruppehåll. Själv är jag med supporterklubben för fotbollslaget Barcelona FC och har just fått meddelandet att de är på semester till 3 augusti. Jag tycker det är lite synd eftersom jag kommer att åka hem från Barcelona den 2 augusti. Och vi behöver ju alla vår sommarsemester.

Och i augusti fortsätter både Barcelona FC och PRO Saxdalen sina matcher och Saxdalen blogg ska försöka bevaka resultatet i boule-serien, åtminstone om det går bra! Efter segern mot Nyhammar ser vi internationella framgångar som en framtida utmaning.

Här under till vänster, boule som vi spelar det men i Nice i södra Frankrike och till höger i Cannes... vi siktar dit!


Klicka på bilderna för forstoring!











Den som tror att boule är ett spel bara för pensionärer tror alldeles fel! Boule är ett anrikt spel med grundern i det antike Grekland och sedan i det antika Romarriket. Vår variant av boule kommer från Frankrike. Boule spelades först av romerska legionärer i södra Frankrike

Under till vänster, boulespel i Laos tidigare huvudstad Luang Prabang och till höger stilstudie av kvinnlig boulespelare.












Boule spelas också i Thailand som här under till vänster och eftersom Spendrups inte längre ger några lokala sponsringspengar arbetar vi på ett sponsringskontrakt med det thailändska bryggeriet Singha beer.

Under till höger visar vi en viktig del av en boule-match: Mätningen. För att avgöra poängen är det ofta nödvändigt att mäta avstånden mellan boule-kloten och lillen.

onsdag 25 februari 2009

Saxdalen PRO segrade!

Vi har ju talat lite tyst om resultatet i den senaste bouleserien för Saxdalen PRO men det är nu historia, det var ju förra året. Och det nya årets första kraftmätning som ägde rum i dag blev en stor framgång för Saxdalen PRO. Den här gången gällde det inte boule. Nej snön ligger ju decimeterdjup över våra boule-banor. Nej den här gången gällde det annan spänst och precision: Veteranvetartävling.

Det var PRO Sunnansjö och PRO:s samorganisation i Ludvika kommun som arrangerade finalen mellan kommunens PRO-föreningar. Frågetävlingen där sju föreningar deltog var förlagd till Tallmogården i Sunnansjö. Segrande lag blev Saxdalen med trion Anita Broberg, Ingrid Johansson och Mona Runkvist.

Om det var en medveten taktik eller mera en slump vet vi ännu inte men Saxdalsflickorna gick ut hårt och hade redan i "halvtid" dragit ifrån närmaste konkurrent med tre poäng. Vi vet ju alla hur riskabelt det kan vara att i tävlingssammanhang gå ut för hårt men Saxdalslaget visade sig hålla måttet genom samtliga 12 frågor och segrade med 30 poäng före tvåorna Ludvika, Nyhammar och Säfsen, alla på 27 poäng. Grängesberg, Gonäs-Blötberget och Sunnansjö deltog också i tävlingen men nådde inte ända fram.

Styrelsen för PRO Saxdalen har nu ett stimulerande jobb framför sig att lägga upp taktiken inför nästa etapp i den riksomfattande tävlingen: Distriktsfinalen för Dalarna 14 april. Det gäller ju både att peppa flickorna i vårt lag och hjälpa till med stimulerande hjärn-gympa.

Saxdalen blogg var tyvärr förhindrad att närvara vid den stora drabbningen men vi kommer säkert att få tillfälle att återkomma till framgången - förhoppningsvis också med bilder. Tills vidare får vi gratulera vårt vinnande lag och önska lycka till i kommande drabbningar.

Könsfördelningen blev ju minst sagt något ojämn i vårt lag men det har ingenting med könsdiskriminering att göra! Det var ju så att de tre bästa resultaten i den lokala uttagstävlingen i Saxdalen skulle bilda lag för vidare kvalificeringar. Och det visste vi ju redan: Kvinnor kan!