Visar inlägg med etikett FC Barcelona. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett FC Barcelona. Visa alla inlägg

tisdag 28 juli 2009

Ibra i Barcelona och Ibra i Tanger

Det är mycket Ibra i Barcelona just nu. Så mycket har jag inte hört om Ibra sen på 1950-talet när jag varje kväll rattade in Ibra Radio från Tanger, pingströrelsens kortvågssändningar som min mormor ville lyssna till.

Men Ibra som jag hört och sett så mycket om de senaste dagarna är vår svenske Ibra, Zlatan Ibrahimović. Sent igår kväll introducerades Zlatan på sin nya hemmqarena Camp Nou i Barcelona inför 60 000 entusiastiska fans.

Det var Zlatans tredje lyckligaste stund efter födelsen av hans två barn. Att nu få tröja nummer 9 och att få spela i FC Barcelona verkar vara en stor dröm som går i uppfyllelse för Zlatan. Jag kollade in läget i FC Barcelonas stora shop i Camp Nou och det fanns redan massor av "9 Ibrahimivic-tröjor" att köpa för ca. 900 kr styck.

Som Rävvåling tyckte jag att priset var för högt så jag nöjde mig med att köpa en kepa för 120 kr. Jag är ju ändå en Barca-fan sen tidigare. Och skulle det inte lyckas för Zlatan att bli den superstjärna i Barca som alla förväntar sig här så kan min mössa med den mer opersonliga texten FC Barcelona kanske hålla sig modern under ännu några spelarbyten. Själv tror jag dock på Zlatan som en kreativ ledande spelare i Barca.

Annie min sambo som har spanska som modersmål och behärskar åtminstone tre övriga världsspråk kan eventuellt bli ansvarig för säkerheten bakom spelarbåsen som ju egentligen är stora plastbubblor.


För egen del kan det bli aktuellt att svara för säkerheten framför skåp nr 9 i hemmalagets omklädningsrum. I så fall ingår också att noggrannt rengöra taktik-tavlan när spelarna är på väg ut på planen. Jag ska genomgå ett språktest i skånska i morgon.

söndag 26 juli 2009

Tyvärr missade jag boule-träningen på Furuliden

Jag åkte till Barcelona för att bevaka kultur och sport här i Katalonien under tio dagar. Här har också turismen hittills hållit mig i sitt grepp. En hel eftermiddag på playan här i Barcelona och i går en heldagsutflykt till Sitges, en känd turistort 35 km sydväst om Barcelona fick mig till en lat dag med promenader i staden men större delen av dagen vid den långsträckta playan.

Temperaturen, 33 grader gör mig lite slö och vad jag vet var det lugnt både på kultur- och sportfronterna i Barcelona så jag kunde koppla av ganska bra på playan i Sitges.

Sitges är en liten stad av Ludvikas storlek. Playan är huvudattraktionen och på bilden ses den stora bukten med fem vågbrytare som delar av stranden i sex avskilda playor. Under tågturen såg vi att i stort sett hela kuststräckan består av sandstränder. Det lär finnas 17 badstränder på en sträcka av fyra km i Sitges. Karneval i februari och festivaler som avlöser varandra året runt.

Dagens händelse i Barcelona är annars att min dotter anländer med flyg från Västerås i kväll. Vi ska utforska Barcelona tillsammans och i morgon, måndag kommer Zlatan. Han ska bara läkarundersökas innan hans övergång till FC Barcelona kommer att offentliggöras officiellt.

Vi återkommer med fler nyheter från varma men trivsamma Barcelona.