Visar inlägg med etikett Claes Jansson. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Claes Jansson. Visa alla inlägg

tisdag 26 juli 2011

Påminnelse om Dan Anderssonveckan och Cornerlis


På lördag 30 juli börjar Dan Andersson- veckan 2011. Se hela programmet här. Saxdalen blogg har naturligtvis redan skrivit om den intensivt innehållsspäckade veckan som mobiliserar underhållningsarrangörer i hela kommunen.
 
För Saxdalens del är det tisdag 2 augusti som är det stora dagen: Claes Janson & Kjell Öhman ger en presentation i ord och ton av Cornelis Vreesvijks liv och musik.

Jag dagdrömde - eller kanske var det hallucinationer - under en förkylning i början av februari om den här konserten. Det beskrevs här. Ett par veckor senare var jag frisk och hade fått bekräftat att drömmen skulle bli verklighet den 2 augusti. Evenemanget beskrevs då mer ingående här.
 
Det är alltså på tisdag nästa vecka som alla som kommit över biljetter träffas i Saxdalens Folkets hus.

En positiv upplysning: Det finns fortfarande biljetter att köpa på Turistbyrån i Ludvika. Beställda biljetter avhämtas eller kan skickas per post till boende långt ifrån kommunen.

Det blir ingen paus under föreställningen men kaffe kan köpas före och efter konserten.

Sittplatserna är onumrerade så kom i tid! Föreställningen börjar 18:30.

Arrangören, Rävvåla Kulturförening hälsar alla välkomna.

fredag 18 februari 2011

Drömmen från 3/2 går i uppfyllelse 2/8

När jag snorade och yrade 3:e februari (förkylningen är över nu) avslöjade jag en dagdröm i bloggen. Vill du läsa om bakgrunden klicka här. Kortversionen: Jag drömde om att få lyssna till två av mina favoritmusiker spela och sjunga i Saxdalens Folkets Hus. Nu har jag fått bekräftelse på att drömmen blir verklighet.

I Ludvika kommun har vi av tradition en Dan Andersson-vecka varje sommar. Det har visat sig att båda mina två favoriter är spellediga på tisdag i Dan Andersson-veckan, d.v.s. 2:a augusti och villiga att ge en konsert i Saxdalens Folkets Hus den kvällen!
Om Cornelisprogrammet i Saxdalen den 2 augusti, kl 18.30, med Claes Jansson och Kjell Öhman:

Cornelis Vreeswijk
Cornelis Vreesvijk dog 1987 men han är ständigt aktuell och just nu mer än någonsin med filmen om hans liv - som hade premiär i november i fjol - och SVT som visat doku- mentären om hans liv flera gånger. I årets Dan Andersson vecka får han en särskild hyllning i Folkets Hus i Saxdalen tisdagen den 2 augusti med programmet ”Sagan om den flygande holländaren”.

Claes Jansson
Det är välkände sångaren Claes Jansson som tillsammans med pianisten Kjell Öhman framför ett program i ord och ton om Cornelis Vreesvijks liv.

Claes Jansson med sin välmodulerade stämma är vår kanske främste jazz- och bluessångare men även en förnämlig vistolkare, inte minst då Cornelis visor. Han har blivit närmast folkkär med sången ”Har du kvar din röda cykel”. Har du inte hört den melodin?, skriven av pianisten Anders Widmark? Då är det hög tid att göra det, klicka här! 
 
Kjell Öhman är en av landets bästa jazzpia- nister och är för den stora allmänheten  känd som kapellmästare och pianist i populära TV-programmet Allsång på Skansen; 17 år i rad har han suttit på Sollidenscenen.

Möjligheten att uppleva Den flygande holländaren i Saxdalens Folkets Hus får du tack vare den lokala arrangören, Rävvåla Kulturförening. Biljetter kommer att kunna köpas till det facila priset av 150 kr.
 
Föreställningen har inga avbrott för reklam eller andra störande inslag. Kaffe, (25 kr), kommer att serveras före och efter före- ställningen. 

Vi återkommer med mer information när vintern släppt sitt grepp om oss.

Läs om Kjell Öhmans och Claes Janssons framträdande här. Se hela programmet för Dan Andersson-veckan här! (Det kommer att fyllas på efter hand).

Välkomna till Saxdalens Folkets Hus och Sagan om den flygande holländaren,
2 augusti 2011 kl 18:30!

torsdag 3 februari 2011

Från en förkylningssäng på Malbacken


Minns du den här TV-reklamen från 1994?



Jag kom att tänka på den idag när min förkylning gjorde att jag inte kunde sluta nysa. Och då visade det sig att det var ännu besvärligare att både nysa och skratta samtidigt...

Även om det är obekvämt med en förkylning som sätter ner krafterna kan man ändå känna sig ganska bekväm så länge som man ligger eller åtminstone inte anstränger sig. Då kan man till och med dagdrömma om behagligheter som man upplevt eller hoppas få uppleva i framtiden.

Så gjorde jag idag, en kombination av behagliga musikupplevelser jag redan haft och andra som jag hoppas få uppleva snart.

Bloggen har redan presenterat en av mina musikaliska favoriter, Kjell Öhman. Själv har jag aldrig mött Kjell Öhman eller hört honom live men jag har lyssnat till hans musik som jag mötte här i Strömstad. Efter 15 år som kapellmästare och pianist på långköraren Allsång på Skansen är vi ganska många svenskar som sett och hört Kjell Öhman spela någon gång, åtmins-tone på TV (medveten avstavning).

En annan av mina favoriter, kanske något mindre känd för allmänheten är Claes Janson. Claes har verkat utomlands ganska länge men skrev också in sig vid Uppsala universitet när jag studerade där. I Uppsala har jag sett och hört Claes Jansson sjunga blues under Kulturtnatten, ett årligen återkommande arrangemang i staden.

För mig är Claes Jansson först och främst Sveriges bästa bluessångare. Han har dessutom på senare tid arbetat mycket ihop med den tidigare nämnda favoriten Kjell Öhman.

När man som jag nu är, i ett tycka synd om sig själv-läge, kan man dock ägna tid åt att drömma. Eftersom jag aldrig hört de två nämnda favoriterna uppträda tillsammans är den drömmen inte speciellt långsökt. Hur skulle den drömmen kunna bli ännu bättre? Ja, det skulle väl i så fall vara om man kunde åka ner till Saxdalens Folkets Hus och få lyssna till dessa två stora där.

En aning om hur den drömmen skulle kunna se ut kan vi få om vi tittar på en video där Kjell Öhman och Claes Jansson musicerar tillsammans:


Vi är medvetna om att vi i Saxdalen, "byn det sjunger om", är mycket privilegierade i fråga kulturellt och musikaliskt utbud men nog får det väl vara någon måtta på utopiska drömmar?

Nej, varför det? Och det bästa med den här drömmen är att den kanske inte är utopisk - omöjlig i verkligheten? Tittar man tillbaka (t.ex. i den här bloggen) på de evenemang och de många "kändisar" som bidragit till underhållning i Saxdalen bara under förra året så är det imponerande. Sådant sker inte utan arbete och i Saxdalen finns både idérika och arbetsamma personer som inte sällan ror iland osannolika projekt. Det här kan bli ett av dem.
 
Saxdalen blogg ser det som en viktig uppgift att hela tiden hålla sina läsare informerad om det mesta som händer eller kommer att hända i Saxdalen. Det gäller naturligtvis också den här idén.