Visar inlägg med etikett Kastrup. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Kastrup. Visa alla inlägg

fredag 16 april 2010

Att vänta på flyg som inte avgår...

Nånga svenskar finns i dag i olika länder därför att deras flyg hem inte avgick som det skulle. Island är ett land i Norden som vi inte hör så mycket om annat än när det gäller inflation. Men idag vet de flesta, inte bara i Europa utan i hela världen att Island finns. Ett moln har satt Island på kartan för lång tid framåt.

Visserligen säger nästan alla på TV att det är tillfälligt och att de förväntar sig att allt ska vara normalt i morgon eller övermorgon... Själv tror jag mer att dessa profetior beror på bristande kunskaper än på - just det, kunskaper.

Den förhärskande vindriktningen vid den här tiden på året är ju från Island mot Skandinavien. Precis som våra västvindar under sommartid kan det här pågå ganska länge, ibland veckor, ibland månader. Sen är det en annan sak hur länge vulkanen på Island fortsätter att spy ut aska.

Det är beklagligt för alla svenskar som väntar på att få åka hem utan att flygtrafiken fungerar. Jag har en ordentlig förkylning men var ändå beredd på att åka till Ludvika för att möta min sambos dotter som skulle komma från London till Västerås på torsdag. Hon ville komma upp till oss i Saxdalen innan hon åkte hem till Uppsala.

Hon är naturligtvis fortfarande kvar i London men det går ingen nöd på henne. Hon bor hos sin kusin, har aldrig varit i London tidigare och har haft en bra vecka i London. Att det blir något längre är kanske ingen nackdel.

Själv har jag upplevt en flygtur som inte blev av. I mitt arbete vid Statistiska centralbyrån i Örebro var jag många gånger till Bryssel och Luxemburg. Vid en av resorna till Luxemburg hade allt gått bra. Andra dagens möte var avslutat och det enda som återstod var att flyga hem via Köpenhamn.

En kollega och jag åkte ut till Luxemburgs enda internationella flygplats Luxembourg-Findel som ligger sex kilometer utanför huvudstaden. Vi skulle inte få flyga med samma plan hem utan jag skulle flyga en timme före min kollega Lennart. Men vi skulle flyga samma väg, via Köpenhamn till Örebro.

Jag har egentligen aldrig haft långsamt på någon flygplats särskilt där jag haft lång väntetid. Här var det ingen ny upplevelse att vänta. Jag hade varit här åtskilliga gånger så det var ingen speciellt positiv upplevelse heller.

Tiden gick och vi såg hur Avgående-listan förflyttades steg för steg, snart var det inte så långt fram till min flight.

Jag tror att min flygning till Köpenhamn skulle gå med Luxair men jag är inte säker. Ibland var det det det danska flygbolaget Cimber som flög sträckan mellan Kastrup och Luxemburg. Tiden för mitt flygs avgång var nära men då kom beskedet "Försenad". Tiden fortsatte att få så mycket att det blev ombordstigning på min kollegas flyg men för mig var det fortfarande Delayed, försenat.

Lennart flög iväg och kvar var bara de passagerare som skulle med samma flyg som jag. Det var ganska ödsligt på flygplatsen. Till sist kom beskedet på skärmen: Cancelled, Inställt!

Det blev direkt en lång kö vid informationsdisken. Problemet var att det plan vi skulle flyga med inte hade kommit från Köpenhamn. Visserligen var det kraftigt snöväder i Luxemburg trots våren men inget som borde påverka flygtrafiken.

Lösningen blev att vi strandsatta fick gå till ett bra hotell som låg nära flygplatsen och vi fick rum och blev bjudna på en fin middag.

Sen blev det att titta på TV tills det var dags att sova. Det var i och för sig bra service men det är aldrig trevligt att tillhöra den grupp som inte kommer hem på kvällen som planerat. Men det är enda gången jag inte kommit hem samma dag som planerat.

Min första utlandsresa med flyg 1961 blev försenad från Sverige så ankomsten till Malaga som var planerad till kvällstid inträffade inte förrän klockan sju på morgonen efter.

måndag 7 december 2009

Nu är det Bella Center som gäller!

Kanske du inte känner till Bella Center? Nej, det skulle inte jag heller göra om det inte varit så att jag runt millennieskiftet haft en 2½ dygns minisemester i Borås och Köpenhamn... Det här tarvar nog en del förklaringar:

I min andra blogg, Olas blogg, har jag skrivit några inlägg om min resa till Indien 1998. Klicka på följande länk för att komma till blogginläggen om min kontakt med Indien. Där har ni en del av bakgrunden.

Väldigt kortfattat: En indisk kvinna satt på min plats på morgontåget en snöstormig vinterdag från Falköping till Hallsberg. Året var 1998. Vi började prata och jag talade om att jag skulle åka till Laos inom kort, bara några hundra mil bortanför Indien.

- Då måste du komma förbi och hälsa på i New Delhi!

Så då gjorde jag det (i andra bloggen).

En tid senare kom Anu
, hon heter så min indiska systerdotters mamma (förklaring i andra bloggen), till Sverige och Borås igen för att sälja kläder till ett par av postorderfirmorna. Vi bestämde att vi skulle träffas i Borås. Jag kände inte alls till staden men lovade ordna hotell och tog tåget ner från Örebro.

Anu var på företagsbesök hela dagen i Borås där hon skulle stanna till nästa morgonr. Då skulle hon ta tåget till Köpenhamn där hon skulle övernatta och morgonen därefter flyga till en modemässa och kundbesök i Köln i Tyskland. Vi hade mycket att prata om den stund på kvällen när vi åt middag på en Borås-restaurang, thailändsk tror jag, så jag beslutade att följa med till Köpenhamn där Anu skulle stanna ett dygn utan att ha något särskilt att göra.

Anu hade flera gånger besökt en årlig modemässa som hölls på Bella Center i Köpenhamn. Hon brukade bo på ett bra vandrarhem Danhostel Amager nära Bella Center.


Bella Center från nordväst med Copenhagen Congress Center (till vänster), västra ingången (i mitten) och International House (till höger)

Bella Center är Nordens största utställnings- och kongresscenter och ligger på ön Amager i Öresund. På ön ligger också Köpenhamns internationella flygplats Kastrup.
Øresundsbron som är brons officiella namn, går också från Amager.

Vi övernattade på Danhostel Amager som också var en upplevelse: ett modernt, stort vandrarhem med över 500 bäddar i rum med 2-6 bäddar. Kvällen tillbringades på en indisk restaurang Taj Mahal. Den hade inte bara mycket bra mat utan också en imponerande inredning. När man kom in i restaurangen gick man på glas över en flod som skulle föreställa floden Yamuna i Agra i Indien. Hela restaurangen var inredd med vackra, indiska trämöbler med många silverbeslag.

Förebilden för Restaurang Taj Mahals inredning, den heliga floden Yamuna här när den flyter förbi praktmausoléet Taj Mahal i Agra i Indien.

Köpe
nhamns Metro (tunnelbana) har en station vid Bella Center. Den ligger vid den gröna linjen och för att komma till Kastrup morgonen efter fick vi åka tillbaka till Christianshavn och där byta till den gula linjen som går till Kastrup.

Det här var förklaringen till att jag kände till Bella Center som nu har världens blickar på sig genom FN:s klimatkongress COP15. Den ska pågå i två veckor för att försöka rädda jordens framtid. Vi får hoppas att det går bra.

Att det här inlägget skrevs i Saxdalen blogg och inte i den mer internationella Olas blogg beror på att klimatförändringar berör hela jorden, också Saxdalen. Visserligen kommer inte havsvattnet att nå upp till oss även om isen i Arktis och Antarktis smälter helt men i så fall blir det också andra stora förändringar i miljön.