Visar inlägg med etikett Vårdagjämning. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Vårdagjämning. Visa alla inlägg

onsdag 20 mars 2013

Våren är på väg



Nåja, någon riktig vårkänsla bjöd inte vädret på idag men vi lär oss kanske mer och mer att vara tålmodiga. Den här videosnutten visar utsikten från vår balkong idag. Punktlighet är inte längre något typiskt svenskt. Tänk bara på SJ, gamla Statens järnvägar, som lärt oss att vänta. Och tänk så många orsaker till försening- arna som vi har fått lära oss t.ex. växelfel, kopparstöl- der, elavbrott, datorfel och annat. I veckan var det ett godståg med ett hjul som inte snurrade längre...

Sen kan man undra vad det dåliga vädret beror på. För mig är våren lite förknippad med Norge. Lyssna på det här:


Två norska musikprofiler, landets största tonsättare Edvard Grieg, han som tonsatte Våren som här sjungs av den lika stora sångerskan Sissel Kyrkjebø. Kan det vara en slump att båda är från Bergen?

Frågan är om Norge har något med vårt (dåliga) väder att göra? Ja, redan tidigt i den här bloggens historia togs väderprognosen från Norge. Vi har fyra väder- länkar i bloggens vänsterspalt. De båda första går till en "försvenskad" vädersida. Läser man längst ner på dessa sidor hittar man: Våra prognoser görs av Meteorologisk Institutt i Norge och håller hög kvalitet. De levereras av Yr.

Där har vi nog förklaringen! Vad är det för väder Yr levererar? Titta igen på videon högst upp. Är det inte uppenbart att det är Yr-väder? Norskt Yr-väder. Och yrvädret är garanterat filmat på Malbacken. Så norr- männen tar inte bara hand om de flesta skidmedaljer. De behåller det goda vädret i Norge och skickar sitt yr- väder till Sverige.
 
Och tänk efter: Ni som tittar på TV4 trots all reklam: Vem presenterar vädret i TV4? Jo det är Norwegian, det norska lågprisflygbolaget! För att bli av med busvädret så fort som möjligt exporteras det med flyg till Sverige. Det känns som om både tiden och vädret är ur led men kanske vi är en förklaring på spåren? Det har ju också förekommit ovanligt mycket yrväder i södra Sverige och på kontinenten. Undrar varifrån det kommer?

onsdag 13 mars 2013

Tycker du att våren känns avlägsen?

För den som väntar på våren kan den kännas av- lägsen, särskilt med de låga temperaturer vi har nu med dygnsmedeltemperaturer klart under 0 grader varje dygn den senaste veckan. Men det finns hopp!
Här har vi ett säkert vårtecken. På bilden här under ser vi tackan Ester som är tacka på Mosstorpets Fårgård i Sörbyn. Hon fick redan  i slutet av förra veckan det här lilla lammet som hon noggrannt bevakar. Det första lammet tyder ju på att våren är på väg även om den har en bit kvar till Saxdalen.







Andra fakta som talar för en snar vår är att det blir ljusare och att dagarna blir längre. Solen gick idag upp kl. 06:22 i Saxdalen och kommer att gå ner 17:57. Dagens längd är idag 11 timmar och 34 minuter och den ökar varje dag med 5 minuter eller 38 minuter på en vecka.

Vårdagjämningen - när dag och natt är (ungefär) lika långa - inträffar den 20 mars i år och närmare bestämt kl. 11:02. Det är om en vecka och tills dess hinner våren inte komma. Det ska vara sju dygn i rad med dygnsmedeltemperatur över 0 grader. Då räknas det första av de sju dygnen som vårens ankomsttid. Det hinner inte våren i år.

Ett annat vårtecken är när Malbacken förvandlas till Malbäcken. Det har inte hänt riktigt ännu men antydningar till små rännilar har observerats. Så ge inte upp! Njut i stället av den fina vårvinter som naturen bjuder på i år.

lördag 20 mars 2010

Och så har vi en av alla dessa dagar...


Vårdagjämningen

Äntligen! Idag är det vårdagjämning. Den firar vi ju inte på något speciellt sätt i Sverige. Den känns också lite tidig i år med tanke på all snö men visst - det smälter och droppar...


Själva händelsen inföll idag, inte hela dagen utan närmare bestämt kl. 18.32. Vi kanske har pratat nog om detta fenomen i tidigare inlägg? Men det är skönt att vi är på rätt sida om den tidpunkten nu.


Fettisdagen
Vi har just passerat fettisdagen, semmeldagen eller fastlags- tisdagen som man kallar den i Finland. Jag tycker mycket om semlor och köpte ofta en semla när jag gick hem från jobbet i Örebro.

Däremot gillade jag inte att man började sälja semlor redan före jul. Men jag köpte bara semlor på tisdagar även om de fanns att köpa hela veckorna.

Är det inte så att vi själva måste skapa våra traditioner, begränsa handelns försök att sälja allting - alltid.

Jag gillade också att läsa böckerna om Ture Sventon - han som också tyckte så mycket om semlor. Ture Sventon tycker jag nu har något gemensamt med en av de tidiga TV-deckarna, Colombo som jag också gillar och nu kan se i repris när jag vill koppla av.

Jag har tänkt flera år att prova att baka en speciell "Indisk semla". Den kan vara som en vanlig semla men bakad med saffran. Helst ska det då vara saffran från
Kashmir i Indien. Den anses vara världens finaste tillsammans med saffran från L'Aquila i Italien. Priset för ett kilo saffran kan variera från ca. 70 00-80 000 kronor beroende på kvalitet. Det kan behövas 200 000 blommor för att få ett kg. saffran. Blommorna plockas för hand och man tar försiktigt ur märket ur blommorna. De bästa saffranskvaliteterna får man när man plockar blommorna på natten.

Att kunna åka till Kashmir i Indien är annars en dröm som jag haft sedan jag första och enda gången var i Indien. Tyvärr har de politiska motsättningarna i gränslandet mellan Indien och Pakistan varit för stora så att besök i områden är alltför riskfyllt.

I Kashmir odlas annars saffran. Jag tycker om saffran som används mycket inte bara i det indiska köket utan i många länders matlagning året om, inte som i Sverige med nästan all försäljning före Lucia.

Här finns en länk till recept på flera varianter av semlor:
http://www.semlor.nu/

Våffeldagen
Våffeldagen har vi fortfarande framför oss - nu på torsdag 25 mars. Jag har redan tagit fram järnet men det får bli våffel- gräddning i morgon. Det är ju ändå flera dagar före anvisad tid. Egentligen är det här en förvrängning av det ursprung- liga namnet Jungfru Marie bebådelsedag eller vårfrudagen.

Över tid förändras språket så att vi inte känner igen den ursprungliga betydelsen. Sen är det en annan sak att jag upptäckte när jag lärt mig läsa och läste på skyltar och kartor att jag inte kände igen de platser som jag trodde jag kände till så väl - tills jag såg namnen i skrift.

Men det här är en annan spännande problematik som t.ex. min inte lastgamle men ändå vän Bertil Danielsson (som förresten blivit med hemsida: Klicka här!
) och jag brottas med ibland - vårt lokala språk.

http://www.vafflor.se/

Redan nu kan vi ge en länk till en intressant sida på Språkrådets webbplats. Den handlar om Ord i almanackan.

Hur det blir med tiden efter våffeldagen är det i dagsläget osäkert att uttala sig om. Som gammal statistiker är ju inget säkert utan bara med en viss sannolikhet. Den sannolikheten är för det mesta oviss. Men som man säger i Indien och Kina: Den som lever får te.

torsdag 18 mars 2010

Hur blev det med våren?

Vi vill så gärna att det ska bli vår också i Saxdalen. En del kanske misströstar men visst ser vi positiva tecken. Vi får akta oss när vi går nära byggnader som fortfarande har snö och is på taken. Vi får vara försiktiga och inte lita på isarna på våra sjöar. Istjockleken har sjunkit till ca. tre centimeter på sina ställen och på eftermiddagarna bär det ingenting!

Men det finns oomkullrunkeliga tecken på att våren närmar sig med stormsteg. Titta bara på videon om solens upp- och nedgång:



Den här videon gällde fredagen för knappt en vecka sedan. Då hade dagens längd ökat med 38 minuter på en vecka. Det har att göra med jordens lutning i förhållande till solen.

På lördag 20 mars kl. 17:32 kommer jordaxeln inte att luta alls i förhållande till solen. Det betyder att dagen och natten blir lika långa över hela jorden bortsett från vid polerna. Just i den stunden är man mitt i en lång gryning på Nordpolen medan Sydpolen har en motsvarande skymning. Polernas dagar och nätter är ett halvår långa vardera.

Ökningen av dagarnas längd är som störst på norra halvklotet nu på lördag sen blir det visserligen längre dagar ända till midsommar men ökningen blir allt mindre. Just nu går det emellertid snabbt åt rätt håll - mot våren och sommaren!

söndag 28 februari 2010

Lite om naturen

Naturen är en mycket stor tillgång både i Saxdalen och hela Sverige. Den här vintern som troligen inte alls är slut trots att det idag är den sista dagen i vintermånaden februari. Enligt den traditionella "kalendariska" indelningen i Sverige är mars, april och maj vårmånader.
 
Bilden från övre Malbacken föregående vecka
Som tidigare väderobservatör och meteorologi- studerande är jag minst lika intresserad av den "klimatologiska" årstidsindelningen (som används av SMHI). Enligt den har våren kommit när dygnsmedeltemperaturen är stigande och ligger mellan 0 och +10 grader.
 

Med tanke på den snösituationen som råder där våra brevlådor behöver plogas fram flera gånger i
veckan - känns det inte riktigt som vår ännu.
 
Många klagar över den svenska vintern i år men den är ändå ingen katastrof. På många ställen på vår jord har naturen betydligt allvarligare inslag än vad vi har i Sverige.
Vi har just fått rapporter om en av de senaste stora naturkatastrofer som inträffat, jordbävningen i Chile.
 
Själv minns jag ett telefonsamtal för många år sedan till Medellin i Colombia, Sydamerika. Det var ett stort oväsen i bakgrunden. För mig lät det oroväckande och jag frågade vad det var. Svaret blev "Det är bara porslinet i vitrinskåpet. Det är en liten jordbävning just nu".

För mig lät det inte som en liten naturyttring utan som något mycket allvarligt. Men i Medellín, Colombias näst största stad liksom i en stor del av Sydamerika, var det vardagsmat.
 
För min sambo Annie som är uppväxt i Sydamerika (och USA) är jordbävningar inget okänt. Hennes värsta minne av en jordbävning var när hennes familj bodde på 28:e våningen på Hotel Hilton i Colombias huvudstad Bogotá. De kände ett kraftigt jordskalv. Det blev panik bland hotellgästerna när det höga hotellet skakade och gungade påtagligt. Många rusade mot hissarna för att ta sig ned till bottenvåningen. Annies far stoppade familjen och menade att det var större chans att klara sig om man inte tog hissen. De stannade och kunde senare ta sig ner säkert via trapporna.
 
Annie har upplevt flera jordbävningar och säger att hon då blir yr och känner sig sjösjuk. När huset man är i plötsligt börjar gunga fram och tillbaka som när man är på en båt, då är det svårt att tänka klart och att gå och förflytta sig. Man blir illamående.

Just nu är det inte bara Chile som drabbats, också Västeuropa har problem med över 50 döda i Portugal, Spanien och Frankrike i dag när orkanen Xynthia drog in över Europa med åtta meter höga vågor mot Frankrikes kust.
 
Kanske ska vi vara nöjda om det väntade snövädret inte ger mer än 6,8 millimeter nederbörd under de närmaste 10 dygnen. Med den lätta snötyp vi har haft kan det motsvara 14 -21 cm snö. Normalt räknar man annars med att 1 mm regn motsvarat 10 mm snö. Nederbörd definieras som mängden flytande eller fasta vattenpartiklar.
 
Om du börja bli orolig för snömängden på dina tak så kan du tänka på de många områden på vårt klot som har en annan typ av "nederbörd" - i form av sand! Då är snö en betydligt mer hanterlig nederbörd, åtminstone för oss i Sverige.
 
Åk bara till Skagen i Danmark och titta på "Den tilsandede Sct. Laurentii Kirke" som byggdes på 1300-talet men som inte kunde räddas från de sandstormar som dragit in över Jylland. Den stängeds 1795 när sanden blivit ett övermäktigt problem. Idag syns bara kyrktornets topp ovanför sanden:
 

Den igensandade Sankt Laurentii
kyrka söder om Skagen i Danmark.

 
Där hjälpte inte snöskyfflar! Vi hoppas på att blidväder löser våra problem. Risken är att det blir mer snö med blidväder. Då kan tyngderna på våra tak bli för stora. Men om bara den snö som finns redan smälter så blir den inte tyngre som vatten än som snö.
 
Flodvågen som drabbade stränderna runt Indiska oceanen och Indonesien annandag jul 2004 lärde många av oss svenskar ett nytt ord: Tsunami. Den typen av allvarliga naturkatastrofer är dessbättre sällsynta i Sverige, åtminstone än så länge.
 

Även om den här vintern resulterat i både banvärk, snöskott och elproblem så kanske vi kan känna oss någorlunda nöjda. Nu börjar vårmånaderna och kanske kan vi se fram emot en lika intensiv sommar som den vinter som just håller på att avslutas och det är bara tre veckor till vårdagjämningen.

fredag 20 mars 2009

Ett tydligt vårtecken!

Tvivlar du på våren när du tittar ut och ser det tjocka vita snötäcke som fortfarande täcker Saxdalen och en stor del av Sverige. Mer än halva Sverige har ju mer än en halv meter tjockt snötäcke.

Men misströsta inte! Se det positiva! Dit hör att årets vårdagjämning inträffade för ungefär en timme sedan, närmare bestämt kl. 11:44 idag. Så från och med nu och fram till den 22 september kommer dagarna att bli längre än nätterna. Och förändringen går som fortast just nu.

Så är det i teorin men i praktiken har den tidpunkt när dag och natt i praktiken är närmast lika långa (de är aldrig exakt lika långa) inträffat redan för några dagar sedan. Det beror i sin tur på att vi har en atmosfär runt vårt jordklot och den böjer av ljuset så att solen kan lysa upp lite mer än halva jorden vid en och samma tidpunkt. Det är väl fiffigt? Ljusets avböjning kallas med ett fint ord för aberration. I Svenska Akademins Ordlista förklarar man vad det betyder med: Avvikelse från det normala.

Skillnaden mellan teori och praktik är så liten att den inte medför några problem för oss vanliga människor. Det positiva nu är att vi nu både teoretiskt och i verkligheten har längre dagar än nätter. Så vi kan se fram emot en vår och sommar.