Visar inlägg med etikett Vårtecken. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Vårtecken. Visa alla inlägg

onsdag 13 mars 2013

Tycker du att våren känns avlägsen?

För den som väntar på våren kan den kännas av- lägsen, särskilt med de låga temperaturer vi har nu med dygnsmedeltemperaturer klart under 0 grader varje dygn den senaste veckan. Men det finns hopp!
Här har vi ett säkert vårtecken. På bilden här under ser vi tackan Ester som är tacka på Mosstorpets Fårgård i Sörbyn. Hon fick redan  i slutet av förra veckan det här lilla lammet som hon noggrannt bevakar. Det första lammet tyder ju på att våren är på väg även om den har en bit kvar till Saxdalen.







Andra fakta som talar för en snar vår är att det blir ljusare och att dagarna blir längre. Solen gick idag upp kl. 06:22 i Saxdalen och kommer att gå ner 17:57. Dagens längd är idag 11 timmar och 34 minuter och den ökar varje dag med 5 minuter eller 38 minuter på en vecka.

Vårdagjämningen - när dag och natt är (ungefär) lika långa - inträffar den 20 mars i år och närmare bestämt kl. 11:02. Det är om en vecka och tills dess hinner våren inte komma. Det ska vara sju dygn i rad med dygnsmedeltemperatur över 0 grader. Då räknas det första av de sju dygnen som vårens ankomsttid. Det hinner inte våren i år.

Ett annat vårtecken är när Malbacken förvandlas till Malbäcken. Det har inte hänt riktigt ännu men antydningar till små rännilar har observerats. Så ge inte upp! Njut i stället av den fina vårvinter som naturen bjuder på i år.

onsdag 2 mars 2011

Årets första lamm - ett säkert vårtecken

Vi är inne i vårmånaden mars. Fortfarande är naturen ganska vintrig men det börjar dyka upp ett och annat tecken på att våren är på väg. Ett säkert vårtecken är när årets första lamm börjar ta sig till världen.
 
Det är en liten tradition även om inte så lång - men det är i alla fall andra året i rad! som jag besökt Mosstorpets Fårgård i Saxdalen för att få några bilder på årets första lamm.

Så här ser de ut de första små, ulliga krabaterna som redan blivit riktigt stadiga på benen.
Annars var det idag ganska lugnt bland tackor och lamm men snart kommer det fler små, fyrbenta lekkamrater och då kanske det blir mera bus. Det brukar ju vara så med de flesta ungar.

onsdag 8 april 2009

Våren, våren? Hur ser det ut på sjön?

Här på Malbacken där vi haft mildväder flera dagar och snön sjunker ihop och försvinner ser det ut som långt på väg mot en vår. Men på andra sidan dalen där Saxberget har skuggat påminner det mer om senvinter. Hur ska man egentligen kunna avgöra om våren kommit till Saxdalen? Tecknen visar ju så olika.

Med vår goda utsikt från Malbacken ska vi försöka beskriva vårens framfart. Jag tänkte nyss gå ut med hunden men då hade det börjat regna så jag skjuter det en aning på framtiden men utsikten att regnet ska upphöra är inte stor. Det allra mesta av snön på gården har smält med den olägenheten att det på en stor yta som inte hålls ihop av gräs är det vad vi med ett lokalt ord kallar "träckut". I vårt lokala språk, åtminstone mitt hemspråk på Malbacken har ju träck ingenting med avföring att göra utan betecknar jord, särskilt finkornig jord som mo, mjäla eller lera som blivit så våt att den inte håller att gå på. Ja så är det idag på hela den parkeringsplats där vi annars kan ställe åtminstone fyra bilar. I dag har vi tillfälligt parkerat där vi har gräs under hjulen.

Det är ju ett vårtecken? Förut var det ju snö och is under hjulen. Men kanske det finns någon neutral plats i Saxdalen som bättre kan visa om vi är på vinter- eller sommarhalvåret. Kanske det i så fall skulle vara sjön Saxen?

Saxen kan ju se ut så här... och i så fall är det sommar. Jag minns den härliga känslan att då ro den lättrodda ekan på Saxens stilla vatten.

Det gjorde vi ofta när vädret var fint och mamma inte skurade mattor. Det var också en vanlig sommarsyssla att vi åkte till Erik Jáans, ja det uttalas så, för att de hade en brygga som stack ut några meter i vattnet så att vattnet stod över bryggan längst ut. Det var en idealisk plats att skura mattor på.

Men Saxen kan också se ut så här:


För den petige som känner igen sig överallt i omgivningen kanske det här inte är Saxens is vi ser utan Väsmans? Något som tyder på det senare är att det är en storfiskare inom släkten (Harald Jakobsson) som fått gäddan och han och hans brödet fiskade nog betydligt mer i Väsman än i Saxen.

Men om det här är Väsman så är säkert snön och isen likadan på Saxen! Och då ser vi den klara skillnaden mellan sommar och vinter. Men riktigt när det slår över från vinter till sommar är inte alltid så här klart. Dessutom har vi ju årstiden vår som det nu handlar om. Ja där har jag en betydligt aktuellare bild från i förrgår:

Ett av de nyfödda lammen i Evi Anderssons fårhus i Sörbyn vågar sig, trots snön som finns kvar på baksidan, ut för att möta VÅREN! De flesta lamm var då redan födda, bara ett par återstod. Och det var två dagar sedan och allt går ju så fort nu på våren...