Visar inlägg med etikett Rävvåla kulturförening. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Rävvåla kulturförening. Visa alla inlägg

torsdag 27 juni 2013

Påminnelse: Rävvåla bymarknad på måndag!


Som tidigare framgått av Rävvåla kulturförenings program för sommaren och hösten 2013 är vi snart framma vid dagen för bymarknaden på Runnbergs- gården i Saxdalen.

Måndag 1 juli kl. 17:00  

Musik, blommor och hantverk på Runnbergsgårdens gårdstun.

Underhållning: Sofia Olsson och Ulrika Forsberg sjunger och spelar.

Korv- och kaffeservering och visning av den gamla affären och bostaden.

En lång rad deltagare/utställare med hantverk, hem- slöjd, blommor och tillverkning m.m. - med information och försäljning.

Rävvåla kulturförening önskar alla Välkomna!
  

tisdag 28 maj 2013

Rävvåla kulturförenings program för sommaren och hösten 2013

Visst sjunger det fortfarande om byn Saxdalen men när kulturföreningen som behåller det gamla bynamnet Rävvåla presenterar sitt program för sommaren och hösten 2013 är det inte bara sång och musik på programmet. Se här!
  

torsdag 6 oktober 2011

Filmer och bildspel i Saxdalens Folkets Hus 8 oktober

Nu på lördag 8 oktober blir det en spännande eftermiddag i Saxdalens Folkets Hus. Rävvåla Kulturförening visar bildspel och filmer med ett intressant innehåll med både historiskt material och en premiär. Eller vad sägs om följande program: 
 
    (Klicka 2 ggr. på affischen för att se den förstorad!)


Två filmer/videor kommer att visas, en äldre film från 1968 med inslag från Idrottsföreningens verksamhet. Och en urpremiär: Johannes Graafs film Summer Sonata där vi får se vackra, kända och okända vyer från vår närmiljö och den just avslutade sommaren.

Bildspelen är från förra årets Valborgsfirande och från vår SaxdalsElvis resa i sommar till Memphis i USA.

söndag 3 juli 2011

Grangärdeveckan i morgon måndag

Vi är inne i Grangärdeveckan och i morgon, måndag, är Saxdalens dag i den veckan.

Måndag 4 juli klockan 18.00:
Runnbergsgården Saxdalen - byn det sjunger om! 
 
Musik, hantverk och blommor.
Medverkar och säljer gör:
Joakim Frost (smed)
Conny Svendsen (målningsteknik)
Gunilla Kindmark (tunnbrödsbakning)
Pelargonsällskapet.
Skolbarn från Saxdalens skola har loppis och lotteri.
Musikunderhållning av lokala förmågor.

Klicka på boken för förstoring!
Dessutom finns boken  RÄVVÅLA - SAXDALEN genom tiderna

och många böcker av Bengt Emil Johnson att köpa.
 

 
 
Rävvåla Kulturförening hälsar välkommen till en trivsam kväll på tunet.

söndag 26 juni 2011

Upplev trivsamma juli-träffar på Runnbergsgården i Saxdalen!

Rävvåla Kulturförening är en av de aktiva föreningarna i Saxdalen och utnyttjar naturligtvis sommaren för en del arrangemang. En förklaring till detta är att vår egen scen är gräsplanen utanför Runnbergsgården.
 
Bläddra fram till juli månad i almanackan och anteckna följande två evenemang:
 
Redan måndagen den 4:e juli:
För allmänheten, Runnbergsgården i Grangärdeveckan. Eftersom vår dag den veckan är måndag med datum 4 juli är alla välkomna oavsett kön, nationalitet, ras, religion osv. Har vi några besökare från USA i trakten så är de speciellt välkomna att fira sin nationaldag på Runnbergsgården.
(Klicka 1-2 gånger på affischerna för förstoring!)

Fredag 15 juli
är det sen dags för den andra julitillställningen som är intern för Rävvåla Kulturförenings medlemmar. Storleken på vår inomhuslokal, Valvet, tillåter oss inte att konkurrera med t.ex. Cassels. Men vi vet redan att trivseln är mycket god på arrangemangen på Runnbergsgården. 
 
 
Vi vill redan nu varna för att det kommer fler arrangemang i Saxdalen under nästföljande månad, augusti. Vi i bloggen kommer att påminna om detta senare. Under tiden håller vi tummarna för att vädret också ska bli bra...

fredag 18 februari 2011

Drömmen från 3/2 går i uppfyllelse 2/8

När jag snorade och yrade 3:e februari (förkylningen är över nu) avslöjade jag en dagdröm i bloggen. Vill du läsa om bakgrunden klicka här. Kortversionen: Jag drömde om att få lyssna till två av mina favoritmusiker spela och sjunga i Saxdalens Folkets Hus. Nu har jag fått bekräftelse på att drömmen blir verklighet.

I Ludvika kommun har vi av tradition en Dan Andersson-vecka varje sommar. Det har visat sig att båda mina två favoriter är spellediga på tisdag i Dan Andersson-veckan, d.v.s. 2:a augusti och villiga att ge en konsert i Saxdalens Folkets Hus den kvällen!
Om Cornelisprogrammet i Saxdalen den 2 augusti, kl 18.30, med Claes Jansson och Kjell Öhman:

Cornelis Vreeswijk
Cornelis Vreesvijk dog 1987 men han är ständigt aktuell och just nu mer än någonsin med filmen om hans liv - som hade premiär i november i fjol - och SVT som visat doku- mentären om hans liv flera gånger. I årets Dan Andersson vecka får han en särskild hyllning i Folkets Hus i Saxdalen tisdagen den 2 augusti med programmet ”Sagan om den flygande holländaren”.

Claes Jansson
Det är välkände sångaren Claes Jansson som tillsammans med pianisten Kjell Öhman framför ett program i ord och ton om Cornelis Vreesvijks liv.

Claes Jansson med sin välmodulerade stämma är vår kanske främste jazz- och bluessångare men även en förnämlig vistolkare, inte minst då Cornelis visor. Han har blivit närmast folkkär med sången ”Har du kvar din röda cykel”. Har du inte hört den melodin?, skriven av pianisten Anders Widmark? Då är det hög tid att göra det, klicka här! 
 
Kjell Öhman är en av landets bästa jazzpia- nister och är för den stora allmänheten  känd som kapellmästare och pianist i populära TV-programmet Allsång på Skansen; 17 år i rad har han suttit på Sollidenscenen.

Möjligheten att uppleva Den flygande holländaren i Saxdalens Folkets Hus får du tack vare den lokala arrangören, Rävvåla Kulturförening. Biljetter kommer att kunna köpas till det facila priset av 150 kr.
 
Föreställningen har inga avbrott för reklam eller andra störande inslag. Kaffe, (25 kr), kommer att serveras före och efter före- ställningen. 

Vi återkommer med mer information när vintern släppt sitt grepp om oss.

Läs om Kjell Öhmans och Claes Janssons framträdande här. Se hela programmet för Dan Andersson-veckan här! (Det kommer att fyllas på efter hand).

Välkomna till Saxdalens Folkets Hus och Sagan om den flygande holländaren,
2 augusti 2011 kl 18:30!

söndag 19 september 2010

Gör ett gott val utan att behöva välja!



I dag är det val igen. Och i Saxdalen är vallokalen öppen 08:00 - 20:00. Vi i Rävvåla Kulturförening har förstått att många har svårt att bestämma sig samtidigt som de tycker att det är viktigt att rösta. 
 
  Vi i Rävvåla Kultur- förening försöker på olika sätt hjälpa våra bybor i besvärliga situationer och vill nu lindra väljandets vånda.

Därför har vi beslutat att ge väljarna i Saxdalen ett val där de inte behöver tveka. Vi har redan gjort valet! Låter det konstigt - eller kanske till och med som en begränsning av den personliga integrite- ten? Nej, ingen fara:

Vårt bidrag består i att vi utanför vallokalen - som en endagsföreteelse - öppnar en bokhandel. Där säljer vi böcker men utan valmöjlighet! Det finns bara en bok att köpa, dessutom till självkostnadspris 100 kronor per exemplar. Den finns ännu så länge i många exemplar. Enda valet är hur många man vill köpa... 
 

 Boken ifråga är vår bästsällär:
RÄVVÅLA/SAXDALEN genom tiderna. 
   
 Boken är ett unikt historiskt dokument, sammanställd av 35 artiklar ur serien GRÄNGE från 1965 till 2008 som handlar om Rävvåla/Saxdalen. Artiklarna är alla - utom den första - författade av Lars Åhlström, född nyfiken, historiskt och tekniskt intresserad och uppväxt vid Oxbrobäcken. Hans far folkskolärare August Åhlström skrev det första kapitlet om Långfallsgruvans upptäckt. 
 
Bokens innehåll sträcker sig tidsmässigt långt tillbaka i historien till den tid då havet nådde upp till det som nu är Väsmans  västra strand. 
 
Skulle du inte gå till vallokalen för att rösta i dag är du ändå välkommen till den tillfälliga bokhandeln utanför vallokalen - också öppen 08:00 - 20:00. Annars kan du köpa boken i Saxenkiosken eller på Turistbyrån i Ludvika så länge det finns osålda exemplar. Ha en intressant läsning!

torsdag 25 februari 2010

Film i Saxdalens Folkets Hus 14 mars kl. 14.00!

Det var ett tag sen vi kunde se film i Saxdalens Folkets Hus.
Men nästa söndag, 14 mars, hoppas vi ska bli

En trivsam eftermiddag
I Saxdalens Folkets Hus.


Rävvåla Kulturförening anordnar visning av två filmer
från Grangärde socken på 40-talet

En film med rundtur i gamla Grangärde socken

Kaffepaus med musikalisk underhållning

Film 2 om Brandförsvaret i socknen


Filmerna visas av
Filmarkivet i Grängesberg

För musik och sång svarar
Trubadur Åke Åhlström

Inträde 40:- inklusive mums
Kaffe & duppa är inbakat i priset!


Välkomna!

torsdag 18 februari 2010

Vis-stuga

Saxdalens skola är inte bara en skola. För inte så länge sen var det studio med direktsändning när skolans femteklassare vann första matchen i årets Vi i 5:an.

Nu får skolan också en ny roll. På onsdagakvällar med start den 10 mars blir skolan en Visstuga. Klicka på bilden här under och läs och låt onsdagkvällar bli aktiva kvällar, låt-kvällar, med sång och gemenskap.


Musik och sång är ingenting som direkt fattas i Saxdalen. Skolan är också övningslokal för Saxdalens Manskör och vi har Saxdalingarna, Saxdalens Elvis och flera andra musikgrupper. Men det blir aldrig för mycket av sång, musik och annan kultur. Om Visstugan blir enbart en intern gruppaktivitet bakom lykta dörrar eller om vi övriga som kanske bara vill lyssna får tillfälle att få exempel på vad Visstugan sysslar med. Ja det visar sig så småningom.

För mig som musikintresserad och som har spelat instrument men aldrig sjungit i kör verkar det här initiativet mycket bra. Mina två barn sjöng båda i körer både i skolkörer i musikklasser och i kyrkokörer så jag vet hur mycket körsång kan bidra till positiva erfarenheter och gemenskap. I Dalarna har vi ju också en stor skatt i form av folkmusik.

Jag ljög förresten, jag har sjungit i kör! En gång. Jag glömde det - i en körfestival på Studenternas idrottsplats i Uppsala. Uppsala musikklasser deltog tillsammans med andra körer. Körerna sjöng från fotbollsplanen nedanför den stora läktaren som var fylld med föräldrar till musikklasselever och andra körsångare.

Det hela avslutades med att alla körer OCH PUBLIK (där var jag med) sjöng tillsammans. Dirigent var den inte helt okände dirigenten och körledaren Eric Ericson. Det var en mäktig upplevelse. Men musikupplevelser i små grupper kan också vara lika intensiva och positiva upplevelser.

Så lycka till Visstugan!

fredag 20 mars 2009

Körcafé i Saxdalens Folkets Hus, imorgon lördag

Imorgon, lördag kl. 16.00, finns tillfälle att lyssna till körsång och musik i Saxdalens Folkets Hus. Det är kantor och körledare Martin Dieden som besöker Saxdalen tillsammans med Grangärde kyrkokör.

Körcaféet börjar kl. 16.00 och förutom sång och musik bjuds också kaffe med bröd.

Det digra och omväxlande programmet kan ses till höger. Klicka på bilden för att se den förstorad.

Inträde 60:- och kan man tänka sig:
I det redan låga priset ingår också kaffe och bröd!

Arrangemanget är ett samarbete mellan Grangärde Kyrkokör och Rävvåla Kulturförening.

Välkomna till ett omväxlande program med körsång, solister och allsång!

torsdag 5 mars 2009

Vindbonuspengar blåser ner från Saxberget

Glädjande besked fick flera föreningar i Saxdalen när Stena Renewable Energy avslöjade hur vindkraftpengarna för 2008 kommer att fördelas. Stena har i avtal med Ludvika kommun lovat ge 10 000 per nybyggt vindkraftverk i bidrag till kommunens föreningsliv. Det ger sammanlagt 120 000 kronor i bidrag för 2008.

Som styrelsemedlem i två av Saxdalens föreningar: Rävvåla Kulturförening och PRO Saxdalen har det varit trevliga besked under ett par dagar.

Kulturföreningen fick 10 000 kronor till en projektor med bild och ljud. Den kommer bl.a. att kunna användas för att presentera resultat från den hembygdsforskning som föreningen bedriver. Video, bilder och bildspel ska kunna visas både i de studiecirklar som pågår och vid kommande evenemang vid byns centrala kulturbyggnad Runnbergsgården.

PRO kommer att få 10 000 kronor till en ljudslinga i Saxdalens Folkets hus. Den kommer att göra det lättare för alla besökare med nedsatt hörsel att höra vad som sägs, sjungs och spelas i lokalen.

Saxdalens Folkets hus-förening får 18 000 kronor till en ljudanläggning.

Saxdalens skola får 10 000 kronor till friluftsdagar.

Saxdalens byalag får 20 000 kronor till vandringsleder.

Räfvåla skoterklubb får 5 000 kronor till Ranmosstugan.

Bonuspengarna kommer naturligtvis att stimulera och underlätta det stora ideella arbete som utförs inom föreningarna. Det kommer i sin tur att bidra till fortsatt och kanske till och med ökad trivsel i Saxdalen.

tisdag 20 januari 2009

Liten återblick och ett exempel på en av många positiva upplevelser

Nu har jag varit tillbaka i Saxdalen i ett år och fem månader. Tiden som pensionär i Saxdalen har inte varit långsam och tråkig. Tvärtom har den varit fylld med intressanta återseenden men också av nya inspirerande kontakter och upplevelser.

En av de positiva företeelserna i mitt nya liv är medlemskapet i Rävvåla kulturförening. Runnbergsgården och de personer som ställer upp med arbete och engagemang för att bevara och utveckla denna unika kulturyttring har inspirerat mig och gett mig nya, viktiga perspektiv på vad som är viktigt och oviktigt.

Jag vill ge ett exempel på en oväntad och positiv upplevelse som medlem i Rävvåla kulturförenings styrelse. Vi var medarrangörer i 2008 års Konstrunda i Grangärdebygden, ett arrangemang som startade från en idé från två av de Saxdalingar som är inblandade i det mesta av föreningsliv, initiativ och arbete för Saxdalen: Roger Broberg och Kerstin Byström. Jag hoppas återkomma senare i bloggen med en presentation av dem och av andra personer som betytt och betyder mycket för Saxdalen.

Förra årets konstrunda hade fyra huvudinslag: Saxdalens manskör, fotoutställning och målningar av Viktoria Gylling. De tre delarna var mycket uppskattade. Det fjärde inslaget som var helt okänt för de flesta av oss var också det som direkt blev ett slags succé.

Flera personer har efter konstrundan frågat mig om Annetts Glasverk. Varifrån kom hon och vet du var hon ställer ut? Jag har bara kunnat hänvisa till hennes visitkort som jag tog från hennes utställningsbord och visade i mitt blogginlägg om Konstrundan. Men idag fick jag ett e-brev från Annette Eriksson som hon heter. Hon talade om att hon kommer att vara med på en Hantverksdag på Räfsnäsgården i Ludvika den 31/1 2009 kl 10-16.

Så till alla som frågat: Där kan ni se hennes unika glaskonst. Vi var många som var imponerade på Konstrundan.

Här ett foto av Annettes glaskonst från Konstrundan 2008 i Saxdalens Folkets Hus.
Adressen till hennes webbplats är: http://annettsglasverk.se/

måndag 22 december 2008

Har du sett tre kameler på väg till Saxdalen?

För drygt en vecka sedan hade jag nöjet att delta i en Levande Betlehemsvandring i Grangärde kyrka. Tillsammans med två andra medlemmar i Rävvåla kulturförening ingick jag i det ganska stora antal frivilliga som behövs för att besätta alla roller i ett spel av den här storleken. Det här var tredje året i rad som Betlehemsvandringen genomfördes och jag var en av debutanterna det här året.

Efter två möten med "skrivbordplanering" var det dags för ett slags generalrepetition i Grangärde kyrka. Som det ska vara vid generalrepetitioner så var det lite rörigt, alla letade efter sina dräkter och de massor av tillbehör som behövdes.

Sen kom föreställningarna: En dag för skolbarn och därefter den stora föreställningen för allmänheten. Som det ska vara vid juletid (i Sverige) var det blixtrande vinter utanför kyrkan. En fåraherde vaktade sina får utanför ingången och ljus var tända och en särskild stjärna lyste över kyrkans ingång. Änglar välkomnade vandrarna med sång.

De som vandrade in i Betlehem kände kanske inte igen sin gamla kyrka: Där var en lång gata som från en svunnen tid... Men innan de besökande fick fortsätta måste de skattskriva sig... Som bilden visar var skattskrivaren just nu inte bakom sin pulpet (eftersom han också var den här bloggens fotograf...) men inga skattesmitare kom in i Betlemem.

Efter skattskrivningen kom vandrarna först till torget där de bjöds något att äta eftersom många hade vandrat en lång väg. Sen låg Långa gatan i Betlehem framför dem med olika stånd med allt vad Betlehems hantverkare bjöd. En ledsagare följde vandrarna och berättade den ursprungliga historien.

Här en skomakare vid sin läst. En av hantverkarna längs Långa gatan. Änglasång följde vandrarna hela vägen.

Bröd har alltid varit en viktig vara och en obligatorisk vandrigspaus var vid Betlehems bageri.

Hela vandringen ledsagades av guider som berättade historien och ledde vandrarna till de olika sevärdheterna i Betlehem.

Vandrare som tillfrågades längs vägen upprepade budskapet att en man med sin gravida hustru ridande på en åsna hade passerat. Dessutom talades om tre män på kameler som ridit förbi...

Det enda oroande budskap de vandrande fick under sin vandring var när de passerade Betlehems värdshus. Där var värdshusvärden inte vänlig när de knackade på. Han hade inte fått sova eftersom många knackat på och stört hans s.ömn under natten.

Han var ganska ohövlig till att börja med. Men när han vaknat till bad han om ursäkt och förklarade att värdshuset var fullbelagt och att den havande kvinna på en åsna hade fortsatt längre fram. En stjärna och tre kameler ledde de vandrande vidare.

Änglar följde de vandrande med sång hela vandringen och under stjärnan vid ingången till ett stall var det särskilt mycket änglar...

Vandrarna fick varsitt ljus för att kunna se i det mörka rummet. Väl därinne såg de de tre vise männen, Josef och Maria och den person som det hela handlade om, det lilla Jesusbarnet liggande i en krubba. Men det var mörkt och vi kan knappast se, men höra de tre vise männen sjunga för barnet.
.
Efter sången lyste stjärnan upp rummet så att vi tydligt kan se Maria med barnet och de tre vise männen i sina färgranna kläder.

Det lilla barnet sov sen sött i sin krubba oberörd av alla de vandrare som passerade förbi.

Så här i Juletider händer ju så mycket - man vet inte alltid vad som är dröm och verklighet men Betlehemsvandringen i Grangärde kyrka var definitivt både verklig och en verklig upplevelse. Så Saxdalen blogg är beredd på eventuella rapporter om kameler eller tre män i vackra dräkter som varken är från vår tid eller vår trakt. Om ni ser något som kan sättas i samband med det som beskrivits i det här inlägget: Skriv omedelbart ett e-brev (klicka på olahagfall@gmail.com) och berätta!
Det är väl knappast troligt att ni ser en havande kvinna på en åsna. Nedkomsten hade ju redan skett när vandringen i Grangärde kyrka var fullbordad. Men å andra sidan var det någon i Grangärde som sa att det hela inte skulle inträffa förrän på torsdag. Ja, man vet ju aldrig så här i juletider...

onsdag 29 oktober 2008

Konstrunda i Saxdalens folkets hus 1-2 november

Under Allhelgonahelgen blir det konst och musik i olika former i Saxdalens Folkets Hus. Lördag och söndag, 1-2 november kl. 11-17 båda dagarna visas bild- och glaskonst. Dessutom visas en fotoutställning med bilder från Saxdalen. Sång och musik bjuds och kaffe kan köpas. Fri entré.

Arrangörer är Rävvåla Kulturförening & Studieförbundet Vuxenskolan.

Hela programmet i Saxdalens Folkets Hus kan ses här under. Klicka på bilden för att se den förstorad.



Alla är hjärtligt välkomna!

Konstrundan är ingen lokal händelse bara i Saxdalen. Nej den anordnas för fjärde året i rad och har i år vuxit till evenemang på 13 platser i Ludvika kommun.

Se det detaljerade programmet för hela kommunen här!

En färgglad affisch om Konstrundan kan du se här!

Lyssna på Sveriges Radios intervju om årets Konstrunda här!

fredag 3 oktober 2008

Restaurering av Runnbergsgården 1

Förhoppningsvis har vi här i bloggen lugnat alla som eventuellt befarat att Runnbergsgården håller på att rivas. Och vi är glada över att nu kunna ge mer påtagliga bevis för att eventuell oro var grundlös. Ett mindre arbetslag (som kanske kan kallas in-team grupp) bestående av en professionell byggnadsbevarare, en professionell byggmästare (tillika styrelsemedlem i Rävvåla kulturförening) samt två - visserligen amatörer men entusiastiska medarbetare (tillika styrelsemedlemmar i Räfvåla kulturförening) - har under måndagen påbörjat återuppbyggnaden av den fasad på Runnbergsgården som väderbiten var i stort behov av att ersättas med färskt virke.

Fredag eftermiddag och effektiviteten är som störst - Uno Gustavsson och Lars-Åke Wetterkrantz jagar upp och ner på stegarna för att hinna klä in söderfasaden i en vindtät duk före arbetsveckans slut

Understödda av uppehållsväder och vindstilla kunde det lilla arbetslaget till slut skydda den gamla byggnaden från att skadas av dåligt väder över veckoslutet. Innan teamet drog sig tillbaka till en välbehövlig - eller åtminstone önskad arbetslöshet under veckohelgen - ser fasaden på Runnbergsgården ut så här:


Arbetet återupptas på måndag och vi återkommer naturligtvis med ytterligare information om eventuella framsteg i restaureringen.

tisdag 30 september 2008

Nejdå, Runnbergsgården ska inte rivas!

Förvånade Saxdalsbor kanske fick hjärtat i halsgropen i går om de åkte genom byn och tittade in mot Runnbergsgården. Var det hantverkare där som börjat riva gården? Nej, vi kan lugna alla förbipasserande: Det är inte fråga om att riva, annnat än en yttervägg - och tillfälligt.

Det är Rävvåla kulturförening som varligt försöker bevara och reparera skador hos den gamla gården. De ”hantverkare” som eventuellt kunde iakttas var bara medlemmar i kulturföreningen som tagit på sig uppgiften att ta bort panel på den långvägg som vetter mot söder och som av tidens tand och sol och regn blivit i behov av ny ytterbeklädnad. Klockan 11 på måndag förmiddag var läget som på bilden ovan. Rivningen hade påbörjats.


Ett par timmare senare var hela nedervåningen naken och ett par lämningar från äldre dagars slakteriverksamhet i husets nederplan hade blottats:

Ett välbevarat älgben med tillhörande hov och ett horn från något urtidsdjur - eller möjligen från en vanlig ko?


Arbetet fortsatte och i det vackra höstvädret åkte morgonens varma tröjor av och arbetet och solen höll kroppstemperaturen på en behagliv nivå. Väggens nedervåning skalades av bräda efter bräda och här kan vi se två stolta och ovanligt riviga medlemmar i Räfvåla kultuförening i slutet av dagens rivningsarbete.


Från vänster: Sörby-bon Lars-Åke Wetterkrantz, återvänd från Stockholmstrakten och Sunnansjöboende men ändå alltid saxdalingen Åke Åhlström


Resultatet av några timmars kulturarbete ser på lite avstånd ut så här:

lördag 13 september 2008

Studiecirkel om Rävvåla/Saxdalen

Som hemvändare till Saxdalen har jag märkt att många är intresserade av Saxdalen och dess historia. Själva har jag samma intresse och det känns mycket ispirerande att vi kan anordna en studiecirkel om Saxdalen genom ett samarbete mellan Rävvåla kulturförening och Studieförbundet Vuxenskolan.

Studiecirkeln, eller kamratgruppen som den officiella beteckninge kommer att vara, planeras att ha 8-10 träffar med den första måndag 29 september. Lokal blir Saxdalen kapell. Ingen deltagarvagift.

Vi kommer att träffar 8-10 gånger beroende på deltagarnas intresse och 1,5 - 3 timmar per gång.

Vi bestämmer själva vad vi pratar om och min förhoppning är att vi ska kunna samla och dokumentera deltagarnas erfarenheter och kunskaper om Saxdalen: historia, gårdar, personer, händelser, gruvan t.ex. Det kanske blir mest om dåtid men också om Saxdalen idag.

Redan har märkts ett stort intresse för studiecirkeln men alla har möjlighet att anmäla sig via listor som finns på IT-butiken, Smeserver och i Saxenkiosken.

Själv är jag mycket glad att vi har båda dessa butiker i Saxdalen med god service och dessutom till mycket bra priser. Skriv på anmälningslistorna om du är intresserad av Rävvåla/Saxdalen - Saxdalen, nu och då.

fredag 9 maj 2008

Runnbergsgården med J L Runnbergs diversehandel



Den unika lanthandeln lämnades 1933 som om personalen hade gått på lunch. Butiken återupptäcktes i början av 2000-talet efter en 70-årig törnrosasömn. Rävvåla kulturförening har tagit som sin huvuduppgift att rusta upp och anordna aktiviteter i Runnbergsgården.