Visar inlägg med etikett PRO Saxdalen. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett PRO Saxdalen. Visa alla inlägg

fredag 23 maj 2014

En Saxdalsradition hölls vid liv igår


Tradition betyder "överlämnande" och används i betydelsen lämna över det kulturella och sociala arvet. Kanske är det vi äldre som har mest att lämna vidare till yngre generationer?

Inom Pro Saxdalen har vi kanske inte diskuterat vår roll som kulturella förmedlare men ändå har vi skapat en del traditioner för vår egen del. Den vackra sommardagen igår var en sådan traditionell dag. Vi kallar det Gökotta.

För den som inte är pensionär kanske ordet gökotta tolkas som något som händer tidigt på morgonen. I vår förening har vi däremot gjort det till tradition att ha gökottan kl. 14 på eftermiddagen och på en torsdag. Det gör det lättare för oss att hålla reda på möten och tider om vi så långt det går använder samma tid och samma veckodag.

En av deltagarna som inte syns på bilderna här under är Lennart Stenquist eftersom han hela tiden befann sig bakom kameran. Men här är några av hans bilder: (Klicka på bilderna för förstoring)



















































Sammanlagt 19 PRO-are ställde upp på årets gökotta, de flesta gick runt på en tipspromenad med 12 frågore. Alla åt korv med bröd, drack kaffe med kaka och njöt av det fina vädret som nästan är en tradition. Mitt minne sträcker sig till en gökotta där vi tvingades in i klubbstugan en stund för att inte bli våta.

Någon fågel som kallas gök kunde inte med säkerhet höras eller ses. Inte heller någon annan göktyp kunde iakttas. Men gökottan var ändå lyckad också i år.

Hälsar Ola

onsdag 15 maj 2013

Nu är det städat runt Follkets hus

I går, tisdag, träffades medlemmar i PRO Saxdalen på Gubbas berg för den årliga städningen runt vår möteslokal Saxdalens folkets hus. Det har blivit en tradition sedan många år att vi mera mogna saxdalingar, åtminstone åldersmässigt, samlas efter den långa vintern för att räfsa bort löv och gammalt gräs, plocka skräp, städa och göra det fint runt vårt Folkets hus. På parkeringsplatsen och i naturen runt samlingslokalen var PRO-arna utspridda utrustade med räfsor, krattor, spadar och andra redskap för att samla ihop och transportera bort naturens naturliga avfall.
  
Gammalt gräs räfsas bort i sluttningen mot gamla folkparken. Klicka på bilden för förstoring.
För flera år sedan lastade vi löv, ris och annat på släpkärror som några hade efter sina bilar men numera har vi stor hjälp av Anders Runnberg och hans stora traktor med skopa. Tillsammans med ett 15-tal arbetsvilliga PRO-medlemmar slutfördes städningen på ett par timmar. Belöningen blev en stunds trevlig samvaro med kaffe och smörgås i en ren omgivning.

fredag 26 april 2013

PRO Saxdalen, dag för städning runt vårt Folkets hus tisdag 14 maj kl. 10.00


PRO i Saxdalen brukar vårstäda runt Saxdalens Folkets hus. Nu när våren äntligen kommit har vi bestämt ett datum som vi hoppas ger lämpligt städväder och passar så många som möjligt av våra medlemmar. Ju fler vi är desto fortare kan vi göra vårrent runt vår möteslokal.

Det datum och starttid som vi hoppas bjuder på tjänligt väder är alltså:

Tisdag 14 maj kl. 10.00
  
Samling vid Folkets hus. Medtag lämpliga verktyg t.ex. kratta eller räfsa.

söndag 24 mars 2013

Årsmöte med musik i Saxdalens Folkets hus

Mars är månaden för många föreningars årsmöten. Den gångna veckan var det dags för PRO Saxdalen att träffas för årsmötesförhandlingar. Mötesförhand- lingar är inte alltid så njutbara men vi i Saxdalen, byn det sjunger om, har förmånen att aldrig vara långt ifrån njutbar musik. Vi kunde dessutom njuta av kaffe och hembakade semlor.

Vi i PRO Saxdalen har flera gånger haft förmånen att få besök av de musikaliska skolbarnen från Saxdalens skola. Det händer t.ex. i samband med Lucia eller, som nu, när vår förening samlas och behöver under- hållas.

Den här torsdagseftermiddagen hade en stor grupp elever med olika instrument kommit till Folkets hus för att musicera och underhålla. Som vanligt hade de med sig de två drivande musiklärarna Roger Broberg och Janne Wallman. Eleverna har kommit och gått men Roger och Janne som musikaliska ledare har bestått. Vi i PRO vill tacka alla elever som deltagit som musikaliska underhållare under många år och inte minst instututionen Roger Broberg och Janne Wallman.

Så här lät det när orkestern från Saxdalens skola spelade Da Doo Ron Ron, från den amerikanska vokalgruppen The Crystals 1963:



Vi i PRO Saxdalen fortsätter att njuta också den kom- mande veckan: På skärtorsdagen ska vi festa på god mat när vi åter samlas i Folkets hus för den traditio- nella påsklunchen. Ett 30-tal medlemmar är föran- mälda. Vi önskar dem och alla andra en Glad Påsk!

onsdag 6 februari 2013

PRO Saxdalen januari 2013

Saxdalens PRO-förening har inlett året med två möten under januari.
 
Torsdag 17 januari hade styrelsen årets första sammanträde. Då behandlades de skrivelser som inkommit sedan föregående möte. Uppskattade inslag var erbjudna reseprogram för våren-sommaren och information om kurser för PRO- medlemmar. Två klart positiva resultat för föreningen redovisades: Vi har fått två nya medlemmar och har en ekonomi som är under kontroll.

Årets första medlemsmöte hölls den 24 januari. Ett tjugotal medlemmar hade mött upp för att infor- meras, diskutera, fatta beslut och inte minst: Dricka kaffe och diskutera. En huvudpunkt på dagordningen var den lokala vetaranvetartävlingen.
 
Under kaffedrickandet besvarade vi ordförandens delvis kluriga men för PRO-medlemmar garanterat relevanta kunskapsfrågor. Mycket tankearbete resulterade i att PRO Saxdalen i nästa match kommer att representeras av följande lag: Lizzy Storgärds, Irma Stenqvist och Ingvald Runkvist (+ en reserv).
Den kampen kommer att gå av stapeln i Nyhammar och resultera i ett segrarlag från Ludvika kommun.  Sedan följer en tävling där det vinnande laget kommer att representera Dalarna. Slutligen ska en PRO-förening utses som svenska mästare i PRO:s nationella veteranvetartävling 2013.

Vi håller tummarna för vårt lag från Saxdalen!

fredag 25 maj 2012

Göken kom för sent till gökottan

PRO i Saxdalen ordnade gökotta på torsdagen. Vi vet att göken har rykte om sig att vara uppe med tuppen eller tidigt på morgonen. När tiden för ottan bestäm- des var dock en stor majoritet för att ha gökottan på eftermiddagen. Kl. 14:00 är en tid som har använts tidigare år med lyckat resultat. Ja, det förstås, vi har väl aldrig hört eller sett någon gök? Men huvudor- saken till eftermiddagstiden har varit vädret. På morgonen kan det ju vara ganska svalt.
 
Några buketter PRO:are trivsamt utspridda i naturen vid Oxbrobäcken och Klubbstugan 
 
   Vi har brukat ha fint väder under gökottan och tors- dagen var enastående fin. Dessutom visade det sig att göken också ropade på torsdagen men efter kl. 17 - när vi hade avslutat firandet. Leif Rosén hann inte mer än sätta sig på trappen när han kommit hem från Klubbstugan vid Oxbrobäcken: Då ropade göken från Saxberget
 
Så nu vet vi till nästa år att tiden för gökottan inte behöver vara i ottan för att kunna höra göken ropa. Jag har också hört göken på Malbacken under eftermiddagstid under två dagar. Den tiden passar åtminstone flera pensionärer bra. Ett annat skäl till eftermiddagsottan just den här torsdagen var att förmiddagen var bokad för boule-träning. Så vi PRO:are ligger inte bara och latar oss på förmid- dagarna
 
Ca. 25 personer hade mött upp för att njuta av det fina vädret, äta varm korv med bröd och tillbehör, dricka kaffe med kaka och prata och umgås. En stillasittande tipsrunda klarades också av och om inte Alvar Orre hade skadat axeln vid vedhuggning skulle vi fått lyssna till den fågeln på dragspel. Men Alvar är välkommen till nästa gökotta.
 
Om man tittar närmare på bilden är det fråga om det inte är en stum gök som sitter i toppen på masten på skorstenen? Kanske blev en hel hop pensionärer för mycket för en ensam gök så att han fick tunghäfta?

fredag 27 maj 2011

Lite färsk Saxdalshistoria

Igår är inte längesen men idag är det ju ändå historia. Och det var igår, torsdag, som vi i Saxdalen PRO samlades för att ha en trevlig eftermiddag tillsammans med göken. Ja - vi kallade det gökotta även om vi inte träffades så tidigt. Vi höll oss till vår ordinarie mötestid och dag, torsdag kl. 14.00.
  
Klicka på bilderna för förstoring!
Det här underlättar för oss pensionärer att hålla reda på våra möten. Det är alltid torsdagar kl. 14.00. Vi behöver bara minnas vilka veckor vi ska träffas.

I uppslagsverket Wikipedia står det att gökotta är ett uttryck för en tidig fågeskådartur. I vårt fall var det varken tidig eller tur. Vi satt helt enkelt på våra stolar eller vandrade några meter för att hämta grillad korv med bröd, läsk, öl, vatten, kaffe med chokladmazarin eller ett papper för hjärngymnastik som vår ordförande delade med sig av. De flesta tog också några turer för att hämta lotter som skrapades. Vi tycker ändå att vi med all rätt kallar det gökotta: Göken ställde nämligen upp både på tiden och platsen!

Saxdalens tidigare museum i bakgrunden
Lokalen för vår gökotta var mellan klubbstugan och museet. Det här är också en historisk plats i Saxdalen. Bara för ett par år sedan fanns båda husen i fullt bruk. Idag finns varken el, värme eller vatten i husen och alla historiska föremål som fanns att se i museet ligger i malpåse och tar plats i Saxdalens Folkets hus - tyvärr för både unga och gamla som är intresserade av sin kultur och historia. 
 
En liten klick av våra tjejer: Ruth Andersson och Ingrid Johansson



 
Och här ett lika litet gubbgäng från mellanbyn: Leif Rosén och Harry Karlsson.

 
 
 
Vi har ingen åldersdiskriminering i vår klubb men när jag kollade stavningen i min text föreslog programmet att jag skulle ersätta gubbgäng med gubbjävel. Sådana påhopp betackar vi oss för i vår förening. Det här är dock inget nytt. Jag drogs under många år i datorernas barndom med att datorn i alla dokument jag undertecknade föreslå att Hagfall skulle ersättas med Hagga! Historien har sin gång och vi får stå ut med den...
 
Gökottan närmar sig sin avslutning och kaffet är serverat i de centralt placerade termosarna. Så som vi är i Sverige så är det ingen som vill börja men när den första fyllt på sin mugg blir det fart på självserveringen. 
 
Vi var 19 medlemmar som hade en skön eftermiddag nära naturen, i Oxbrobäckens sluttning. En person saknades p.g.a. att Saxdalens Manskör tidigt idag rest till Norge. Olle Wallman är ju inte bara riksspelman utan också körsångare. Han var nog hemma och sjöng upp sig.

På väg till gökottan mötte jag SaxdalsElvis, Åke Dahlman. Han är också körsångare och dessutom den chaufför som ska köra kören fram och tillbaka till Norge. Han hade varit hemma och studerat vägkartor. Åke är ju inte bara rocksångare, körsångare och chaufför utan också kioskägare.
 
Vi räknar med att kören är tillbaka i Saxdalen på måndag morgon. Då behöver vi Olle Wallman i vårt boulelag som då spelar bortamatch mot Söderbärke. Ja är det inte det ena så är det det andra.

onsdag 6 april 2011

Påminnelse om kaffeträff i Saxdalens Folkets Hus

Som tidigare annonserats anordnar PRO Saxdalen ett "kaffemöte" i morgon torsdag kl. 14.00 för alla! Alla, unga som gamla, är välkomna.

Det blir inga mötesförhandlingar utan bara samvaro, underhållning och kaffedrickning.
 
Den kände musikern och konstnären Folke E Larsson från Ludvika kommer att underhålla med pianospel.
 
Fri entré. Kaffet kostar 25 kr. Duppa är inbakat i priset!

torsdag 31 mars 2011

För er som inte blivit inbjudna till prins-bröllopet

Det finns folk som börjar bli otåliga för att de ännu inte fått någon inbjudan till Prinsbröllopet i London 29 april.

Vi i Saxdalens PRO-förening tycker synd om er men erbjuder er att i stället komma till en annan tillställning, redan på torsdag 7 april kl. 14.00 i Saxdalens Folkets Hus.

Tillställningen i fråga är ett kaffemöte anordnat av just PRO Saxdalen men inte bara för PRO-are och pensionärer utan för alla oavsett ålder och olika medlemskap. Alla som har planer på att någon gång bli pensionär är också välkomna!
Och det blir inga mötesförhandlingar utan bara fritt användbar tid för samvaro och kaffedrickning.


Lokalerna: (Klicka på bilderna för förstoring)
Saxdalens Folkets Hus ligger ca 185 m.ö.h. Westminster Abbey ligger 13 m.ö.h. och och 200 m från Themsen vars yta här ligger bara 2 m.ö.h. (Tänk på skillnaden i risk vid översvämning!)


För den som vill är det naturligtvis tillåtet att både umgås och lyssna till underhållning på kaffemötet och att senare bevista Prinsbröllopet. Men särskilt välkomna är ni till det första kaffemötet på torsdag!
 
Några fördelar med kaffemötet jämfört med prinsbröllopet:
 
  • Det blir förmodligen mindre trångt. Turistbyrån Visit London räknar med 600 000 besökare vill bröllopet. Alla lär inte få plats i Westminster Abbey. I Saxdalens Folkets Hus får vi plats mer än 200 personer och vi förväntar oss att alla ska få plats.
  • Pianisten, dansorkestermusikern, konstnären och mycket annat Folke Larsson kommer att underhålla i Saxdalens Folkets Hus men inte i Westminster Abbey!
  • Gratis inträde i Saxdalen och kaffet med bröd kostar bara 25 kr. Kaffe lär inte gå att köpa i Westminster Abbey och vi vågar inte ens tänka på vad det kan kosta utanför...
  • I Saxdalen tillämpas valfri och gärna bekväm klädsel, i Westminster Abbey måste man tänka på att  medaljer och ordnar sitter både rakt och på rätt höjd.
  • Londopolisen är rädd för att extremister kan ställa till problem den 29 april. Ludvikapolisen ser inga hotbilder inför den 7 april.
  • Britterna får ledigt från sina arbeten på den stora dagen. Det har vi i Saxdalen ingen möjlighet att bevilja men kan i stället förgylla en vanlig grå vardag!
David Cameron, Storbritanniens premiärminister, lär ha utbrustit: "Äntligen kan Storbritannien glädjas åt 'ofördärvat goda nyheter'" när han fick beskedet om prinsbröllopet. (Han har ännu inte nåtts av informationen om möjligheten att dricka kaffe och umgås i Saxdalens Folkets Hus 7 april.) Vi i Saxdalens PRO tycker att beskedet om kaffeträffen nästa torsdag är en lika ofördärvat god nyhet.

Ni är alla hjärtligt välkomna!

söndag 2 maj 2010

Tipspromenera på söndagar i Saxdalen


Tipspromenad för alla saxdalingar!

PRO Saxdalen anordnar tipspromenader:
Söndagar under juni och juli
(till att börja med)

Start vid Skolan, Idrottshuset
kl. 13.00 - 14.00

Pris till bästa tippare varje söndag

Startavgift 10 kr

Den första promenaden är redan slutpromenerad. De första sex gångarna som startade på premiären söndagen 2 maj ses här:


Vi hoppas på fint väder på söndagar framöver och hälsar alla välkomna till en skön promenad i vår vackra natur. Det tolv 1-x-2 frågorna och en utslagsfråga finns utplacerade längs den natursköna och inte för långa tipsvägen. Det finn gott om plats både för den som vill gå ensam i sina egna tankar och den som vill diskutera med andra under vägen.

Ta med barn och barnbarn, föräldrar, mor- och farföräldrar och ta en hälsosam promenad under kommande söndagar.

torsdag 25 mars 2010

PRO och PRO Boys i Saxdalens Folkets Hus

PRO Saxdalen har firat årsmöte! Drygt 30 personer hade samlats i Saxdalens Folkets Hus för det årligen återkommande årsmötet. Eftermiddagens program blev mycket omväxlande med både allvar, humor, musik och underhållning.

Till de allvarligare delarna av eftermiddagen hörde den obligatoriska mötet som är huvudnumret i en förenings årsmöte. Men ingen var på väg att somna.

Hela föreställningen började med att ordföranden i den lokala PRO-föreningen Mona Runkvist hälsade alla välkomna och förklarade årsmötet för öppnat. Mötet ajournerades snart, det heter ju så på "mötesspråk" när man tar paus.

Då fick de speciellt inbjudna gästerna från Smedjebacken: PRO Boys börja med en kort underhållning med sång och musik. Det blev bara en aptitretare eftersom PRO Boys skulle ha sin stora föreställning efter mötets slut.

Mötet drog inte ut på tiden så långt på tiden men klarade ändå av att fatta nödvändiga beslut för det kommande året.

Sen blev det PRO Boys igen. Nu var det inte bara sång och musik utan också spex, lite teater och massor av vitsar. Både de som drog vitsarna och de som lyssnade var mogen publik och åhörarna visade sin uppskattning - kanske speciellt mycket av de så kallade vuxenvitsarna.

Den underhållande oktetten lyckades engagera hela publiken med en omväxlande repertoar, med ett spexigt framförande och med åldersanpassad historiedragning.



Här nedan foton av publiken som trivdes som fisken i vattnet.

(Klicka på bildernaför förstoring)








Medan snön rasade från Folkets hus tak lyssnade vi roade av smebackingarnas framföranden. De bjöd på en både mycket underhållande och tillräckligt lång föreställning (men inte för lång) för att den avslutande delen av mötet skulle gå av bara farten - med ett leende på de flestas läppar.

T
ill sist lyckades jag också komma över ett visitkort med PRO Boys, både i bild och med lite text. Sen undrar jag fortfarande om PRO i det här sammanhanget har med pensionärsorganisationen att göra eller om det är samma PRO som i idrottssammanhang, d.v.s. PROFESSIONELL.

Ja, det sista stämmer åtminstone men hur det är med ålder och
medlemskap lämnar jag åt andra att klura ut.

fredag 19 februari 2010

Kom till Saxdalens Folkets Hus - och hör sen!


- Va sa du?
- Jo, jag sa: Kom till Saxdalens Folkets Hus - och hör sen!

Det har inte varit så lätt för alla. Visserligen ligger Saxdalens Folkets Hus på toppen av ett berg, Gubbas berg, men det är inte det högsta berget i trakten av den gamla bruksorten - däremot det mest centrala. Parkeringsplatsen vid Folkets Hus ligger 185 m över havsytan. Nej, att ta sig dit klarar nog de flesta och annars finns det hjälpsamma grannar och föreningmedlemmar som kanske ger skjuts.

Ett större problem än att ta sig dit är för många just att kunna höra. Jag känner till flera personer som inte vill komma till Folkets Hus därför att de hör för dåligt. Hörapparater hjälper inte alla i den akustik som finns i huset. En hörapparat förstärker i många fall mer de ljud man inte vill höra än det man försöker lyssna till. Nu hoppas vi råda bot på den bristen.

Vi i PRO-föreningen i Saxdalen har flera medlemmar med nedsatt hörsel. Det är ett problem inte bara vid våra PRO-möten utan vid besök i alla sammanhang i Folkets Hus. Det är inte så att Folkets Hus har speciellt dålig akustik. Det är vår befolkning som lever allt längre och därför får fler och fler hörselskadade. Bullret i våra traditionella industrier har också satt spår i befolkningen med nedsatt hörsel.

PRO Saxdalen sökte 2009 vindbonus-pengar till en hörslinga i Folkets hus. Stena Renewable Energy beviljade medel för större delen av kostnaden och slingan är redan installerad. Sista länken i anläggningen anlände till Grängesberg idag. Det är den trådlösa mikrofon som ska ta upp ljudet som sen kan förstärkas och skickas vidare till åhörarna.

Personer med moderna hörapparater ska kunna höra det förstärkta ljudet i sina hörapparater. Det gäller det "rena" ljud som går in i mikrofonen. Skrammel, gnissel från stolar som flyttas och annat störande ljud kommer inte att förstärkas på samma sätt. Mikrofonljudet kan också sändas vidare via högtalare så att också personer utan hörapparater kan höra bättre.


Mikrofonen, den felande länken i ljudsystemet
har nu anlänt till Saxdalen

Ljudslingan i Saxdalens Folkets hus är tänkt att kunna användas vid alla möten och tillställningar i huset och naturligtvis inte bara för PRO-medlemmar. Såväl Rävvålingar som utbölingar, svart som vit, svensk som utlänning... kort sagt:

Alla ska kunna dra nytta av vår hörslinga! Enda kravet är att ni kommer till Saxdalens Folkets hus. Så välkomna dit - och hör sen!

söndag 13 december 2009

PRO Saxdalen firade Lucia

Vi börjar närma oss jul och de kära traditionerna kommer tillbaka. En tradition inom Saxdalens pensionärsförening är att medlemmar träffas för att äta riktigt hemkokt risgrynsgröt tillsammans i vår samlingslokal Saxdalens Folkets Hus. Ett lotteri (också traditionellt) med strykande åtgång på lotterna gjorde dessutom att många kunde gå hem med en eller flera vinster.

Ett Luciatåg är också en viktig bit av den här traditionen och som flera år tidigare fick vi här hjälp av Saxdalens skola. Mer än 20 elever deltog i ett långt och stiligt Luciatåg som här ses när de tågat upp på scenen. (Klicka på bilderna för förstoring!)

Lucia, tärnor, stjärngossar och tomtar i det både stämningsfulla
och pigga framträdandet från elever i Saxdalens skola.

Ackompanjerade av Janne Wallman på gitarr genomförde skoleleverna ett gediget program med sång och deklamation. Det är alltid lika imponerande att höra och se hur den starka musikaliska traditionen i vår lilla tätort förs vidare till och av våra barn redan som elever i Saxdalens skola. Den här efter- middagen var inget undantag.

Efter Luciatåg och uppträdande var det dags för kaffe, saft, lussekatter och pepparkakor både för barn och vuxna. Alla lät sig väl smaka. Det framgår nog av följande bilder från kaffe- och saftkalaset som avslutade PRO Saxdalens Luciafirande.


måndag 7 september 2009

Historisk idrottsseger i Saxdalen

Vi boule-spelare i Saxdalen PRO har spelat boule idag. Så i morgon tror ni kanske att ni i er dagliga tidning kan läsa om resultatet. Har ni prenumererat på Dagens Nyheter eller Svenska Dagbladet kanske ni inte ens letar efter att se den aktuella ställningen i boul-serien före den avslutande omgången på måndag nästa vecka? Men läser ni en lokal tidning, Dalarnas Tidningar eller Dalademokraten kan man väl vänta sig att se de flesta lokala nyheter, också lokala idrottsresultat - bland massor av sport. Men där hittar ni nästan helt säkert inte en rad eller siffra om boule-serien!

I Dalarnas Tidningar har vi någon enstaka gång sett tabeller från vår boule-serie. Det har vi varit mycket tacksamma för. Men i Dalademokraten, som jag har prenumererat på sen jag flyttade tillbaka till Saxdalen för två år sedan har aldrig förekommit något resultat. Både mina medspelare och våra motståndare från åtta orter i Västerbergslagen efterlyser en lokaltidning där vi kan följa vår egen serie. Vi vet nu inte ens hur vi ligger till och hur det har gått i de matcher som vi inte spelar i. Vi pensionärer är en stor grupp och de flesta har en lokaltidning - hittills... De lag som deltar i serien är Blötberget, Grängesberg, Ludvika, Morgårdshammar, Nyhammar, Saxdalen, Smedjebacken och Söderbärke.

Vi på Saxdalen blogg är därför stolta över att kunna presentera åtminstone ett resultat från måndagens seriematcher: Saxdalen Ludvika 8-1

Vi saxdalingar är naturligtvis glada åt vår seger. Vi har inte varit bortskämda med för många under spelsäsången utan är mer vana vid den känsla som Ludvikalaget kände när de lämnade Furuliden på måndag eftermiddag. Spelare med betydligt längre tid i laget än jag själv säger att Saxdalen aldrig vunnit så stort tidigare. Så det var en historisk seger för vårt lag. Men vi drar inga stora växlar av segern. På måndag är det både en ny match men också ny tid för samvaro med våra motståndare från Nyhammar. Det ser vi fram emot.

Den sociala gemenskapen är nog ändå det viktigaste för de flesta spelare i den här serien även om det också är en tävling.

tisdag 16 juni 2009

PRO Saxdalen flörtade med Slussbruden men motorinstresserade fick nobben!

I dag reste 15 medlemmar i PRO Saxdalen med andra PRO-medlemmar från kommunen på en chartrad dagsresa till Torsång. Jag var en av dem. Resan gick i vackert väder med buss till Falun och sedan med båten Slussbruden på Runn till Torsång.

Klicka på bilderna för forstoring!
Slussbruden gav oss en angenäm tvåtimmars sjöresa i lugnt väder och med god mat. Sen var vi framme i Torsång.

Själv tillhörde jag den grupp som valt att åka till Torsång för att besöka motormuseet. Det innehåller en raritet från Saxdalen: En båtmotor konstruerad och byggd av vår uppfinnare och tekniska geni Hjalmar Sjöstrand. Han var inte bara uppfinnare utan också kusin med min farmor.

Min uppgift i Torsång var att dokumentera vilken motor det är, att fotografera motor och kylflänsar. Det var inte bara jag som blev både besviken och arg: Vi som gjort resan enbart för att besöka motormuseet fick bara beskedet att motormuseet avbeställts och vi blev inte insläppta!

Kamerautrustningen släpar jag gärna på men bara när jag kan ha nytta av den. Så Rävvåla Kulturförening får inga bilder av Sjöstrandsmotorn i Torsång.

En del av resedeltagarna hade valt att bese Torsångs gamla kyrka. Vi andra spred ut oss i olika klickar i byn t.ex. vid Torsångs kafé för att köpa glass. Men där blev kön så lång att många väntade med glassätandet tills tillbakaresan med Slussbruden.




En trevlig dagsresa med fint väder, behaglig busstur och båtresa med god mat, god service och trevlig guidning. Antiklimax utgjordes av det uteblivna besöket på
motormuséet.








onsdag 20 maj 2009

Påminnelse om en gökotta och en gökotta avklarad

Kommande gökotta
Vi vill påminna om gökottan för deltagarna i de två studiecirklar om Saxdalen som hållits under hösten, vintern och våren.

En viktig nyhet är att de som har svårt att gå sträckan från Folkets Hus till Tors-Karis nu kan erbjudas biltransport till bara ett 100-tal meter nedanför Tors-Karis.

Vi träffas på Folkets Hus parkeringsplats nu på lördag 23 maj för avgång/avfärd kl. 07.40. Egen skaffning medtages.

Redan inträffad gökotta
Redan idag är den första av de två gökottor jag känner till i Saxdalen avklarad. PRO Saxdalen träffades vid Furuliden och förlustade oss med korvgrillning, tipspromenad, underhållning och kaffekalas.

Egentligen var det väl inte så mycket otta - vi startade kl. 14.00 - och sanningen att säga var inte mycket gök heller!

Nej, då var det mer Orre! Alvar Orre med sitt dragspel (visserligen stod det Grängesbälgarna på dragselslådan men vistt var det väl ett orrspel Alvar spelade på) och Olle Wallman med sin fiol spelade faktiskt Gökvalsen bland många andra kända låtar. Några medlemmar vittnade också om att den riktiga göken låtit sig avlyssnas.

Tack till alla som hjälpte till att ge oss en angenäm eftermiddag trots att vädergudarna skrämde in oss i stugan genom att släppa några regnstänk. Men det var inte mer än ett skrämskott. Asfalten bakom stugan var torr när vi avslutade gökottan.

torsdag 14 maj 2009

Hur mycket gök finns det i Saxdalen?

Ingen vet väl exakt men ett sätt att förhoppningsvis få kontakt med göken är att gå på gökotta. Traditionellt var gökottan en sedvänja att tidigt på morgonen, redan vid solupgången på Kristi himmelfärds dag gå ut i naturen för att lyssna på fåglar och speciellt göken. Gökens sång kunde bl.a. förutspå framtiden. Vi är nog många som minns det gamla uppfattningen att det väderstreck man först hörde göken i var en tecken om framtiden: Östergök är tröstergök, norrgök är sorggök, södergök är dödergök och västergök är bästergök.

Idag har nog gökottor en delvis annan funktion kanske i första hand att komma ut i vårens natur och njuta av den tillsammans med andra människor.

Vi i Saxdalen vill väl inte vara sämre än på andra håll och här förekommer också gökottor. Jag känner till två som jag gärna vill annonsera om här i bloggen.


Gökotta 1
PRO Saxdalen: Onsdag 20 maj kl. 14.00 börjar vi inom PRO Saxdalen att lyssna efter gökar. Vid tjänligt väder håller vi till vid grillplatsen på Saxenstranden (udden nedanför kiosken). Vid regn och rusk flyttar vi till IF:s klubbstuga.
Vi grillar och äter korv med bröd och därefter kaffe med kaka.
Hela kalaset kostar 30:- per person.
Medtages: Stol och gott humör (obligatoriskt) samt paket till vinst i lotteriet (frivilligt).
Anmälan till Britt tel. 313 76 senast måndag 18 maj.

Gökåtta 2
Studiecirkeln om Saxdalen: Under hösten och våren har ett 20-tal personer deltagit i en studiecirkel om Saxdalen anordnad av Rävvåla Kulturförening och Studieförbundet Vuxenskolan. Vi bestämde på sista studiecirkelträffen att (de som vill) ska träffas och ha en gökotta lördag 23 maj.

Den skulle kunna kallas gökåtta eftersom vi tänkt vara framme vid målet Tors-Karis (nedanför Saxgerget) kl. 8.00. Men för att ingen ska gå bort sig efter vägen kan vi träffas vi kl. 7.40 vid Folkets Hus för gemensam vandring till målet.

För den som liksom jag själv aldrig varit till Tors-Karis (eller åtminstone inte vetat om att det kallade så) kan det vara tryggt att veta att kommunens GIS-ingenjör och kartexpert Kerstin Byström hela tiden kommer att ha kontroll på var vi är och vart vi ska.

Det här blir det första studiebesöket ute i verkligheten för att titta på något vi talat om inne i stugvärmen under vinterhalvåret. Om någon som inte varit med i studiecirkeln är intresserad att komma med så är du välkommen!

Knytkalas: Var och en medtar mat och dryck enligt egen smak. För den som har svårt att gå finns möjlighet att få skjuts nästan ända fram till Tors-Karis.

torsdag 5 mars 2009

Vindbonuspengar blåser ner från Saxberget

Glädjande besked fick flera föreningar i Saxdalen när Stena Renewable Energy avslöjade hur vindkraftpengarna för 2008 kommer att fördelas. Stena har i avtal med Ludvika kommun lovat ge 10 000 per nybyggt vindkraftverk i bidrag till kommunens föreningsliv. Det ger sammanlagt 120 000 kronor i bidrag för 2008.

Som styrelsemedlem i två av Saxdalens föreningar: Rävvåla Kulturförening och PRO Saxdalen har det varit trevliga besked under ett par dagar.

Kulturföreningen fick 10 000 kronor till en projektor med bild och ljud. Den kommer bl.a. att kunna användas för att presentera resultat från den hembygdsforskning som föreningen bedriver. Video, bilder och bildspel ska kunna visas både i de studiecirklar som pågår och vid kommande evenemang vid byns centrala kulturbyggnad Runnbergsgården.

PRO kommer att få 10 000 kronor till en ljudslinga i Saxdalens Folkets hus. Den kommer att göra det lättare för alla besökare med nedsatt hörsel att höra vad som sägs, sjungs och spelas i lokalen.

Saxdalens Folkets hus-förening får 18 000 kronor till en ljudanläggning.

Saxdalens skola får 10 000 kronor till friluftsdagar.

Saxdalens byalag får 20 000 kronor till vandringsleder.

Räfvåla skoterklubb får 5 000 kronor till Ranmosstugan.

Bonuspengarna kommer naturligtvis att stimulera och underlätta det stora ideella arbete som utförs inom föreningarna. Det kommer i sin tur att bidra till fortsatt och kanske till och med ökad trivsel i Saxdalen.

fredag 26 december 2008

Att resa till Örebro och min fars första bil

Den första Örebroresa jag kommer ihåg var någon gång på 40-talet. Min morbror Elis Haag hade varit dräng på Nyttorps gård, Ervalla utanför Örebro. Han arbetade då åt lantbrukaren Paul Olsson och hans far. Vår familj hade ingen bil på den tiden. Vi åkte tåg till Örebro. Där hämtade Paul oss med bil. För mig var det en upplevelse både att åka tåg och bil. Och dessutom tog Paul som var en mycket vänlig och barnkär person oss med till Stora holmen i Svartån där jag blev bjuden på en rundtur i det minitåg som då fanns där.

Sen blev det en ganska lång biltur till Nyttorp där vi stannade hela dagen. På den tiden var det en ganska stor händelse att åka så långt och hem igen på en dag. Idag åker man från Saxdalen till Nyttorp på drygt en timme med bil.

Jag är ganska säker på att Pauls bil vid min första resa till Örebro inte var en Volkswagen. När han hälsade på i Saxdalen en tid senare hade han emellertid en sådan. Jag minns att vi tyckte det var ett konstigt fordon. Den såg ju inte ut som en bil tyckte man då - den hade delad bakruta och ingen motorhuv! Men den gick att köra och så småningom vande man sig vid bildtypen som blev allt vanligare.

Min fars första bil blev efter en tid en begagnad Volkswagen - också den med delad bakruta och utan motorhuv. Men den hade en barnkammare bakom baksätet där min syster Lillemor kröp ner så fort vi skulle ut och åka. Hon hade täcken och kuddar där och sov gott så fort bilen startade.

Första dagen med bilen var en stor dag. Det var julskyltningdag när Yngve Nykvist med fru kom med bilen från Grangärde. Hugo, deras son och numera blomsterhandlare i kyrkbyn var inte född än. Båda familjerna skulle åka till Ludvika tillsammans för att titta på julskyltning. Sedan skjutsade min far paret Nykvist till Grangärde och vi fortsatte tillbaka till Saxdalen.

Det var en kall vinterdag - jag vill minnas omkring -20 grader. Det fanns ingen fläkt i den modellen av Volkswagen så det var svårt att hålla rutorna rena. Men när vi kom hem var vi så lyckliga över den "nya" bilen. Min far föreslog att vi skulle ta en extra tur till Grängesberg. Jag kan inte minnas att någon i vår familj någonsin hade några invändningar när min far föreslog en biltur. Och det föreslog han många gånger i framtiden.

Yngve Nykvist hade instruerat min far om allt som man skulle behöva veta för att köra bilen. På den tiden fanns ingen bensinmätare men det fanns en reservtank på fem liter bensin om man vred om ett vred nere vid golvet längst fram i bilen, den hade ju ingen kardan och den vanliga balk som vi senare varit vana vid. Det var ju en luftkyld svansmotor som satt mitt över bakaxeln.

Bilen gick så bra, tills vi kört över järnvägen i norra "Berget" och Selldéns affär. Strax efter: Då stannade motorn helt plötsligt.

Min far blev inte orolig för Yngve hade talat om att det inte var så mycket bensin kvar men att man kunde köra minst fem mil till om man fick bensinstopp och sen "vred på" reservtanken. Problemet var att Yngve troligen tankat i tid en längre tid för när min far försökte vrida ner vredet till häger (reservtank) gick det inte! Vredet satt fast i uppåtriktat läge och gick inte att vrida.

Jag minns det som i en dröm: Min far traskade iväg mot Grängesberg för att köpa bensin. Det var kallt och det dröjde länge... men jag var ju ändå så glad åt vår bil! Efter lång väntan kom far tillbaka med en reservdunk i handen. Ingen av bensinmackarna i Grängesberg, IC (numera OK) eller Shell var öppna. Men jag tror att han hade lyckats ringa till Gräs som hade en bensinmack vid utfarten mot Örebro, mitt emot Lomberget. Jag vet inte om macken var öppen eller om Gräs öppnade den för att lösa vår prekära situation.

Jag minns att min far sa när han kom tillbaka att Gräs hade sagt att han hoppades att han fått en ny kund den kvällen. Och vi tankade där när vi tog någon tur åt det hållet. Jag kommer ihåg att jag uppskattade Annika, bensinmacksinnehavarens dotter när vi senare blev parallellklasskamrater på realskolan i Grängesberg. Hennes far hade hjälpt oss ur en verklig knipa.

Med bensin i bilen var det sen inga problem att köra vidare men jag tror inte vi tog någon längre tur innan min far hade kunnat fylla full igen - och vredet till reservtanken fixades snart så att det fungerade.

Om min andra minnesvärda Örebroresa kan du läsa här.

fredag 21 november 2008

PRO med Saxdalens Elvis

PRO Saxdalen hade medlemsmöte i Saxdalens Folkets Hus på torsdag eftermiddag. Det var som vanligt en trivsam samvaro med en blandning av formellt medlemsmöte och lättsamma inslag.

Här ses en del av församlingen i djupa funderingar över dagens mötesinnehåll.

Vad bekymrar t.ex. Harry Karlsson närmast kameran? Kanske det är föreningens ekonomi? Eller kan det vara resultatet i den avslutade boule-turneringen?
Ja, i så fall kan det inte gälla hans egen insats i klubbmästerskapet. Där blev han individuell klubbmästare! Nej, det gäller nog resultatet i seriespelet (som Saxdalen blogg har för avsikt att avslöja - på undanskymd plats - och närmare Jul och Nyår när folk är mer upptagna med förberedelser för helgerna än att läsa bloggar).

Men för att återgå till mer angenäma upplevelser så ser vi till höger de glada minerna när det blivit dags för den viktiga kaffestunden. Se bara hur Marianne Jansson från Norrbyn lyser när hon serverar goda smörgåsar till sina föreningskamrater.

Och sen var det det här med Elvis, Saxdalens egen Elvis, Åke Dahlman. Han har en tid försökt ta sig in i PRO men hindrats p.g.a. rådande åldersdiskriminering.

Men den här dagen var han inbjuden att underhålla oss med sin Elvis-show. Det blev som vanligt succé. Och Elvis tycker om att uppträda och han var glad åt den uppskattande min


som hans kollega i Saxdalens manskör visade från sin plats på första parkett.

Av de ivriga applåder Elvis fick är det helt klart att han redan nu - i sin ungdom - reserverat en plats inom PRO Saxdalen, när han lagt sin yrkeskarriär på hyllan - och uppnått behörig ålder.