Visst behöver vi ha vår kiosk kvar! Ingen vill väl behöva
åka till Ludvika eller grannbyarna för att köpa tidning och lite mjölk? Men
ingen kan driva en kioskrörelse utan tillräcklig omsättning. Men om vi hjälps åt
kan vi säkert behålla vår kiosk/minilivs.
Visar inlägg med etikett SaxdalsElvis. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett SaxdalsElvis. Visa alla inlägg
onsdag 14 december 2011
tisdag 18 oktober 2011
SaxdalsElvis och Eddie Nilsson i Saxdalens Folkets Hus nästa lördag
|
Etiketter:
Eddie Nilsson,
Saxdalens Folkets Hus,
SaxdalsElvis
fredag 7 januari 2011
SaxdalsElvis och The Cadillac Band
En fråga man ställer sig om Saxdalen nu när det är nytt år är osökt: Kommer det att sjunga lika mycket om Saxdalen i år som tidigare?
I mellandagarna köpte jag en skiva i Saxen- kiosken. Den är intressant för en saxdaling av åtminstone två skäl:
1. Framsidan visar en bild av Saxdalens Folkets
Hus.
2. Baksidan visar en bild av SaxdalsElvis,
Åke Dahlman.
(Klicka på bilderna för att kunna läsa texten lättare)
(Klicka på bilderna för att kunna läsa texten lättare)
Skivan är inspelad vid årets sista konsert som The Cadillac Band gav i Saxdalens Folkets Hus, den 11 december förra året. Saxdalen blogg har rapporterat från båda konserterna, den 8 oktober här, och den 11 december här.
Man brukar höra uttrycket "slå igenom" om en del artister - de som lyckas. Enligt alla tecken har SaxdalsElvis helt klart slagit igenom. Inte bara att han valts in som medlem i The Cadillac Band, han kommer också att delta i deras turnéer som ordinarie medlem. Det är lugnt på turnéfron- ten under årets första månader men under våren blir det turnéer i Sverige. Bandet kommer senare under året att åka till USA och Elvis Presleys Graceland. Saxdalen blogg kommer senare att rapportera mer om turnéprogrammet.
Var december-giget sista gången vi fick höra
The Cadillac Band i Saxdalen? Nej, troligen inte! Och det här är mycket smickrande för oss saxdalingar: Det finns långt framskridna planer på att The Cadillac Band ska göra turnéer varje år och avsluta årens spelningar med en decem- berkonsert i Saxdalens Folkets Hus.
Åke Dahlman verkar smälta in mycket bra i gänget och har naturligtvis varit mycket aktiv för att få de två hittills genomförda konserterna att bli verklighet. Annars är det bandets trummis Ulf Nilsson som leder och organiserar det mesta i The Cadillac Band. Han har många kontakter bland rockabilly-stjärnor både i USA och Sverige.
Fortsättningen lär bli spännande att följa. Passar Saxdalen in som ett basläger för The Cadillac Band? Och hur ska det gå för SaxdalsElvis, Åke Dahlman? Vi håller ögon och öron öppna. Och visst verkar det lovande och passande med vår slogan Saxdalen - byn det sjunger om!
Man brukar höra uttrycket "slå igenom" om en del artister - de som lyckas. Enligt alla tecken har SaxdalsElvis helt klart slagit igenom. Inte bara att han valts in som medlem i The Cadillac Band, han kommer också att delta i deras turnéer som ordinarie medlem. Det är lugnt på turnéfron- ten under årets första månader men under våren blir det turnéer i Sverige. Bandet kommer senare under året att åka till USA och Elvis Presleys Graceland. Saxdalen blogg kommer senare att rapportera mer om turnéprogrammet.
Var december-giget sista gången vi fick höra
The Cadillac Band i Saxdalen? Nej, troligen inte! Och det här är mycket smickrande för oss saxdalingar: Det finns långt framskridna planer på att The Cadillac Band ska göra turnéer varje år och avsluta årens spelningar med en decem- berkonsert i Saxdalens Folkets Hus.
Åke Dahlman verkar smälta in mycket bra i gänget och har naturligtvis varit mycket aktiv för att få de två hittills genomförda konserterna att bli verklighet. Annars är det bandets trummis Ulf Nilsson som leder och organiserar det mesta i The Cadillac Band. Han har många kontakter bland rockabilly-stjärnor både i USA och Sverige.
Fortsättningen lär bli spännande att följa. Passar Saxdalen in som ett basläger för The Cadillac Band? Och hur ska det gå för SaxdalsElvis, Åke Dahlman? Vi håller ögon och öron öppna. Och visst verkar det lovande och passande med vår slogan Saxdalen - byn det sjunger om!
Etiketter:
Graceland,
Saxdalens Folkets Hus,
SaxdalsElvis,
The Cadillac Band,
Ulf Nilsson,
Åke Dahlman
lördag 9 oktober 2010
Rock så hela berget gungade!
Att Saxdalen är byn det sjunger om fick vi ytterligare bevis på igår kväll när vårt Folkets Hus gästades av en hel rad av de största veteranderna inom svensk Rock-musik. Det sjöngs, det spelades och det rockades så att hela Gubbas berg gungade.
Låt oss direkt titta in i Folkets hus när vår egen SaxdalsElvis rockade igång kvällens rock-fest med The Cadillac Band:
Tommy Blom höll sedan i trådarna och släppte fram den ena rockkungen efter den andra. Om ni kommer ihåg affischen från tidigare inslag fanns Little Gerhard med på scenen. Hans namn var textat i efterhand på affischen och hans medverkan var något osäker. Men han kom alltså. Och han showade och skämtade och trivdes lika bra på scenen som publiken i salongen.
En fortfarande sprallig och trevlig lustigkurre från den svenska rockens barndom som också ställde upp med sitt dragspel, sång och historier utan att ens vara nämnd på affischen var Leif Björklund. Känner du inte igen namnet? Om du har åldern inne kanske "Burken" känns mer bekant? En hemlig gäst och trevlig överraskning:
Tommy Blom höll mest i trådarna men bidrog också med egna sånginslag liksom Lennart Grahn:
Kvällen blev sen och många gamla låtar framfördes. För att inte det här inslaget ska bli för långt avslutar vi med en bild från den senare delen av kvällen.
Några av kvällens huvudartister: Från vänster: Tommy Blom, Gert Lengstrand, Lennart Grahn och Åke Dahlman.
Några fler videor från kvällen kommer att läggas upp på youtube.se
Låt oss direkt titta in i Folkets hus när vår egen SaxdalsElvis rockade igång kvällens rock-fest med The Cadillac Band:
Tommy Blom höll sedan i trådarna och släppte fram den ena rockkungen efter den andra. Om ni kommer ihåg affischen från tidigare inslag fanns Little Gerhard med på scenen. Hans namn var textat i efterhand på affischen och hans medverkan var något osäker. Men han kom alltså. Och han showade och skämtade och trivdes lika bra på scenen som publiken i salongen.
En fortfarande sprallig och trevlig lustigkurre från den svenska rockens barndom som också ställde upp med sitt dragspel, sång och historier utan att ens vara nämnd på affischen var Leif Björklund. Känner du inte igen namnet? Om du har åldern inne kanske "Burken" känns mer bekant? En hemlig gäst och trevlig överraskning:
Tommy Blom höll mest i trådarna men bidrog också med egna sånginslag liksom Lennart Grahn:
Kvällen blev sen och många gamla låtar framfördes. För att inte det här inslaget ska bli för långt avslutar vi med en bild från den senare delen av kvällen.
Några av kvällens huvudartister: Från vänster: Tommy Blom, Gert Lengstrand, Lennart Grahn och Åke Dahlman.
Några fler videor från kvällen kommer att läggas upp på youtube.se
lördag 28 augusti 2010
STOR NOSTALGIAFTON i Saxdalens Folkets hus fredag 8 oktober
Vi vet att Saxdalen har ett omfattande musikliv. Det är ingen nyhet utan har varit så under lång tid. Saxdalen har också lyckats engagera artister som man inte kan förvänta om man ser till befolkningens storlek. Men både i Rävvåla/Saxdalens gamla Folkets hus och i den fina folkpark som vi hade tidigare lyckades arrangörerna engagera artister och orkestrar som många gånger överträffade dem som kom till Ludvika och Grängesberg..
Nu har vi ännu en kommande storsatsning i Saxdalens nya Folkets hus. Titta bara på den här affischen:
För att vi som inte längre tillhör den yngre generationen men som kanske skulle få behagliga rysningar längs ryggraden - om vi kan läsa affischen: Klicka två gånger på affischen så kan vi läsa texten mycket lättare!
Hur stort är det här? Jag tror att Sme-Lasse som jag kallar honom träffar ganska rätt på sin webbplats när han säger Hela den gamla svenska rock/pop-eliten samlade i Saxdalens Folkets Hus!!! Så det kanske är läge att i tid ordna biljetter som kan köpas i Saxenkiosken eller på tel. 0240-31012.
Priset för biljetten är 295 kronor.
I Saxenkiosken kan man också köpa den purfärska boken om Rävvåla/ Saxdalens historia. Priset är 100 kronor.
Idag fick jag tanken: Hur kan det hända så mycket i den här lilla byn?
Kan det bero på att vi alla hjälps åt?
Hur stort är det här? Jag tror att Sme-Lasse som jag kallar honom träffar ganska rätt på sin webbplats när han säger Hela den gamla svenska rock/pop-eliten samlade i Saxdalens Folkets Hus!!! Så det kanske är läge att i tid ordna biljetter som kan köpas i Saxenkiosken eller på tel. 0240-31012.
Priset för biljetten är 295 kronor.
I Saxenkiosken kan man också köpa den purfärska boken om Rävvåla/ Saxdalens historia. Priset är 100 kronor.
Idag fick jag tanken: Hur kan det hända så mycket i den här lilla byn?
Kan det bero på att vi alla hjälps åt?
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)



