Visar inlägg med etikett J Elis Runnberg. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett J Elis Runnberg. Visa alla inlägg

söndag 23 juni 2013

Nummerändring

Saxdalen blogg kan meddela att det skett en telefon- nummerändring i Rävvåla/Saxdalen. Äldre och minnesgoda personer, tidigt boende i Rävåla kommer kanske ihåg telefonnumret på följande kuvert:
  

Enligt trovärdig källa hade J. Elis Runnbergs far J. L. Runnberg  telefonnummer 6 till den kända butiken på Runnbergsgården.

Telefonnummerforskningen angående Rävvåla- Saxdalen fortsätter och vi återkommer med eventuella nya rön. 

 Rävåla telefon 6A tillhörde alltså manufakturhand- lare Johan Elis Runnberg men har numera övertagits av Saxdalens Pizzeria med  det ändrade numret 0240-313 30.

På det nya numret kan man inte längre beställa kalsonger men däremot goda calsone...

fredag 7 maj 2010

Tre generationer Runnberg

Runnberg är ett känt namn i Saxdalen. Det är ett namn som har funnits länge och som fortfarande är vanligt. Att hitta tre generationer Runnberg är inte svårt. Men hur ofta hör vi inte namn som vi hört så många gånger tidigare men utan att veta vilka personerna är. Hur ser/såg de ut? Jag träffade min släkting, skolkamrat och kompis under lång tid i Saxdalen, Per-Gunnar Runnberg, PG. Han hade med sig intressanta fotoalbum som jag fick låna. Där hittar jag lätt tre generationer Runnberg.

PG Runnberg

Låt oss börja med min nästan jämngamle runnbergare, PG Runnberg, f. 1941. Hans hela namn är Per-Gunnar Hugo Runnberg. Ibland hörde man "Per Gunnar" men för det mesta bara PG. Han är sju månader och 16 dagar äldre än jag själv och så har det alltid varit. Vi är födda olika år och har därför gått i olika klasser men i samma skolor under 12 år.

Vi har flera idrottsminnen tillsammans även om PG fortsatte med idrott betydligt längre än jag. PG var som både junior och senior duktig målvakt i Saxdalens IF:s fotbollslag. I skollagen spelade vi fotboll men också ishockey - både på nuvarande Furuliden (där byns första ishockeyrink byggdes) och på Slamhavet.

Bilden av PG visar en av huvudsysselsättningarna sommartid under skoltiden i Saxdalen: Bad och simskola vid Nya Dammen. Här ser vi också en annan person med många sysslor: Folkskollärare August Åhlström. Han var min första pianolärare, chef för Rävvåla/Saxdalens frivilliga brandkår, organist i Saxdalens kyrksal och prästens förlänga arm. När min kusin Börje Andersson och hans blivande fru Ruth skulle gifta sig gick de till August Åhlström för att ta ut lysning. Som synes var han också promotor vid de simkurser som hölls varje sommar vid Nya Dammen.

PG växte upp och är fortfarande delvis kvar i yrkeslivet som för också för honom inneburit många år inom affärsvärlden, närmare bestämt bilhandel - inte direkt som bilhandlare utan med mer övergripande uppgifter.

J Elis Runnberg

Till höger har vi PG:s far J Elis Runnberg (i hatt), J för att skilja honom från en annan Elis Runnberg i släkten. J Elis Runnberg var den som startade herrekipering i byn som han behöll under hela sitt yrkesliv. Elis byggde inte den affär som idag är Saxdalens Pizzeria. Den byggdes för att bli frisering. Men det blev ingen frisering så Elis flyttade sin herrekipering till den tomma lokalen där han sålde sina kläder. I lokalen fanns också tidvis bank och post. Elis var också tipsombud mm. Bilden tagen utanför Trondheim i Norge där Elis svåger Eric Haag bodde och hade sommarstuga, Eric i solglasögon.

Om PG var aktiv idrottare så var Elis kanske den störste eldsjälen bakom Rävvåla/Saxdalens fotbollsframgångar - som ledare. Jag kommer inte ihåg någon fotbollsmatch med Saxdalens IF där inte Elis var aktiv vid sidan av planen. De kanske fanns men i så fall sällan.

JL Runnberg

Jag är glad över att ha fått se ett bra foto av den för mig både mycket okände - men samtidigt mycket kände J L Runnberg, Johan Leonard f. 1863, den äldste av de tre Runnberg som kort presenteras här.

Jag undrar hur många bilister och bussresenärer som har läst skylten på den gamla butiken i Runnbergsgården JL RUNNBERG - DIVERSE-HANDEL på väg söderifrån mot Rävvåla/Saxdalens centrum. (Se bilden nedan).

Historien om JL Runnberg och hans diversehandel och senare flytt till Gamla konsum i Rävvåla 1933 när Nya vägen var byggd och Konsum flyttade ur sin gamla lokal är för lång för det här inlägget. Vi återkommer med den historien senare. Man kan lugnt påstå att JL Runnberg var basen för de många diverse- och speceriaffärer som senare växte upp i Rävvåla/Saxdalen. Många av de nya affärsinnehavarna startade som expediter hos JL Runnberg.

Här kan en mycket kort version ges: JL Runnberg flyttade sin affär från Runnbergsgården 1933. Men han flyttade varken bokföring, inventarier eller annat till den nya affären. JL Runnbergs Diversehandel låg i malpåse i ungefär 70 år innan den "återupptäcktes" och början till ett unikt museum och samlingsplats startade.

Härifrån kan man alltså säga att de två senare leden i de tre presenterade generationerna härstammar. Alla tre har varit verksamma inom handel.

lördag 10 april 2010

Ernst Haag släkting och granne

Under hela min barndom och uppväxt var Ernst och Ingrid Haag bland våra närmaste grannar. Ernst som var född 1899 arbetade som gruvförman vid Långfallsgruvan men var också nämndeman och en allmänt betrodd person.

Hans fru Ingrid var född Jakobsson och från Sunnansjö. Hon bodde så långt jag kan minnas och säkert långt tidigare hos Ernst som hushållerska. 1958, bara fyra år innan jag flyttade till Uppsala gifte sig Ernst och Ingrid. Hon fick då samma namn som min mamma hade som ogift, Ingrid Haag.

Jag har nu efter nästan 50 år träffat min skolkamrat Pege (Per-Gunnar) Runnberg igen. Hans föräldrar var Elis Runnberg med herrekiperingen och Alma f. Haag, Ernsts syster. Vi tittade på gamla fotografier och hade förstås massor av gamla minnen att prata om. Bland annat om att det fanns snö också på den tiden...

I det här huset, numera känt som Pizzerian, bodde Elis, Alma
och Pege Runnberg på övervåningen. Nedervåningen var
affärslokal: Elis Runnbergs herrekipering.
Bilden från 1954.
Pege och Elis Runnberg på butikstrappan.

Vi träffades i Peges Dalstuga på kanten av Solskensbäcken, bakom pizzerian som var Peges hem och som han fortfarande äger. Dalstugan råkar vara samma hus som Ernst och Ingrid (mina grannar) bodde i en stor del av min uppväxttid. Så här såg det huset ut när det stod på Malbacken.

Ernst Haag, systern Alma och övriga syskon växte upp i det här huset högt upp
på Malbacken. Ernst och hans Ingrid bodde där när jag var liten.


Ernst kan man nog säga var som en vuxen Emil i Lönneberga. Han hade massor av humor och var full av hyss. Han tyckte om barn och vi tyckte om honom. Han kallade mig "Pipperman med blana" och "Jolta-Pelle" och jag var glad åt mina öknamn. Många skolkamrater hade öknamn men inte jag i skolan. Den enda utom Ernst som gav mig ett öknamn var min kusin Börje som kallade mig Olken.

Vi barn var många gånger hos Ernst och Ingrid och hade uppträdanden. I det lilla köket mitt på golvet ställde Ernst fram en eller flera pallar eller stolar som fungerade som scen. Där uppträdde vi, speciellt mina grannflickor som sjöng och spelade teater och den lilla men entusiastiska publiken applåderade.

Ernst spelade också teater ibland. Det var nog före min tid men jag hörde talas om en episosod där Ernst lurade några kompisar grundligt. Ernst var någonstans nere i byn när några andra herrar kom förbi. De uppfattade det som att Ernst var kraftigt berusad. Han kunde inte hålla balansen och som det nog har varit sed i byn försökte de hjälpa en vän i nöd.

De var två eller tre personer som stödde och släpade Ernst som var en storväxt och kraftig man och säkert inte så lätt att hantera i den situationen. Men efter idogt arbete uppför hela Malbacken stod de slutligen på trappen till Ernsts hem (bilden ovan). Då plötsligt rätade Ernst på ryggen och stod där nykter och glad som vanligt och sa ungefär: Tack ska ni ha pôjkar! Det gjorde ni bra!

Här syns Ernst Haag utanför Posten som låg mitt emot
Elis Runnbergs herrekipering.


Ernst lär ha varit lika road av göra hyss när han arbetade vid Långfallsgruvan men var däremot inte road av att själv bli utsatt för skämt.

Nämnde jag att Ernst och jag var släkt? Min morfar och Ernsts far var bröder så Ernst och min mamma var kusiner. Och eftersom Peges mamma Alma var syster till Ernst så är Pege och jag tremänningar. Det har varit vanligt i Rävvåla/Saxdalen att många är släkt på båda håll t.ex. dubbelkusiner - kusiner på både mammans och pappans sida. Hur nära släkt jag är med Pege på hans fars sida vet jag inte men alla
i Rävvåla/Saxdalen lär ju vara släkt. Frågan är då bara - hur nära?