Visar inlägg med etikett Laos. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Laos. Visa alla inlägg

lördag 9 januari 2010

Varmt och kallt överallt

Vi svenskar är kanske mer intresserade av vädret än de flesta. Och den aktuella vädersutuationen gör ju inte heller att intresset för vädret svalnar. Ibland märker man inte vädret men ibland ger det sig tillkänna så att man inte kan undgå att lägga märke till det.
  
Själva har jag blivit speciellt medveten om vädret vid några tillfällen. Som liten var vintrarna ibland kalla, jag föddes i januari 1942 när det var mycket kallt och mycket snö så inga bilar kunde ta sig upp till Malbacken utan jag föddes på rummet på övre våningen i huset där jag nu åter bor.
  
När det var extra kallt under skoltiden utnyttjade jag det faktum att min farfar och farmor bodde med bara fem ninuters gångtid till Saxdalens skola. Då låg jag över i kökssoffan hos farmor och farfar. Där var det visserligen ofta 5-8 grader kallare (utomhus) än på Malbacken men jag slapp den två kilometer långa spark- eller skidturen ner till kylan och skolan.
  
Indiens nationalblomma, Lotusblomman
Efter mitt första utlands- uppdrag i Laos 1998 stannade jag i Indien på hem- vägen. Jag var i New Delhi i slutet av maj och då var det värmerekord för maj månad: 46,7 grader officiell temperatur. Jag har skrivit om den resan i Olas blogg här.
  
Den här temperaturen var inget problem för mig, eftersom jag hade varit i Laos i en månad och var anpassad till + 35 grader. Största problemet var när det blev strömavbrott på natten pga att all luftkondi- tionering i New Delhi kördes för fullt. Strömavbrotten startade hotellets reservaggregat som fick takfläkten i mitt hotellrum att starta och snurra som en helikop- terrotor. Temperaturen hos den luft som då sprutade ner över mig var inte behaglig. Det var värmerekord för maj månad i New Delhi. Ovan till vänster ses Indiens nationalblomma Lotusblomman.
  
När jag några dagar senare landade i Örebro var det åtta grader och jag var klädd i sval kortärmad skjorta och tunna byxor. Jag frös ordentligt och tyckte att väntan på att få ut bagaget med varmare kläder var olidligt lång. Jag var ju anpassad till ca. +40 grader.
  
Skogsstjärnan,Värmlands landskapsblomma
Ännu mer frös jag ett par nätter senare när jag var bjuden med kompisar till Vänern och Värmland, till en husvagn där jag och en kompis sov utanför husvagnen, i ett förtält. Det är möjligt att det inte var minusgrader men min tunna sovsäck gjorde natten till en av de mest frusna jag upplevt.
  
Det var inte bara temperaturen utan kanske mest min anpassning till det varmaste väder jag upplevt som gav mig den känslan. Den natten gjorde Värmland absolut inte rätt för sitt namn! Här ovan ses ändå Värmlands landskapsblomma Skogsstjärnan.
  
 Sydafrikas nationalblomma Proteablomman
Mitt nästa utlands- uppdrag, till Syd- afrika, gav mig motsatt upple- velse. Jag åkte dit mitt i vintern, i januari tillsammans med en kollega. Vi hade hontakt med en svensk som redan arbetade där. Han varnade för att vi skulle vara beredda på en värmeshock som vi kunde möta när vi landade i Johannesburg. Den väntade temperaturen var +30-35 grader jämfört med den svenska vintertemperaturen. Men när vi landade i Johannesburg var temperaturen bara +8 grader!
  
Den natten frös jag nästan mer än någonsin eller ungefär som i Värmland. Vi bodde på en bergskam i ett oisolerat hus (det behövdes normalt ingen isolering) det var blåsigt och vinden gick rakti igenom huset. Ett el-element hjälpte inte mycket. Sydafrikas nationalblomma Proteablomman ser du här uppe till höger. Mer om min resa till Sydafrika kan du läsa här.
  
Guyanas nationalblomma:
 jättenäckrosen Victoria
Ytterligare väder- upplevelser fick jag när jag under två perioder arbetade i Guyana i nordöstra Sydamerika. Guyana ligger i det tropiska bältet. När det regnar där är det inte som när det regnar i Sverige. Jag hade med mig ett "tjänsteparaply" från Statistiska centralbyrån. Det var ett mycket stabilt paraply, typ golfparaply.
  
Guyana betyder de många vattnens land och deras nationalblomma är jättenäckrosen Victoria som syns på bilden ovan till vänster.
  
Säkerhetsläget i Guyana var sådant att vi inte fick gå utanför hotellet. Vi hämtades av Statistikbyråns chaufförer och kördes till och från kontoret. Några dagar när bilen kom för att hämta mig REGNADE DET! Jag hade ungefär 8-10 meter från hotellets dörr till bilen på gatan utanför. Jag sprang från hotellet ut till bilen men det var omöjligt att inte bli genomvåt under den korta språngmarchen. Att använda paraplyet skulle bara ha förstört paraplyet. Inget normalt kraftigt paraply skulle kunna stå emot det vattenfall som fanns mellan hotelldörren och bilen.
  
Sen var det tropiska klimatet ochså en utmaning. Det var inte temperaturen, ca. 35 grader som var mest besvärande utan den höga luftfuktigheten. Också när det inte forsade regn var luftfuktigheten i närheten av 100 procent. Men så är det i tropiskt klimat. Jag var inte långt norrom ekvatorn. Precis som när det är kallt är luftfuktigheten en viktig faktor för hur vi upplever höga temperaturer.
  
En liten eposod på väg till Guyana var att jag över- nattade på hotell i Miami i Florida. Där var ca. 30 grader varmt och när jag kom till hotellrummet - som naturligtvis hade luftkonditionering - var tempera- turen i rummet mellan 15 och 16 grader. Jag stängde av luftkonditioneringen under natten för att kunna sova. Ju bättre hotell i USA desto kallare på rummet.

tisdag 23 juni 2009

Boule-vinst för PRO Saxdalen

Visste du att Saxdalen har ett boule-lag? Nej det är nog inte så många fler än vi som är en del av PRO Saxdalens boule-lag som vet det. Och så länge som vi bara förlorat våra matchen så har det väl inte varit så mycket att hurra för...

Men nu har det hänt: Saxdalen vann matchen mot Nyhammar på Åvallen i måndags!

Eftersom det var den första segern under 2009 tycker Saxdalen blogg att det är värt att uppmärk-sammas. Och vi vill sprida lite kunskap om den viktiga sporten som verkar lite i skuggan av fotboll, ishockey, tennis och andra sporter som vi kan se hur mycket som helst av på TV.

Boule kommer från franska språket och betyder där klot. Det är den enda utrustning som behövs för att spela boule tillsammans med en liten träkula kallad "lille".
Lillen kastas ut först. För att förklara det hela kort gäller det sen att kasta boulen (stålkulan) så att den kommer så nära lillen som möjligt.

Sen mäter man, om det behövs, och räknar och kommer fram till vem som har segrat.

An så länge har vi i Saxdalen PRO:s boule-lag inte tyckt det varit så angeläget att presentera resultaten. Den som läser Ludvika Nya Tidning kan då och då läsa av ställningen mellan de tävlande lagen i Västerbergslagen. Den som läser Dalademokraten hålls ovetande.

Nu anser Saxdalen blogg att det senaste resultatet bör uppmärksammas. Vi dröjde ganska länge med att rapportera föregående säsongs slutresultat - kanske delvis därför att Saxdalen kom på sista plats. Men om man vände tabellen upp och ner såg det bra ut!

Själv läser jag Dalademokraten så jag har ingen aning om hur tabellen ser ut nu. Men en seger mot Nyhammar med 6-3 är något som vi själva är mycket stolta över och som vi gärna berättar om.

Det här var den sista matchen före sommaruppehållet. Alla stora lag gör ju ett sommaruppehåll. Själv är jag med supporterklubben för fotbollslaget Barcelona FC och har just fått meddelandet att de är på semester till 3 augusti. Jag tycker det är lite synd eftersom jag kommer att åka hem från Barcelona den 2 augusti. Och vi behöver ju alla vår sommarsemester.

Och i augusti fortsätter både Barcelona FC och PRO Saxdalen sina matcher och Saxdalen blogg ska försöka bevaka resultatet i boule-serien, åtminstone om det går bra! Efter segern mot Nyhammar ser vi internationella framgångar som en framtida utmaning.

Här under till vänster, boule som vi spelar det men i Nice i södra Frankrike och till höger i Cannes... vi siktar dit!


Klicka på bilderna för forstoring!











Den som tror att boule är ett spel bara för pensionärer tror alldeles fel! Boule är ett anrikt spel med grundern i det antike Grekland och sedan i det antika Romarriket. Vår variant av boule kommer från Frankrike. Boule spelades först av romerska legionärer i södra Frankrike

Under till vänster, boulespel i Laos tidigare huvudstad Luang Prabang och till höger stilstudie av kvinnlig boulespelare.












Boule spelas också i Thailand som här under till vänster och eftersom Spendrups inte längre ger några lokala sponsringspengar arbetar vi på ett sponsringskontrakt med det thailändska bryggeriet Singha beer.

Under till höger visar vi en viktig del av en boule-match: Mätningen. För att avgöra poängen är det ofta nödvändigt att mäta avstånden mellan boule-kloten och lillen.