Visar inlägg med etikett Hemvändardag. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Hemvändardag. Visa alla inlägg

fredag 21 augusti 2009

Välkommen till Saxdalens Dag i morgon lördag!

Nu är Saxdalens Dag snart här. Alla är välkomna till Runnbergsgården där festligheterna börjar kl 13.00 på lördag eftermiddag. Vi kan inte garantera vackert väder men allt tyder på att eftermiddagen blir solig med 18-20 grader och svag vind. Det brukar vara vackert väder på Saxdalens dag.

Ibland kan det förekomma svarta moln runtom men en regnbåge brukar då böjas upp över Runnbergs-gården som vi kan se på bilden.

Redan kl. 10.00 öppnar Saxdalens idrottsmuseum som ligger i sluttningen bakom Saxdalens kapell. Det är väl värt ett besök.

Saxdalens Hemvändardag invigs högtidligen vid Runnbergsgården kl 14.00 och temat för både barn och vuxna är Sjörövare. Både de som är utklädda till sjörövare och alla andra får gratis inträde på årets Saxdalens dag och Hemvändardag och alla är dessutom välkomna!

Från kl. 18.00 fortsätter festligheterna vid Saxenstranden med bl.a. Linedance och två föreställninger av vår egen SaxdalsElvis.

Hela programmet finns här.

måndag 2 mars 2009

Snart är det sommar - och Saxdalens dag!

Saxdalen blogg är stolt över att vara - förhoppningsullt den allra första - informatören om Saxdalens Dag 2009: Den dagen inträffar i år den 22 augusti! Planeringen har redan startat och närmare information om alla begivenheter kommer naturligtvis att ges i den här bloggen framledes.

Som svensk och med erfarenhet av hur snabbt almanackor börjar bli fulltecknade redan tidigt på året så vill vi vara ute i god tid: Skriv in Saxdalens Dag på lördagen den 22 augusti! Det kommer förresten inte bara att bli en Saxdalens Dag. Det kommer också att bli en...

Hemvändardag! Det betyder att alla som inte bor i Saxdalen men någon gång har gjort det är hjärtligt välkomna att komma tillbaka hem, om så bara för en dag. Ingen som någon gång varit Saxdaling eller Rävvåling kan avsäga sig det epitetet.

Dessutom inbjuds alla att besöka Saxdalen på Saxdalens dag även om man inte har den minsta anknytning till Saxdalen eller någonsin varit här. Det betyder:

Har du aldrig varit i Saxdalen förut så passa på att komma hit den 22 augusti. Vi tror inte att du kommer att ångra dig! Det betyder att den dagen också blir en Hitvändardag.

För den som eventuellt passerat Saxdalen under det senaste halvåret och sett en del av vår stolta kulturskatt Runnbergsgården se ut ungefär så här...

Misströsta inte! Med hjälp av vårsolen och entusiastiska kulturarbetare kan vi garantera att den fasad som under decennier pinats av sol, vind och vatten till sommarens tillställningar kommer att vara varsamt restaurerad och återställd till ett skick som anstår byns mesta kulturbyggnad.

Men inte nog med det: Redan den 21 mars finns det anledning att besöka Saxdalen. Då planeras ett kör-kafé i Saxdalens Folkets Hus. Där kommer enligt rykten en kyrkokör från Grangärde att sjunga. Det har sagts mig att det inte blir kyrkomusik på det här kaféet utan profan musik och troligen kommer delar av kören eller enstaka estradörer ur den musikaliska kören att medverka i ett spännande program. Vi återkommer närmare till det kompletta programmet.

Så håll utkik efter vad som händer i Saxdalen under våren och sommaren. Annars riskerar du att gå miste om flera positiva upplevelser. Och vem vill det?

Vi känner att Saxdalen finns mitt ibland oss. Och om du inte känt det så kom hit och känn efter!