Visar inlägg med etikett Ulf Holm. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Ulf Holm. Visa alla inlägg

söndag 3 januari 2010

Dagens hängning i Saxdalens Folkets Hus avslutad

Varken bödel eller rackare var närvarande vid dagens välbesökta hängning i Saxdalens Folkets Hus. Men så handlade det inte heller om någon destruktiv avrättning utan utan tvärt om: En konstruktiv upphängning - av konstverk. Klicka på bilderna för förstoring!

Efter välkomstdrink hälsades vi välkomna av Saxdalens mesta presentatör Lars Persson innan vi serverades inledande musik. Musikgruppen Saxdalingarna fanns på plats som så ofta vid olika evenemang i Saxdalen.

Sen var det dags för eftermiddagens huvudattraktion, avtäckning av tre konstverk av annonserade konstnärer. De var redan hängda men dolda av förhängen som inte avslöjade något till att börja med.

Lars samlade oss i vestibulen på övervåningen. Här skulle det konstverk som var orsaken till hela vernissagen avtäckas. Under det oskrivna blad som finns bakom Lars Perssons rygg fanns den målning av Irina Batalow, ryskfödd konstnär som kom till Sverige för 20 år sedan och som sedan några år har fritidshus på Malbacken.

Irina hade en gedigen konstutbildning med sig från sitt hemland: Konstnärsutbildning från Konsthögskolan i Moskva och därefter sex års studier i konsthistoria vid Moskva universitet.

Irinas "Runnbersgård" föll nog alla i smaken redan när den visades första gången på
Konstrundan förra året. Så när Lars blottlade den sommarfagra och härligt färgglada målningen var det säkert fler än vi saxdalingar som blev förtjusta. Här ser vi både akvarellen och konstnärinnan som det såg ut från trappens översta steg.

Tavlan är inköpt av 10 föreningar i Saxdalen, läs vilka på informationsskylten under tavlan - nästa gång du besöker Folkets Hus!

I B-salen hängde sedan nästa konstverk med Saxdalsanknyt- ning. Samlaren Algy Nilsson från Grängesberg (bakom Lars Persson) hade donerat en målning signerad Victoria Gylling, känd konstnär som bodde både i Olsjön och Saxdalen. Motivet var tre hästar i Oppigårds hage. Lars Persson känner alla hästarna med namn. Jag minns bara två av dem som Oppigårds Per (Pettersson) plogade vintervägar med i hela Saxdalen när jag var liten.

Den tredje nyhängda tavlan med Saxdalsanknytning var också ett motiv från Oppigårds. Bo Eriksson, konstnär som bodde på Finngården fram till sin död för fem år sedan målade en tavla som hängt på ett kommunalt tjänsterum men som nu lånats ut till Saxdalens Folkets Hus.

I slutet av programmet för vernissagen, årets första kulturhändelse i Saxdalens Folkets Hus, sjöng Saxdalens manskör. Som så många gånger förr och även om de egentligen har jullov.

Då visade en spontan kulturyttring att det kanske finns underlag för att om några år aktivera det nu vilande Saxdalens Folkdanslag.



Första och sista konstintrycket för dem som besökte vernissagen var annars de tre gamla filmaffischer som Ulf Holm räddat till eftervärlden. När han hittade dem var det i form av hopknölade pappersbollar. Allkonstnären Ulf har gjort ett fint restaureringsarbete som vi kan njuta av varje gång vi går uppför eller nerför trappen inne i Folkets Hus.

söndag 27 december 2009

Vernissage i Saxdalens Folkets Hus, 3 januari

Redan första söndagen på det nya året är det dags för årets första attraktion i Saxdalens Folkets Hus.

Det verkar som om intresset för gamla och nya Saxdalen har ökat. Fler och fler av dem man träffar talar om människor och händelser i Saxdalen, både nu och långt tillbaka i tiden. Den här vernissagen växer som vi hoppas till en samling och samvaro för både saxdalingar och andra. Där finns möjligheter att göra upptäckter, skapa bekantskaper, träffa gamla bekanta, bli överraskad, trivas, förvånas och mycket mer.

Klicka på affischen så förstoras den, läs den och sen -
VÄLKOMMEN!

tisdag 3 november 2009

Konstrundan 2009 i Saxdalens Idrottshall


Hallå!
Som vi annonserat här i bloggen deltog Saxdalen traditionellt i Konstrundan i Allhelgonahelgen som anordnades i Ludvika kommun. I år fick besökarna bege sig till Idrottshallen vid Saxdalens skola.

Årets upplaga av konstrundan i Saxdalen överträffade mina förväntningar med råge och många av besökarna höll med. Ulf Holms fågelholk här uppe till vänster får illustrera den positiva överraskningskänsla årets Konstrunda gav.

Det var ett blandat program ur många synpunkter: bildkonst, skulptur, bildspel med gamla och nyare bilder från Saxdalen och dessutom i år blandat med många musikinslag.
Utställningen hade också en annan bredd: En utställare från Saxdalen, en från övriga kommunen och en från Moskva (även om hon hu bor i både Stockhom och Saxdalen).

Allt höll en hög klass och blandat med möjligheten att mingla med kända och okända, ta en "kaffe å duppa" i det lilla kaféet blev hela föreställningen succéartad. Det hela varade ju dessutom i två dagar.

Låt oss se ett litet urval av vad som fanns runt väggarna i Idrottshuset dessa konstens dagar:

Direkt till vänster när man kom in i den stora salen, Gunnar Perssons målningar, med motiv från trakten. Konkret konst med livliga färger och motiv som ganska många besökare kunde känna igen. (Klicka på bilderna för att se dem förstorade")











På norra väggens långsida hittade vi en äkta Rävvåling, nåja bortsett från 29 dagar har han varit bosatt i Saxdalen hela sitt liv: Ulf Holm.

Eftersom jag varit borta från Saxdalen mellan 1962 och 2007 kände jag inte till alla Ulfs konstnärliga anlag. Jo, jag visste förstås att han bidragit alltmer i Valborgsfirandet i Saxdalen med den snögubbe som vi är så stolta över, en tradition som importerats genom Käthy Karlsson som kom till Saxdalen för många, många år sedan från Schweitz. Ulf både målar och täljer och särskilt hans originella, täljda träskulpturer fick många beundrande blickar: Kan han sånt också? Ja definitivt!










På den östra väggen hängde vår mest "internationella" utställare Irina (Ira) Batalow en del av sina härliga akvareller. Jag vet att alla saxdalingar som jag pratade med var förtjusta i hennes "Runnbersgård" men också hennes övriga målningar föll alla jag hann prata med i smaken.

Visst är det konstigt. Jag har bott granne med Ira i över två år - på hennes fritid - sedan jag flyttade tillbaka hem 2007 och ändå kände jag inte alls till hennes konstnärliga kapacitet. Född och med en omfattande konstnärlig utbildning i Moskva bor hon med sin familj i Stockholm sedan 1990 men är sen flera år fritidsbosatt på Malbacken, 240 meter från min bostad!


Innehållet i de två dagarnas konstvisning är för stort för att få plats i ett inlägg i Saxdalen blogg. Musiken var ett inslag som engagerade publiken och vi måste förundra oss över hur en by med 615 invånare (enligt SCB 2005) kan presentera så god och varierande musikalisk underhållning.

Saxdalingarna är ju en grundsten i Saxdalens musikliv och de får här presentera flera timmars musikalisk underhållning. Vi behöver återkommer med ett ytterligare musikaliskt blogginlägg från Konstrundan i Allhelgonahelgen i Saxdalen 2009 för att visa ytterligare en del av all musik som vi fick uppleva.




Bildspel ska vi också återkomma till. De flesta besökare av Konstrundan blev stående ganska länge framför det bildspel som visade bilder från Saxdalen förr och nu. Vi planerar att låta alla intresserade komma till någon av våra samlingslokaler för att se bilder från Saxdalen. Vi behöver hjälp med att känna igen motiv och människor som finns på gamla fotografier.

Om du har gamla fotografier från Rävvåla/Saxdalen eller vår närmaste omgivning, kontakta Lars-Åke Vetterkrantz eller Ola Hagfall. Om vi får låna bilderna kan vi skanna in dem i våra datorer utan att skada bilderna. De kan då bli värdefulla bidrag till skrivningen av Rävvåla/Saxdalens historia!

Konstrundan i Saxdalen 2009 arrangerades av Rävvåla Kulturförening och Studieförbundet Vuxenskolan.