Visar inlägg med etikett Wernerteatern. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Wernerteatern. Visa alla inlägg

fredag 24 juli 2009

Wernerteatern meddelar från Barcelona!

I Dan Andersson-veckan i Saxdalen:

Wernerteatern: "Stjärnan" - en kortpjäs av Werner Aspenström och ett sångprogram.

Plats: Saxdalens Folkets Hus Tid: Tisdag 28/7 kl 18.00

Entré: 80:- Arrangör: Rävvåla Kulturförening.

Wernerteatern med säte i Saxdalen och som har som huvuduppgift att verka för kännedom om författaren Werner Aspenströms dramatik medverkar även i år i samband med Dan Andersson veckan genom att framföra kortpjäsen Stjärnan i Folkets Hus Saxdalen tisdagen den 28 juli kl 18.00

Aspenström kallar Stjärnan för ”en liten komedi om en orimlig kypare eller några orimliga gäster”. Scenen är en enkel utskänkningslokal där en ytterst myndig och bestämmande kypare regerar och är allt annat än trevlig mot gästerna. Kerstin Ståhl svarar för regi och bearbetning och hon har också lagt in några sång- och dansnummer i föreställningen. I rollerna ses: Kyparen: Ing-Marie Lerström, En försynt gäst: Åke Lundeberg, En påstridig gäst, dir. Runnberg : Jens Beronius, En stillsam gäst, dir. Runnberg: Lars Persson, Saltaste bönan/Indianpojken: Eljas Inger Beronius, Tyra (alltiallo): Kerstin Ståhl.

Efter en föreställning av pjäsen i Söderbärke i juli 2007 skrev Dalarnas Tidningars Anders Lagerquist: De Saxdalsbaserade entusiasterna har gett scenisk must till fem av Aspenströms dramer. Händerna ihop i varma applåder för det.(…) Det är absurdistisk teater med lika mycket bråddjup som genial enkelhet… Pjäsen antar emellanåt en David Lynchfärgad absurditetsmystik, och det är ett mycket gott betyg.

Efter paus kommer ensemblen att framföra ett visprogram med alster från fyra av våra stora visdiktare och kompositörer: Olle Adolphson, C M Bellman, Evert Taube och Povel Ramel.

Entré: 80:- inklusive servering i pausen. Arrangör: Rävvåla kulturförening och Werner Aspenströmsällskapet.

Som självutnämnd och nyanländ kulturobservatör för Rävvåla Kulturförening i Barcelona fick jag idag ovantående information från Lars Persson. Har man informatörer på plats i hembyn går det bra att blogga från andra kulturorter.

Besökfolkets Hus på tisdag kväll! Det är inte så ofta vi har levande teater i vår by.

söndag 27 juli 2008

Dan Andersson-veckan och Saxdalen

Tiden går och vi är redan inne i Dan Andersson-veckan, 27/7-3/8 2008. Den bjuder på ett späckat program med för det mesta småskalig men för den skull inte sämre eller mindre intressant eller betydelsefull kultur.

Dans Andersson-veckans hela program kan du se här.

Trots Dan Anderssons alltför korta liv har hans dikter och prosa spridit ringar på vattnet långt utanför hans hemby Skattlösberg och Ludvika kommun. Dan var inte heller isolerad till intryck enbart från Finnskogarna och Sverige.

På 60-talet mötte jag en indisk bokförsäljare utanför Stockholms central. Jag hade länge varit fascinerad av Indien, indisk musik och kultur. Jag köpte en fullständig upplaga av en av hinduismens grundtexter: Bhagavad-Gita med undertiteln Som den är. (Se mer om min resa till Indien här). Jag trodde nog att jag var ganska ensam om att vara intresserad av Indien i min hemtrakt men blev både glad och överraskad att läsa baksidestexten som var utlåtande om boken från tre framstående kulturpersoner: Mahatma Gandhi, Herman Hesse och Dan Andersson!

Dan Andersson skrev: "Gītān är inte en bok. Den är den eviga visdomens läkande leende, ett ansikte klart vänt mot livets förfärlighet, men fyllt av en sådan frid, ett flöde av den eviga kärlekens ljus, som förtar fruktan min största fiende."

För oss som har Saxdalen som världens utgångspunkt har ju Dan Andersson-veckan redan börjat med invigning med bl.a. Bengt-Emil Johnson igår, lördag, på Gammelgården i Ludvika.

Idag, söndag är det Saxdalens manskörs (förra årets Dan Andersonpristagare) stora slagnummer, sångspelet Helgdagskväll vid timmerkojan i Dans hemby Skattlösberg.

Tisdag kl. 16.00 (OBS tiden!) bjuder Wernerteatern på teater i Saxdalens folkets hus: DE LYCKLIGA BRÖDERNA av Werner Aspenström.

Och sen finns det som sagt massor av andra evenemang i kommunen under Dan Andersson-veckan!