Visar inlägg med etikett Bouleresultat. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Bouleresultat. Visa alla inlägg

måndag 7 september 2009

Historisk idrottsseger i Saxdalen

Vi boule-spelare i Saxdalen PRO har spelat boule idag. Så i morgon tror ni kanske att ni i er dagliga tidning kan läsa om resultatet. Har ni prenumererat på Dagens Nyheter eller Svenska Dagbladet kanske ni inte ens letar efter att se den aktuella ställningen i boul-serien före den avslutande omgången på måndag nästa vecka? Men läser ni en lokal tidning, Dalarnas Tidningar eller Dalademokraten kan man väl vänta sig att se de flesta lokala nyheter, också lokala idrottsresultat - bland massor av sport. Men där hittar ni nästan helt säkert inte en rad eller siffra om boule-serien!

I Dalarnas Tidningar har vi någon enstaka gång sett tabeller från vår boule-serie. Det har vi varit mycket tacksamma för. Men i Dalademokraten, som jag har prenumererat på sen jag flyttade tillbaka till Saxdalen för två år sedan har aldrig förekommit något resultat. Både mina medspelare och våra motståndare från åtta orter i Västerbergslagen efterlyser en lokaltidning där vi kan följa vår egen serie. Vi vet nu inte ens hur vi ligger till och hur det har gått i de matcher som vi inte spelar i. Vi pensionärer är en stor grupp och de flesta har en lokaltidning - hittills... De lag som deltar i serien är Blötberget, Grängesberg, Ludvika, Morgårdshammar, Nyhammar, Saxdalen, Smedjebacken och Söderbärke.

Vi på Saxdalen blogg är därför stolta över att kunna presentera åtminstone ett resultat från måndagens seriematcher: Saxdalen Ludvika 8-1

Vi saxdalingar är naturligtvis glada åt vår seger. Vi har inte varit bortskämda med för många under spelsäsången utan är mer vana vid den känsla som Ludvikalaget kände när de lämnade Furuliden på måndag eftermiddag. Spelare med betydligt längre tid i laget än jag själv säger att Saxdalen aldrig vunnit så stort tidigare. Så det var en historisk seger för vårt lag. Men vi drar inga stora växlar av segern. På måndag är det både en ny match men också ny tid för samvaro med våra motståndare från Nyhammar. Det ser vi fram emot.

Den sociala gemenskapen är nog ändå det viktigaste för de flesta spelare i den här serien även om det också är en tävling.

torsdag 18 december 2008

En liten notis

Saxdalen blogg försöker vara aktuell och spegla det mesta som händer både i Saxdalen och åtminstone i den närmaste omgivningen. Vissa händelser får mer utrymme än andra av olika skäl. Det här inlägget känns inte särskilt angeläget vare sig för mig som bloggare eller för mina föreningskamrater i PRO Saxdalen eller för mina lagkamrater i föreningens boule-lag. Ja, jag kan ju bara tala för mig själv förstås men det är en känsla jag har.

Därför kommer inlägget väldigt sent men med hänsyn till våra besökare på bloggen har jag försökt lägga in det i närheten av Lucia då jag vet att de flesta börjar bli väldigt upptagna före Jul och kanske inte har tid att läsa bloggar. Då vill man ju inte få folk att slösa tid på något om man har viktigare saker att tänka på. Kanske jag då måste motivera varför det här inlägget överhuvud taget existerar: Det är enbart för att stilla mitt samvete! Att fly från den förhandenvarande verkligheten skulle dessutom kunna inverka menligt på mina och mitt lags insatser i nästa års turnering.

För den som ännu inte klickat på bilden av tidningsnotisen och läst vad det handlar om kan jag bara lugnande säga: Det är inte så viktiga nyheter! Och egentligen är det ju inte ens nyheter...

För den som läst hela texten förstorad kan jag komma med följande bortförklaring:
Vi vann första matchen och det gjorde att vi underskattade våra motståndare under resten av turneringen.
Och dessutom hade vi otur, flera gånger. Att vår placering blev missvisande framgår också av resultatet av vårt klubbmästerskap - idel hemmasegrar - både i lag och individuellt.

Så vi ser med stor tillförsikt fram emot nästa års turnering med vår individuelle klubbmästare
(se hans segrande stil på bilden ovan) Harry Karlssons kommentar om serieresultatet i färskt minne: Vi har i alla fall inte sämre resultat i år än förra året, så det kan ju bara bli bättre!