Visar inlägg med etikett Tors-Karis. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Tors-Karis. Visa alla inlägg

måndag 25 maj 2009

Ännu en gökotta utan gök!

Lördagsmorgonens gökotta vid Tors-Karis förlöpte väl men huvudattraktionen, göken själv, uteblev... Trots fint väder, trevliga lyssnare och en riktigt skön sommar-morgon behagade göken inte underhhålla oss med en enda guckning. Jag gissar att vi alla känner till gökens lockrop men kanske inte hur den ser ut? Här är den på bild:
Klicka på bilden för förstoring!
Vår natur är ju internationell och göken finns i många länder, kanske med lokala varianter. Med hjälp av modern teknik har jag lyckats spåra en turkisk gök (om min kunskap i turkiska har lett mig rätt)? Den här göken går under beteckningen BELGIN GÖK något som först antydde att det kunde vara fråga om en Belgisk gök. Men vidare spaning ledde till Turkiet. Troligen är den här göken inspelad i Ankara-trakten. Om min fragmentariska turkiska hjälpt mig att förstå är det bara hanen som är gök och honan som sjunger? Lyssna själva och njut.


Naturen är förunderlig och tänk så många likheter det finns mellan natur och musik: Melodi, rytm och harmoni...

Linnés lärjunge doktor
Johan Otto Hagström skrev så här 1749 från sin resa i Jämtland:

"När någon råkar komma under det trä, deruti gjöken sitter och gal, så kan gjöken spå, huru länge man skal gå ogift. Men hvarje galande utmärker giöken ett år, då han frågas, efter vissa rim, ungefärligen sålunda:

Giök, Giök,
Sitt på qvist,
Säg mig vist,
Hur' många år,
Jag ogift går.

Skulle nu gjöken gala allenast en gång, efter denna fråga, får den frågnde god tröst, at inom årets slut blifva gift. Men gal han öfver 10 resor, då sägs han sitta på galen qvist, i hvilken händelse hans spådom intet aktas."

Till vår gökotta gick en del av oss från Folkets Hus medan några tog vägen från Omvägen. Väl vid Tors-Karis kunde vi fågelokunniga lära oss av våra kunniga ornitologer som deltog i ottan. Dessutom fick vi lyssna till flera intressanta dikter egensinnigt och sirligt utformade av en av våra cirkeldelgagare: Åke Åhlström. De är värda att läsas och höras av flera än en begränsad krets hembygdsintresserade. Förhandlingar med Åke kommer att inledas för att se om vi kan få förmånen att på något sätt publicera något/ra av alstren här i bloggen.

Vår gök gäckade oss. Men döm om min förvåning när jag efter gökottan hemma på Malbacken fick besök av min dotter som hade gått en tre timmar lång skogspromenad från vår stuga i Mässan och nästan hela tiden hört göken! Och inte bara en gök utan flera stycken samtidigt! Ja naturen är naturlig och bryr sig inte så mycket om våra förväntningar på den.

Väl hemma fick jag också en klargörande rapport från Lars Persson, fågelskådaren som antagligen alltid har ögon och ögon öppna och anteckningsblock och penna tillhands när han går ut i skogen. Det här är några rader från hans "fågelrapport" från gökottan:

Någon gök behagade ju inte höra av sig under den trevliga utfärden till Torskaris.(dock en göktyta som är en hackspettsfågel) Men det var ju full fart på andra fåglar och jag räknade till 32 olika arter som sågs eller hördes från Folkets Hus – Torskaris – Folkets Hus. Nu gick ju jag och Åke Lundeberg en extra tur efter Saxbergsleden och då träffade vi på en riktig raritet i fågelvärlden för Dalarnas del: en Mindre flugsnappare samt en annan ganska sällsynt art: Törnskata.

Kuriosa: Jag tror inte jag hört någon som sett det hus som tidigare fanns på egendomen Tors-Karis. Men söndagen efter gökottan besökte jag min fars kusin Lars Fredriksson - allmänt känd som Urmakarn - som berättade att han hade sett det huset många gånger i sin barn- och ungdom. Lars och Gunnar Eklund brukade gå till Tors-Karis ibland och han kommer ihåg att de någon gång hade satt en tomhylsa i någon spricka i timmerväggen och sedan tävlat att skjuta prick på den blanka hylsan med luftgevär eller salongsgevär. Så det är helt klar att den gamla karta som visar att det fanns ett hus på platsen för länge sen var rättvisande.

Några bilder från Tors-Karis och gökottan, klicka på bilderna för förstoring:



























torsdag 14 maj 2009

Hur mycket gök finns det i Saxdalen?

Ingen vet väl exakt men ett sätt att förhoppningsvis få kontakt med göken är att gå på gökotta. Traditionellt var gökottan en sedvänja att tidigt på morgonen, redan vid solupgången på Kristi himmelfärds dag gå ut i naturen för att lyssna på fåglar och speciellt göken. Gökens sång kunde bl.a. förutspå framtiden. Vi är nog många som minns det gamla uppfattningen att det väderstreck man först hörde göken i var en tecken om framtiden: Östergök är tröstergök, norrgök är sorggök, södergök är dödergök och västergök är bästergök.

Idag har nog gökottor en delvis annan funktion kanske i första hand att komma ut i vårens natur och njuta av den tillsammans med andra människor.

Vi i Saxdalen vill väl inte vara sämre än på andra håll och här förekommer också gökottor. Jag känner till två som jag gärna vill annonsera om här i bloggen.


Gökotta 1
PRO Saxdalen: Onsdag 20 maj kl. 14.00 börjar vi inom PRO Saxdalen att lyssna efter gökar. Vid tjänligt väder håller vi till vid grillplatsen på Saxenstranden (udden nedanför kiosken). Vid regn och rusk flyttar vi till IF:s klubbstuga.
Vi grillar och äter korv med bröd och därefter kaffe med kaka.
Hela kalaset kostar 30:- per person.
Medtages: Stol och gott humör (obligatoriskt) samt paket till vinst i lotteriet (frivilligt).
Anmälan till Britt tel. 313 76 senast måndag 18 maj.

Gökåtta 2
Studiecirkeln om Saxdalen: Under hösten och våren har ett 20-tal personer deltagit i en studiecirkel om Saxdalen anordnad av Rävvåla Kulturförening och Studieförbundet Vuxenskolan. Vi bestämde på sista studiecirkelträffen att (de som vill) ska träffas och ha en gökotta lördag 23 maj.

Den skulle kunna kallas gökåtta eftersom vi tänkt vara framme vid målet Tors-Karis (nedanför Saxgerget) kl. 8.00. Men för att ingen ska gå bort sig efter vägen kan vi träffas vi kl. 7.40 vid Folkets Hus för gemensam vandring till målet.

För den som liksom jag själv aldrig varit till Tors-Karis (eller åtminstone inte vetat om att det kallade så) kan det vara tryggt att veta att kommunens GIS-ingenjör och kartexpert Kerstin Byström hela tiden kommer att ha kontroll på var vi är och vart vi ska.

Det här blir det första studiebesöket ute i verkligheten för att titta på något vi talat om inne i stugvärmen under vinterhalvåret. Om någon som inte varit med i studiecirkeln är intresserad att komma med så är du välkommen!

Knytkalas: Var och en medtar mat och dryck enligt egen smak. För den som har svårt att gå finns möjlighet att få skjuts nästan ända fram till Tors-Karis.

torsdag 7 maj 2009

Studiecirkeln om Saxdalen har gökotta

Under hösten 2008 och våren 2009 har två studiecirklar om Rävvåla/Saxdalen genomförts. Intresset för cirkeln vid starten i september 2008 var så stort att halva antalet anmälda fick vänta till våren för att träffas och prata om och minnas Räfvåla/Saxdalen från sin egen horisont.

I första gruppen deltog 10 personer och i den andra 11. Varje grupp träffades 10 gånger och den 10:e träffen i grupp 2 var måndag 27 april i år.
Studiecirklarna anordnades genom ett samarbete mellan Studieförbundet Vuxenskolan och Saxdalens Kulturförening.

Vi har alltså suttit inne i den goda stugvärmen under höst, vinter och vår och berättat och diskuterat om det som fanns och finns utanför - i verkligheten. Tidigt kändes det som att teorin inomhus borde följas av praktik utomhus.

Så nu är det dags: Alla deltagare i de två genomförda studiecirklarna om Rävvåla/Saxdalen är välkomna till gemensam GÖKOTTA.

Samling utanför Folkets Hus lördag 23 maj kl. 07.40 för gemensam march till Tors-Karis.

Medtag oömma kläder, glatt humör, någonting att äta och någonting att dricka.

Välkomna!
Hälsar Ola