Visar inlägg med etikett Film. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Film. Visa alla inlägg

tisdag 4 november 2014

Allhelgonahelgen är över och därmed den i Saxdalen traditionella Konstrundan. Som vanligt med ett varierande program. Själv hade jag inte möjlighet att delta i arrangemanget i år men desto trevligare är det att man efteråt kan njuta av en av de visade alstren hemma: Johannes Graafs nya film Höst i Saxbergsjättens sal.

Helt passande hade Johannes premiärvisning av den nya filmen under lördag och söndag. Nu sin inte kunde se den i Folkets hus har nu möjlighet att se den här: (Klicka på den lilla ramen längst ner till höger under bilden för att se filmen i helskärms-format. Sen är det bara att klicka på startknappen i mitten.)

måndag 24 december 2012

Johannes Graafs nya film: Skogens väktare

Saxdalen blogg önskar alla som tittar in här ibland en God Jul! Nu är det redan julafton. Har du letat jul- gran? Annars börjar det bli hög tid nu. Men titta först på Johannes Graafs senaste film Skogens väktare. Den bör man ha sett innan man ger sig ut i skogen. Det kan bespara oss vissa problem och obehag.


 
Vi på bloggen tackar Johannes Graaf för filmen som kom väldigt passande i tid. Tack Johannes och medhjälpare för ännu ett gott jobb.

Och God Jul alla önskar Saxdalen blogg!

tisdag 6 november 2012

En doft av sommaren

Sommaren är definitivt slut för i år men minnet av den finns kvar. Den som har svårt att minnas sommarens dofter kanske kan locka fram minnena lättare genom att titta på Johannes Graafs senaste film som heter just En doft av sommaren.
 
 
Har du en långsam internetkoppling så att filmen hackar: Klicka på "kugghjulet" under filmbilden och välj en lägre kvalitet. För att se filmen i helskärmsläge: Klicka på "ramen" till höger under filmbilden.

I och med den här filmen har Johannes fullbordat filmerna om dofter från de fyra årstiderna. Här är länkar till filmerna om de övriga årstidernas dofter:

En doft av hösten
En doft av våren
En doft av vintern 
 
 Vi tackar Johannes och önskar lycka till med ännu många bra filmer.
 
Fler filmer av Johannes Graaf kan ses här på YouTube.
  

måndag 11 april 2011

Tjatet om våren och vårtecken kanske är slut nu...

Sjutton grader varmt i skuggan! Jag tog en promenad upp i skogen med Nikita som just nu löper och därför får finna sig i att inte få gå på upptäcktsfärd i naturen på egen hand. Men vi njöt båda av att gå sakta och upptäcka allt det nya som fanns under snön för bara en vecka sedan. Det är lockande att stanna utomhus nu men den dagliga kollen av e-post innehöll också en positiv överraskning.

Vår kreativa fotograf och filmare Johannes Graaf hade skickat ett meddelande: "Hej! En sprillans ny film från både ett vintrigt och vårigt Saxdalen" med länkar till filmen på Internet. Meddelandet var postat 16:27 så titta nu och du har aldrig varit på en färskare premiär: (Dubbelklicka på "filmduken" för att se filmen i helskärmsläge!)


Winter sonata from johannesdellamorte on Vimeo.

Länkarna under videobilden går till webbplatsern vimeo.com där man kan se flera av Johannes filmer. På youtube kan man se Johannes filmer och videor på adressen youtube.com/​user/​johannesgraaf. Johannes har också en blogg vitafrun.se
 
 Många fina foton har Johannes lagt upp på pixbox.se

Johannes Graaf är en av de personer som arbetar i det tysta i Saxdalen. Det finns fler. Men Johannes finns med både foton och filmer på Internet. Jag rekom- menderar alla som är intresserade av att hitta konst- närliga och kreativa bilder och filmer att titta på det som Johannes gjort.

söndag 18 juli 2010

En film av Johannes Graaf


Det finns flera bybor som arbetar i det tysta med att utforska och dokumentera Rävvåla/Saxdalen som miljö, historia och på andra sätt. De flesta som intresserar sig för "gammalt" är personer som själva uppnått en mogen ålder.  
Men det finns undantag när det gäller ålder. En av de unga som nyfiket deltar i både vad som finns och som har funnits tidigare är Johannes Graaf. Han leker på ett seriöst sätt med både kamera och videokamera och skapar konstnärliga alster som är både unika och intressanta. 

Idag skickade Johannes en länk till mig så att jag kunde titta på hans senaste alster, en film med många bilder från Rävvåla/Saxdalen med omnejd. Filmen som heter "Det som en gång var 2" är tillägnad Johannes morfar Sven Graaf som gick bort förra året.
Klicka på rubriken till det här inlägget för att se filmen! Där finns förresten mer att titta på... 


Johannes har också en blogg som han ofta uppdaterar. Den har mycket att ge speciellt för oss som är intresserade av avantgardistisk konst, fotografi och film. Adressen till Johannes blogg VITAFRUN är den här: http://www.vitafrun.se/