Visar inlägg med etikett Boule. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Boule. Visa alla inlägg

måndag 13 maj 2013

För PRO Saxdalen startade sommaren idag

Sommaren hade inte hunnit bli mer än några dagar gammal innan PRO-föreningarna i Västerbergslagen startade årets bouleturnering idag. Spelschemat är inkört och fungerar år efter år. För Saxdalens del innebär det premiärmatch borta men ändå ganska nära, i Blötberget

En förändring sedan förra året var att Blötberget fått sina nya boulebanor spelklara. Vädret var också bra, utan regn.
  
Vi talar inte alltid så gärna om resultatet men med tanke på den kalla våren och att det var premiär för oss saxdalingar  på den nya banan så är vi inte alltför missnöjda med att visserligen förlora men med bara en matchs skillnad, 5-4 till Blötberget. Men vi fortsätter att träna och att förbereda oss för kommande matcher både på Furuliden och på bortalagens planer. 

Det märks att PRO:s boule-planerare har rutin. Sommaren utnyttjas från första veckan för att vi ska kunna ha ett semesteruppehåll mitt i sommaren. Sen vänder serien och försommarens hemmalag blir bortalag när lagen möts för andra gången. Vi i Saxdalen hoppas på en lyckad turnering och i så fall kommer flera resultat att rapporteras här i bloggen. Annars önska vi ändå alla en bra sommar 2013!

måndag 3 september 2012

Vad har det tagit åt Saxdalens boule-lag?

Det är lika bra att erkänna att vi är ovanligt stolta och överraskade i Saxdalens boulelag idag. Vi har vunnit vår tredje seger i årets PRO boule-serie. Flera gånger tidigare har ställningen varit oavgjord inför den sista matchen 4-4 när den nionde och sista del-matchen pågått. I det läget har vi alltid förlorat den avgörande kampen och därmed förlorat med 5-4. Det har dessutom hänt flera gånger att ställningen i sista delmatchen har varit 12-12 och våra motståndarlag har vunnit det avgörande klotet och därmed matchen.

Saxdalen blogg vill gärna vara före våra lokaltidningar med den här nyheten. Ställningen så här långt i serien kan ni läsa i de lokala tidningarna i morgon eller på tisdag.

Vi tränar normalt på torsdag förmiddagar men den här veckan kan vi inte vänta längre än till onsdag innan vi får kasta klot igen.
 

 
Boule är från början inget svenskt spel. Det kommer från Frankrike. En del svenskar tycker att boule är galenskap men det gör inte Galenskaparna som är svenskar. Videon visar delvis hur boule går till eller kan gå till. Klicka på pilen för att starta videon. Klicka på ramen längst ner till höger på videon för att se den i helskärmsläge.

måndag 20 september 2010

Säsongens sista boule-match spelad på Furuliden - en förklaring



 Men vad i all sin dar är det här?  

  Jo, det är en pågående match i sporten BOULE mellan PRO-lagen från Nyhammar och Saxdalen. Det är säsongens sista match.

(Klicka på bilderna för förstoring!)  

Sporten är kanske inte en av de mest kända men den som tror att det är något nytt påhitt tror alldeles fel. Redan på 500-talet f.Kr. fanns ett liknande spel i det antika Grekland. (Själv är jag lite skeptisk till den historien efter våra utforskningar i Grekland i sommar. Se några tidigare inlägg i bloggen!) På den tiden spelade man med mynt och det hela gick ut på att kasta så långt som möjligt. 
  
 I antikens Rom övergick man till att kasta klot. Klot heter boule på franska. Sen är det så märkvärdigt att romarna förde sporten till Frankrike och att den där kom att kallas pétanque. Också på engelska kallas sporten pétanque. 
  
 Jag tror jag måste lämna den historiska härledningen för att hinna få med något om det vi håller på med idag och vad som hände på Furuliden i måndags. 
  
 Kort och gott: Vi spelade mot Nyhammar. Varje "tätortslag" består av tre lag med tre spelare i vardera laget, alltså nio saxdalingar och nio nyhammare. Lagen kallas lag1, lag 2 och lag 3. I första omgången spelar hemmalagets lag 1 mot bortagets lag 1 samtidigt som 2:orna möts på bana 2 och 3:orna på bana 3. 

Här ser vi en match på bana 2, tre spelare från Nyhammar och tre från Saxdalen. 
 
 Den mest koncentrera- de spelaren är just i färd med att kasta sitt klot. Hela hans uppmärksamhet är fokuserad på "lillen" (förklaring nedan).

Hela spelet går ut på att kasta stål- kloten så att de kommer så nära den lilla (i det här fallet gula) träkulan - lillen - som möjligt. Lillen kastas ut först, av det lag som vunnit lottningen om vem som ska börja.
 Samma lag kastar första klotet som då ligger närmast lillen. Då är det det andra lagets tur att kasta ett klot. Nu är båda lagen på banan och det lag som har klotet närmast lillen står över kasten tills motståndarlaget får ett klot närmast lillen. Om inte lagen är överens om vilket klot som ligger närmast lillen vidtar mätning som på bilden. 
 
 Varje lag har sex klot, tre per deltagare i den här varianten av boule. Varje lagmedlem har två klot. Det betyder att när 12 klot är kastade kan man börja räkna vilket lag som vinner och hur många poäng laget får. Det lag som ligger närmast lillen får ett poäng för varje klot som ligger närmare lillen jämfört med motståndarlagets närmaste klot. 
 
 Det lag som först når 13 poäng har vunnit matchen. Eftersom det spelas nio matcher i en omgång blir det alltid en vinnare. Man kan vinna med 9-0, 8-1, 7-2 osv. Det lag som vunnit minst fem matcher vinner omgången. 


Här pågår tre matcher samtidigt och det är som synes stor aktivitet. När tre matcher pågår är alla koncentre- rade på sin egen match. Man hör ibland som i fjärran enstaka glädjetjut och ibland någon svordom även om vissa lag infört interna böter för varje svordom. 
 
 Matcherna tar olika lång tid och när två av de pågående matcherna är färdigspelade är allas uppmärksamhet riktad mot den match som tar längst tid. 
 
 Boule har som jag ser det - och som vi spelar spelet - tre huvudingre- dienser: Socialt umgänge, kaffe och lotteri. Sen ska det inte förnekas att tävlingsmomentet är det som utgör en nödvändig motivation.

Efter sex spelade matcher tar vi alltid en paus. Själva boulspelet innebär hela tiden social samvaro.

Rasten efter den sjätte matchen ägnas till att koppla av från boulen, vila och inte minst till att dricka kaffe och förstås till att prata och umgås.

Om man inte vinner matcherna har man chans att vinna på de lotter som ofta bjuds ut vid våra boule-matcher. Vi vill ofta inte erkänna att turen är en viktig del vid vinster i boule men när det gäller lotteri håller vi gärna med om att det är tur när man vinner... PRO - det låter ju som proffs men vad vi vet finns ännu inga yrkesspelare i vår lokala boule-serie i Västerbergslagen.
  
Åtta lag har deltagit i årets turnering: Blötberget, Grängesberg, Ludvika, Morgårdshammar, Nyhammar, Saxdalen, Smedjebacken och Söderbärke.

 Vi är lite stolta över att ha tagit oss in på en tredjeplats (från slutet) i serien men vi siktar högre. Och om... så kunde vi ha kommit ännu högre upp redan i år. Trots att boule är ett sätt att umgås, få motion, dricka kaffe och vinna på lotteri så är det ju också en tävling. Så välkomna alla som vill pröva på. Vi diskriminerar inga andra än de som inte ännu är pensionärer.

tisdag 23 juni 2009

Boule-vinst för PRO Saxdalen

Visste du att Saxdalen har ett boule-lag? Nej det är nog inte så många fler än vi som är en del av PRO Saxdalens boule-lag som vet det. Och så länge som vi bara förlorat våra matchen så har det väl inte varit så mycket att hurra för...

Men nu har det hänt: Saxdalen vann matchen mot Nyhammar på Åvallen i måndags!

Eftersom det var den första segern under 2009 tycker Saxdalen blogg att det är värt att uppmärk-sammas. Och vi vill sprida lite kunskap om den viktiga sporten som verkar lite i skuggan av fotboll, ishockey, tennis och andra sporter som vi kan se hur mycket som helst av på TV.

Boule kommer från franska språket och betyder där klot. Det är den enda utrustning som behövs för att spela boule tillsammans med en liten träkula kallad "lille".
Lillen kastas ut först. För att förklara det hela kort gäller det sen att kasta boulen (stålkulan) så att den kommer så nära lillen som möjligt.

Sen mäter man, om det behövs, och räknar och kommer fram till vem som har segrat.

An så länge har vi i Saxdalen PRO:s boule-lag inte tyckt det varit så angeläget att presentera resultaten. Den som läser Ludvika Nya Tidning kan då och då läsa av ställningen mellan de tävlande lagen i Västerbergslagen. Den som läser Dalademokraten hålls ovetande.

Nu anser Saxdalen blogg att det senaste resultatet bör uppmärksammas. Vi dröjde ganska länge med att rapportera föregående säsongs slutresultat - kanske delvis därför att Saxdalen kom på sista plats. Men om man vände tabellen upp och ner såg det bra ut!

Själv läser jag Dalademokraten så jag har ingen aning om hur tabellen ser ut nu. Men en seger mot Nyhammar med 6-3 är något som vi själva är mycket stolta över och som vi gärna berättar om.

Det här var den sista matchen före sommaruppehållet. Alla stora lag gör ju ett sommaruppehåll. Själv är jag med supporterklubben för fotbollslaget Barcelona FC och har just fått meddelandet att de är på semester till 3 augusti. Jag tycker det är lite synd eftersom jag kommer att åka hem från Barcelona den 2 augusti. Och vi behöver ju alla vår sommarsemester.

Och i augusti fortsätter både Barcelona FC och PRO Saxdalen sina matcher och Saxdalen blogg ska försöka bevaka resultatet i boule-serien, åtminstone om det går bra! Efter segern mot Nyhammar ser vi internationella framgångar som en framtida utmaning.

Här under till vänster, boule som vi spelar det men i Nice i södra Frankrike och till höger i Cannes... vi siktar dit!


Klicka på bilderna för forstoring!











Den som tror att boule är ett spel bara för pensionärer tror alldeles fel! Boule är ett anrikt spel med grundern i det antike Grekland och sedan i det antika Romarriket. Vår variant av boule kommer från Frankrike. Boule spelades först av romerska legionärer i södra Frankrike

Under till vänster, boulespel i Laos tidigare huvudstad Luang Prabang och till höger stilstudie av kvinnlig boulespelare.












Boule spelas också i Thailand som här under till vänster och eftersom Spendrups inte längre ger några lokala sponsringspengar arbetar vi på ett sponsringskontrakt med det thailändska bryggeriet Singha beer.

Under till höger visar vi en viktig del av en boule-match: Mätningen. För att avgöra poängen är det ofta nödvändigt att mäta avstånden mellan boule-kloten och lillen.

torsdag 18 september 2008

Kraftig minskning av renar - ett trafikproblem

Som uppmärksam vägtrafikant har jag under de senaste månaderna uppmärksammat att renarna håller på att försvinna i vår kommun. Och i måndags när vi i boule-laget hade hemmamatch mot Nyham- mar på Furuliden kom flera av mina medspelare och klagade på att det inte längre fanns någon ren att köra på. Och dom klagade redan innan vi fått stryk med 5-4 av våra nordliga grannar, Anders Grönberg och compani...

Och jag minns när jag åkte Inlandsbanan med mina barn, ett i taget, att det båda gångerna var stora problem att inte köra på någon ren. Dom kom i stora flockar och sprang framför tåget, längs järnvägen så att lokföraren fick tvärbromsa. Han gjorde det en gång när jag var inne i förarhytten för att hämta kaffe som fanns för resenärerna. Då klagade jag på att det fanns ren framför tåget åtminstone just när jag balanserade en mugg med hett kaffe.

Sen (efter boulematchen) åkte jag till posten, ja det är ju numera till ICA Gruvhallen i Grängesberg, för att lösa ut ett rek. På vägen mötte jag först en varningsbil med stor skylt BRED TRANSPORT och två roterande lampor på taket och för säkerhets skull körde den in mot mitten av vägen för att visa att transporten verkligen var bred. Jag styrde ut så mycket jag kunde till höger och sen dök den upp i kurvan framför: den

J Ä T T E B R E D A T R A N S P O R T E N med en 25 m lång del av tornet till ytterligare ett vindkraftverk. Hade jag hunnit fram till kurvan hade det inte funnits en cm kvar av vägbredden för mig att köra på.

Då förstod jag att det är skillnad på ren och ren - och skillnad mellan köra på och köra på. Nu hade jag verkligen behövt en stor, bred ren att köra på - en vägren. Jag skulle behövt den för att KÖRA på, annars var risken att lastbilen skulle köra PÅ mig.

Min sambo som kommer från Sydamerika och läste svenska två terminer på Högbergsskolan har förklarat skillnaden för mig. Köra , dra UT, lägga IN, hålla UPP... de kallas för partikelverb på svenska! Jag gick på Högbergsskolan i sex terminer men det var ingen som nämnde något om partikelverb för mig...

Gräva BORT är väl också ett partikelverb - som drabbat våra sydliga renar - vägrenarna - i Ludvika kommun.