Rävvåla/Saxdalen förr och nu. Det finns stora skillnader. En påtaglig skillnad jämfört med i min barndom på 40-talet är att det öppna landskap som då fanns till så stor del har försvunnit. Förbuskning och en slags okontrollerad urskog täcker ytor som tidigare var välskötta åkermarker. Jag har hört personer i 80-årsåldern tala lyriskt om de två dalar som i deras barndom var som idylliska trådgårdar: Dalarna vid Solskensbäcken och Oxbrobäcken.
Under min barndom minns jag hur man från min farfar Karl Fredrikssons och hans bror Gustav Fredrikssons hus (mitt emot Saxdalens första skola) hade fri sikt över fälten ner till sjön. Där finns idag ingen sikt. Det är tätt buskage. Gustav Fredriksson var också fotograf och tog någon gång på 1920-talet den här bilden när man byggde ett nytt hus vid "Vidikes Johans" idag Stenbacksvägen 10:
Bilden kan förstoras (klicka två gånger) så att man kan se Vågudden, Stora sten och udden vid Smedtorpet. Visste är det skillnad? Den här bilden togs senast 1924 det år då Gustav sålde sin kamera. Så här har det gått på många ställen men motsatsen gäller för området mellan Andelstvättstugan - som den hette på 40-talet - och sjön. Där var då så tät, vildvuxen tallskog att den var svår att gå igenom. Det var mörkt där inne. Vi kallade området Ljungeln som var ett omtyckt ställe om man ville gömma sig, smygröka eller liknande. Där är det idag glesare skog än på 40-talet och det går att delvis se sjön genom skogen. Själv har jag och min svåger kämpat med att försöka stoppa slyn som växt sig allt kraftigare på våra små åkertegar bakom torpet. Trots att all sly klippts ner helt under ett par tillfällen de senaste åren var det i år åter manshög sly som måste tas bort för att få stopp på den. Lösningen blev att först använda röjsågen och sen plöja åkern. Så här öppet var det bakom stugan på ett foto från 1928:
Här är det bara en stenmur mellan Hagfalls- torpet och huset bakom. Vi har planerat att ta bort all busk och träd på vår sida av stenmuren men sommaren blev helt oväntat för kort för att vi ska hinna med det i år. Sten- murarna, förfädernas möda är ju idag en kulturskatt.
Men det här med att röja i Saxdalen, vad säger Ludvika Kommun om det? Jo, se här. Det ser väl förhoppningsfullt ut. För många år sen hade vi i Sverige en liten folkrörelse för att gräva fram den lokala kulturhistorien. Arbetet drevs under parollen: Gräv där du står! Vi Saxdalingar kanske ska modifiera den till: Röj där du bor! - när vi nu ska försöka snygga till vår by.
Jag har fått en fråga: "Länken till Vädret i Saxdalen verkar ju bra, väldigt detaljerade prognoser. Men om man t.ex. ska åka från Saxdalen till Ludvika och samtidigt hämta ett litet paket hos en vän i Sunnansjö... Ja då kan det vara bra att på ett enklare sätt hitta väderprognoser över de alternativa vägval som man fortfarande har. Man skulle vilja ha prognoser för de närmaste timmarna för både vägen norr om och söder om Väsman. Jag har ett litet rött paket men har aldrig frågat förr"
Svar: Jag håller fullständigt med dig! Själv slank jag igenom avspärrningen mellan Grängesberg och Klenshyttan förra veckan precis när grävskopan bara hade så lite kvar av vägen att gräva av - så jag kom just över innan stoppbockarna ställdes ut.
Då hade jag ännu inte sett den väderprognos som nu nås från bloggen. Nu har jag insett att man kan ha både nytta och nöje av en så detaljerad väderprognos. Och tänk om man hade det lika detaljerat geografiskt!
Så om du ska åka till huvudstaden - det här är ju en lokal blogg så kommunhuvudstaden är Ludvika. Åker jag från Malbacken - där jag bor - och ser att det vara busväder åt Botåkershållet men soligt på Lågnäset kanske det är bäst att ta Lågnäsvägen genom Sunnansjö.
Eller om det är fint väder hela sträckan söder om Väsman kan man ju kanske hämta paketet på tillbakaresan. Man kan ju se väderförändringen i Sunnansjötrakten timme för timme framöver.
Men finns det inga nackdelar med den här väderlänken? Bara en allvarlig som jag ser det: Det finns inga prognoser för Malbacken! Och vem ska vi skylla det på? Ja inte på Saxdalen blogg. Vi skulle gärna publicera prognoser för Malbacksvädret men data till den här webbplatsen kommer från Norge. NRK, Norges radio och Meteorologisk institutt i Norge ansvarar för data och prognoser.
Här har ju norskarna ett gyllene tillfälle att ge igen för alla Norge-historier som vi producerat. Men när det gäller väder så är Norge ibland lite före oss i Sverige. De hade namngett Stormen Gudrun, eller egentligen Orkanen Gudrun redan innan den bildats... men nu är vi ju ute på internationellt vatten så det kanske vi ska ta senare i den mer internationella systerbloggen.
Saxdalen blogg tar på intet sätt något som helst ansvar för dåligt väder, väder som inte stämmer med prognoserna eller t.ex. väder som vållar skador på egendom, människor eller djur. Vi bara förmedlar prognoser. Att Skattlösberg kommit med två gånger i tabellen beror sannolikt på efterdyningar efter Dan Andersson-veckan.
Blötberget har aldrig varit så långt från Saxdalen. Jag har tidigare här i bloggen skrivit om min morfar som under lång tid arbetade i Blötbergets gruva och varje arbetsdag gick till gruvan och tillbaka hem över skogen. På den tiden var det naturligt att gå långa vägar till arbetet och i många fall fanns inga alternativ.
Samtidigt tyckte jag när jag växte upp i Saxdalen på 40-talet att Blötberget låg långt bort. Det var ju både en annan kommun och en annan socken. Idag bor vi i samma kommun och det får oss nog att känna att avståndet minskat. Idag är det heller inget avstånd att tala om när man åker med bil till Blötberget på 10 minuter.
Det har ju i vissa fall förekommit spänningar mellan Rävvåla/Saxdalen och Blötberget. Och det gällde inte bara Blötberget utan också t.ex. Grängesberg. Det lär ju ha varit så en gång i tiden att män drog sig för att åka till eller igenom Rävvåla/Saxdalen därför att man riskerade att åka på stryk. I värsta fall är det sant. Och i så fall får vi hoppas att det är historia och ingenting som kan inträffa igen.
En viss antagonism har väl alltid funnits mellan grannbyar med det positiva utbytet har förhoppningsvis varit betydligt större. Det har ju också varit vanligt med äktenskap över bygränserna och i många fall var väl orsakerna till skärmytslingar just att Rävvålingarna/Saxdalingarna ville ha sina kvinnor för sig själva.
Men det här inlägget har inte kommit till för att på något sätt klaga på Blötberget och blötbergare. Nej tvärtom! Det här inlägget beror på att jag hittat en utmärkt hemsida om Blötberget som Blötbergets hembygdscirkel lagt upp på Internet. Den är värd att läsas av andra än blötbergare, både av oss Rävvålingar/Saxdalingar och många andra. Ta del av text och bilder som beskriver Blötberget både i dåtid och nutid. Klicka på bilden här under för att komma till hemsidan eller om du redan har klickat på länken i det här stycket så är du redan där...