Visar inlägg med etikett OKQ8. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett OKQ8. Visa alla inlägg

söndag 12 juli 2009

Jag vill inte gnälla

Men verkligheten gör mig ibland både besviken och arg. Begreppet Verklighet har filosofiskt sett två skilda betydelser:
  1. Det som är förverkligat i motsats till det som är möjligt
  2. Verkligheten i motsats till det som en observatör felaktigt uppfattar som verkligt
Jag vill inte fördjupa mig i filosofiska diskussioner utan direkt tala om vad som skuggade min dag förutom de svarta tunga moln som hängt över Malbacken större delen av dagen.

Jag har varit OK-medlem sedan mitten av 60-talet. Som student var det viktigt att hålla alla kostnader så låga som möjligt. OK:s återbäring var på den tiden attraktiv. För mig var också den kooperativa tanken, medlemsägt med medlemmarna som företagsledare och samtidigt kunder som fick dela på företagsvinsten ett synsätt som jag sympatiserade med. Det gör jag fortfarande, men inte med OK!

När jag flyttade tillbaka till Saxdalen för två år sedan var det naturligt att min mack blev OK i Sunnansjö. Min mor bor på Solgärdet och jag besöker henne för det mesta 2-3 gånger per vecka. Att tanka i Sunnansjö blev en självklarhet.

OK i Sunnansjö är nu borta sen flera månader, trots stora protester från kunderna i Sunnansjö med omnejd. Jag bestämde mig då för att bara använda mitt ny Volvo-kort som skulle fungera både på Tanka (Volvos egna mackar), OK och också på andra ställen.

Idag var jag till Grängesberg för att tanka med mitt Volvo-kort, på OK som jag gjort så många gånger tidigare. Nej, kortläsaren fungerar inte. I kassan upplystes om att man inte visste när eller om kortläsaren kommer att fungera i framtiden. Men jag kunde tanka på den manuella pumpen och betala med kortet i kassan.

Då åkte jag till Ludvika och tankade på Tanka! Jag använde mitt kort som fungerade utmärkt, precis som det skulle ha gjort hos OK i Grängesberg.

Då beslutade jag mig för att ta ut mina sparade pengar som jag har som OK-medlem och säga upp mitt medlemsskap. Mitt sista inköp hos OK var för någon månad sen då jag köpte en spray på OK i Ludvika.

Om vi som medlemmar fått någon ekonomisk redovisning och motivering till nedläggningen av OK i Sunnansjö skulle jag fortfarande handla alla mina bensin- och oljeprodukter hos OK men nu ansluter jag mig till den som jag vet ganska stora skara bilister Grangärde socken som inte längre gör några inköp längre hos OK, likt min syster som numera tankar enbart Jet...

OK:s nedläggningar har ingenting med alternativ 2 i inledningen att göra: Det är ingen missuppfattning av vare sig oss OK-medlemmar eller övriga kunder som tankat på OK att bensinmackarna lagts ner.

Däremot kan det för OK:s ledning vara aktuellt att fundera över tolkningen i alternativ 1: Hade det kanske varit en bättre strategi att behålla kunderna vid de små mackarna som OK-kunder. De åker ju nu inte till nästa närmaste icke-nedlagda OK-mack för att tanka - utan till närmaste konkurrent!

söndag 12 april 2009

Ingen uppståndelse i Sunnansjö, men det finns hopp!

Under påsk är vi ju vana att det kan inträffa underverk. Som OK-medlem sedan mitt första bilköp på 60-talet har jag väntat på ett under också i år. Jag tankade de sista beska dropparna på min OK-mack i Sunnansjö dagen innan macken skulle gå i graven. Men i påsktider är vi ju vana vid att sorgliga händelser kan få ett lyckligt slut. Så på den tredje dagen återvände jag till Sunnansjö för att se undret men ingenting hade hänt. I stället var pumpen nu parkerad som avfall på gräsmattan bakom Coop.

Den glaskur som skyddat oss mot regn när vi har tankat var placerad mot väggen till Coop där den inte gjorde någon annan nytta än att visa

att OK inte längre betyder bensin-station. Så har det annars varit för mig sen min far skaffade bil i början på 50-talet.


Är inte det en skymf mot kooperatationen och ett hån mot Coop att OK:s skrotade bensinmack behöver stödja sig mot Coops vägg? OK är bara ivägen!


Jag har arbetat i många länder och sett hur mycket kooperationen bidragit till fattiga länders utveckling. Men i Sverige bidrar OK numera tydligen bara till avveckling!

Jag är inte besviken på Sunnansjö men på OK! OK har inte ens kunnat visa oss medlemmar hur det ekonomiska resultatet för Sunnansjömacken varit.

Ja, jag vet att företaget heter OKQ8 sedan 1999 och är en sammanslagning av OK och Q8. Jag vet också att Q8 blev ju ett fyndigt namn (på engelska) för Kuwait. "En rejäl mack" som det hette förut på OKQ8:s hemsida. Nu heter det "Sveriges mesta mack"! Sug på den glesbygdskaramellen den som vill. Men OK var en kooperativ förening som vi medlemmar fortfarande trodde arbetade för våra intressen och vårt eget bästa.

Beviset för att vi hade fel har vi fått nu. Jag vet också att Kuwait blev sönderbombat 1990. Är det möjligen så att ledningen för OKQ8 är lika bombad som Kuwait blev då? Eller är det bara ett sammanträffande?

Lösningen för mig - och som jag vet för många andra OK-medlemmar är självklar: Vi går ur OK!!! För min egen del har jag betalat min sista krona till OKQ8 och har skaffat ett Volvo-kort som jag kommer att tanka på... men inte på OKQ8 utan på...Tanka.

Jag tyckte att ESSO:s slogan "Ha alltid ESSO i tankarna!" var mycket fyndig. Nu skulle jag snarare tycka att "Glöm inte Tanka!" är bättre. Många skaffar också Jet-kort.

På Tanka i Ludvika kan man också ta ut pengar, en tjänst som Coop servade OKQ8:s kunder i Sunnansjö med under alla år. I Sunnansjö kan vi också fortsätta att handla, ta ut pengar och beställa öl, vin och sprit. Men bensin köper vi hädanefter någon annastans än hos OKQ8!

Om du håller med så hör gärna av dig. Det finns hopp! Andra nerlagda OK-mackar har fått ny regi! Det kan vi också få om vi står på oss. Om OK inte behöver sina medlemmar och kunder så behöver vi inte heller OK.
Du som inte bryr dig utan tycker att OK ska avgå som vinnare behöver naturligtiv inte höra av dig. Vi bor ju i ett fritt land och därför har vi också rättigheten både att ha en egen uppfattning och att påverka!