Visar inlägg med etikett Runnbergsgården. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Runnbergsgården. Visa alla inlägg

måndag 1 juli 2013

Välbesökt bymarknad i vackert väder

Måndagen i Saxdalen bjöd på fint väder och dagens bymarknad på Runnbergsgården blev välbesökt.
  
Från ett fönster i Runnbergsgårdens gamla bostad hade man god sikt över aktiviteterna på gårdstunet.

Betydligt lugnare var det i lägenhetens rum på övervåningen.

Besökarna kunde förutom av det fina vädret njuta av mycket god musikalisk underhållning av  Sofia Olsson och Ulrika Forsberg. Kaffe, saft och varm korv smakade också bra under den trivsamma aftonen. Barn i alla åldrar bjöds dessutom på godis i Runn- bergsgårdens gamla butik. Både barn och vuxna verkade trivas på bymarknaden. 

torsdag 27 juni 2013

Påminnelse: Rävvåla bymarknad på måndag!


Som tidigare framgått av Rävvåla kulturförenings program för sommaren och hösten 2013 är vi snart framma vid dagen för bymarknaden på Runnbergs- gården i Saxdalen.

Måndag 1 juli kl. 17:00  

Musik, blommor och hantverk på Runnbergsgårdens gårdstun.

Underhållning: Sofia Olsson och Ulrika Forsberg sjunger och spelar.

Korv- och kaffeservering och visning av den gamla affären och bostaden.

En lång rad deltagare/utställare med hantverk, hem- slöjd, blommor och tillverkning m.m. - med information och försäljning.

Rävvåla kulturförening önskar alla Välkomna!
  

söndag 3 februari 2013

Det som en gång var 3,_ny film från Johannes Graaf

Mycket från Saxdalen i ny film! Det var inledningen i det meddelande jag fick igår från vår produktive filmare Johannes Graaf. Han har släppt den tredjde filmen i serien Det som en gång var. Övergivet, gammalt och det förflutna är nyckelord för den nya filmen där vi bl.a. känner igen scener från Låsberget och Runnbergsgården. 
 


När jag ser filmen känner jag behov av att se den tillsammans med filmaren Johannes. Helst skulle man se den på dator så att man kunde stoppa filmen där man vill och diskutera vad det är man ser och var... Att många skulle kunna se filmen och ställa frågor om den skulle vi kunna ordna i Saxdalens Flolket Hus. Johannes har tidigare visat egna filmer där. På något sätt vill jag försöka bidra till att de som är intresserade av filmens tema: "Övergivet, gammalt och det förflutna" ska kunna få ut mer information om filmen än att se den ensamma på sina kamrar. Den som är intresserad kan gärna skicka ett medde- lande till olahagfall@gmail.com Vi tackar Johannes Graaf så länge.
  
Hälsar Ola
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

måndag 15 augusti 2011

Saxdalens dag(ar) 2011 - 25-årsjubileum!

Nu är det dags för Saxdalens Dag som i år har 25-årsjubileum och därför har ett extra späckat program som sträcker sig över två dagar och en natt! Klicka 1-2 gånger på "affischerna" för att få texten förstorad:
 
Och nu till "andra sidan" och andra dagen i årets Saxdalens Dag-firande som håller till vid Saxdalens skola och på Furuliden.

Söndagens aktiviteter anordnas av Räfvåla Skoterklubb och PRO Saxdalen.
 
Skoterklubben har hand om  Fordonsut- ställningen och Lådbilsracet. Vi kan avslöja att det redan är många fordon anmälda och att det snickras och skruvas på lådbilar som kommer att var med och tävla.

Saxdalens PRO-förening ger alla möjligheter att både titta på och pröva på bollsporten BOULE. Det finns tre boule-banor innanför norra ingången till Furuliden. Man behöver inte vara pensionär för att uppskatta boule. Alla som orkar lyfta ett stålklot som väger ungefär 700 gram kan spela boule. Kom och pröva på!
  
Välkomna till båda dagarna i Saxdalens Dag- firandet 2011!

söndag 3 juli 2011

Grangärdeveckan i morgon måndag

Vi är inne i Grangärdeveckan och i morgon, måndag, är Saxdalens dag i den veckan.

Måndag 4 juli klockan 18.00:
Runnbergsgården Saxdalen - byn det sjunger om! 
 
Musik, hantverk och blommor.
Medverkar och säljer gör:
Joakim Frost (smed)
Conny Svendsen (målningsteknik)
Gunilla Kindmark (tunnbrödsbakning)
Pelargonsällskapet.
Skolbarn från Saxdalens skola har loppis och lotteri.
Musikunderhållning av lokala förmågor.

Klicka på boken för förstoring!
Dessutom finns boken  RÄVVÅLA - SAXDALEN genom tiderna

och många böcker av Bengt Emil Johnson att köpa.
 

 
 
Rävvåla Kulturförening hälsar välkommen till en trivsam kväll på tunet.

söndag 26 juni 2011

Upplev trivsamma juli-träffar på Runnbergsgården i Saxdalen!

Rävvåla Kulturförening är en av de aktiva föreningarna i Saxdalen och utnyttjar naturligtvis sommaren för en del arrangemang. En förklaring till detta är att vår egen scen är gräsplanen utanför Runnbergsgården.
 
Bläddra fram till juli månad i almanackan och anteckna följande två evenemang:
 
Redan måndagen den 4:e juli:
För allmänheten, Runnbergsgården i Grangärdeveckan. Eftersom vår dag den veckan är måndag med datum 4 juli är alla välkomna oavsett kön, nationalitet, ras, religion osv. Har vi några besökare från USA i trakten så är de speciellt välkomna att fira sin nationaldag på Runnbergsgården.
(Klicka 1-2 gånger på affischerna för förstoring!)

Fredag 15 juli
är det sen dags för den andra julitillställningen som är intern för Rävvåla Kulturförenings medlemmar. Storleken på vår inomhuslokal, Valvet, tillåter oss inte att konkurrera med t.ex. Cassels. Men vi vet redan att trivseln är mycket god på arrangemangen på Runnbergsgården. 
 
 
Vi vill redan nu varna för att det kommer fler arrangemang i Saxdalen under nästföljande månad, augusti. Vi i bloggen kommer att påminna om detta senare. Under tiden håller vi tummarna för att vädret också ska bli bra...

lördag 10 juli 2010

Valvet invigs 17 juli

Det valv som iordningställts av Rävvåla Kulturförening kommer att invigas den 17 juli. Klicka två gånger på bilden nedan och läs sen!

Om du vill kika in i Valvet och se hur det har förändrats sedan 2008 så ska du klicka här!

torsdag 1 juli 2010

Musik och Blommor vid Runnbergsgården

Vi är inne i juli och sommaren fortsätter. Till sommar hör ju blommor och också - kanske speciellt i våra trakter: Musik. I år liksom tidigare deltar Saxdalen i Grangärdebygdens vecka med ett program på Runnbergsgården. Klicka på affischen här under så ser du den förstorad:

Se hela programmet för Grangärdeveckan Här!

Se också information på Ludvika kommuns webbplats Här!

Rävvåla kulturförening hälsar dig varmt välkommen till en förhoppningvis vacker sommarkväll vid Runnbergsgården!

lördag 6 februari 2010

PUB - inte bara Paul U Bergström

Min första kontakt med PUB var som berättats Paul U Bergströms varuhus i Stockholm. Då, på 40-talet gissar jag att det inte fanns några andra pubar i Stockholm men jag kan ha fel. Företeelsen fanns på många ställen men de kallades som jag minns det för ölkaféer. De stämde in på vad pub är idag: enklare barer i huvudsak för försäljning av öl och enklare maträtter.

Så småningom växte jag upp och kom till storstäder som Uppsala och Örebro. Där fanns då flera pubar. Pub i den här betydelsen är en förkortning av engelskans Public House,
hus öppet för allmänheten. Pubar finns av olika typ t.ex. engelska, tyska (bierstube), danska och svenska. Många pubar (om inte alla) har en social funktion där människor träffas för att koppla av, prata och få...



Hur ser då en pub ut? Jo exempelvis som här till vänster, en engelsk pub, THE WORLD'S END i London. Pubar kan se ut nästan hur som helst, precis som andra byggnader.

Under sommaren 2009 pågick restaureringsarbeten på Runnbergsgården i Saxdalen. Där fanns tidigare ett rum som använts som slakteri och därintill ett källarvalv som antagligen använts som förvaringsutrymme för bl.a. kött. Valvet saknade all belysning och inga fönstergluggar fanns. Tankar prövades för att se hur det speciella utrymmet skulle kunna användas.

Pub var då en tidig tanke. Skulle inte valvet kunna användas för social samvaro i mindre sällskap och kanske kunde någon förtäring passa in. Någon symfoniorkester får inte plats där men någon underhållning av något slag skulle säkert kunna få plats.

Vi skaffade lämplig färg för att måla valvets väggar och tak och några enkla bänkar att sitta på tillverkades. Kanske kan Saxdalen få sin egen pub till sommaren. Lokalen är i alla fall på god väg att bli användbar.

Så om vi låter fantasin skena iväg för ett ögonblick... Vad skulle behövas mer för att det hela ska bli en pub? Tanken på en pub leder snabbt till tankar på mat och dryck och underhållning. Vi har redan tänkt tanken att kunna ta en Runnbärs i valvet en varm sommardag. Men vi har inget bryggeri i Saxdalen. Men skulle en Oppigårds vara ett alternativ. Oppigårds Per körde många traktorvagnar mäsk till sina kor från bryggeriet i Grängesberg. Fast det är ju förstås en annan Oppigård eller Ôppigårs som vi kanske kallade gården? Så vår gamla men tyvärr så förfallna Ôppigård har historiskt sett en viss bryggaranknytning.

En Bergsmansöl skulle väl kunna passa på försommaren i den gamla hytt- och gruvsamhället. Inne i valvet skulle det vara lika mörkt som det var i gruvan och en sommardag med lika mycket värme som vi nu haft kyla skulle temperaturen på Runnbergsgårdens gårdsplan åtminstone påminna lite om värmen vid den gamla hyttan. Framemot sensommaren/hösten kanske ett Slåtteröl skulle passa bättre. Då har Pekka slått (som det hette i Rävvåla) höet vid Runnbergsgården och lagt det på skullen.

Om det har funnits äldre pubar än i England vet jag inte men en av de äldsta tror man fanns redan 795, visserligen efter Kristus, men ändå:
Ye Olde Fighting Cocks. Den vanligaste öltypen i England kalla lager ett underjäst öl av pilsnertyp.

Jag sökte på Internet på Lager och hittade i London en Lager som inte går att dricka men som man kan lyssna till. Han heter Emil och har utbildat sig både i Paris och London. Det visade sig vid närmare undersökning att han till och med varit i Stockholm och uppträtt där.

Tänk om vi kunde få honom - en internationell artist - att komma till Runnbergsgården? Det visar sig också att han gör sig väl förstådd på svenska, att han har varit synlig så nära Saxdalen som i Löa, ni vet vid första trafikkameran om ni åker mot Örebro. Och det besynnerligaste av allt: Han lär vara nära släkt med en känd fårfarmare i Saxdalen???

Ja det där sista vet jag inte om jag riktigt vågar tro på men ingenting verkar omöjligt numera - med hjälp av Internet.

Oavsett vad som är sant eller inte, så här lät Emil Lager när han uppträdde i Stockholm med sin kvinnliga kollega:



Emil Lager har utbildning både inom musik och teater och uppträder också som solist. Han skulle kunna få plats i valvet med en mindre publik eller ute på gårdsplanen där det finns plats för större åhörarskaror.

Vi vet att Emil Lager uppträder på The Good Ship i London nästa söndag och att han den 13 juli är på Hamnmagasinet på Fårö. Om vi får Gotlandsbolaget att göra en extratur uppför Strömsholms kanal skulle vi kunna hämta Emil i Smedjebacken och få möjlighet att se och lyssna på honom på hemmaplan. Ja ingen vet var gränsen går för det möjliga!

Lyssna på Emil Lager på MySpace här.

söndag 23 augusti 2009

Saxdalens dag - en njutbar dag

Byn är lyckligt lottad när det gäller tillgång till egna musikaliska förmågor. Vi har två mycket aktiva grupper som också känns mycket saxdaliga: Saxdalens manskör och gruppen Saxdalingarna. Saxdalingarna framträdde också med flera låtar på årets Saxdalens dag.

Men jag vill ändå börja med en annan grupp som gjorde en storartad insats på Runnbergsgårdens utescen, Saxdalens skolbarn. De framförde en musikal som man skulle kunna säga handlar om att vara människa, om hur man kan känna och
hur man vill vara som människa. Ett stort ämne som behandlades med stor entusiasm och på ett humoristiskt sätt. Vi kände igen oss, både barn och vuxna och den omväxlande föreställningen uppskattades verkligen av publiken.

Vilken lycka för en liten by som för inte så länge sen kämpade för skolans överlevnad att skolan finns och att skolan kan bidra till barnens utveckling inte bara med traditionell kunskapsförmedling utan också med kreativ verksamhet som kan ta sig så här härliga uttryck.





Dagens tema var Sjörövare och det fanns både vuxna sjörövare och sjörövarbarn i publiken.

Sen har vi naturligtvis Saxdalingarna den rutinerade gruppen med en stor repertoar för olika sammanhang, också musik som passar bra på ett gårdstun i Dalarna en sommardag som idag.





fredag 21 augusti 2009

Välkommen till Saxdalens Dag i morgon lördag!

Nu är Saxdalens Dag snart här. Alla är välkomna till Runnbergsgården där festligheterna börjar kl 13.00 på lördag eftermiddag. Vi kan inte garantera vackert väder men allt tyder på att eftermiddagen blir solig med 18-20 grader och svag vind. Det brukar vara vackert väder på Saxdalens dag.

Ibland kan det förekomma svarta moln runtom men en regnbåge brukar då böjas upp över Runnbergs-gården som vi kan se på bilden.

Redan kl. 10.00 öppnar Saxdalens idrottsmuseum som ligger i sluttningen bakom Saxdalens kapell. Det är väl värt ett besök.

Saxdalens Hemvändardag invigs högtidligen vid Runnbergsgården kl 14.00 och temat för både barn och vuxna är Sjörövare. Både de som är utklädda till sjörövare och alla andra får gratis inträde på årets Saxdalens dag och Hemvändardag och alla är dessutom välkomna!

Från kl. 18.00 fortsätter festligheterna vid Saxenstranden med bl.a. Linedance och två föreställninger av vår egen SaxdalsElvis.

Hela programmet finns här.

torsdag 25 juni 2009

Musik och Blommor - Evenemang på Runnbergsgården

Nu på måndag, 29 juni, är alla välkomna till ett nytt evenemang på Runnbergsgården. Den gamla gården håller inte på att byggas om men delar genomgår en försiktig restaurering.

I Grangärdeveckan bjuder Runnbergsgården njutningar för både öga, näsa och öra... Ja, se själva vår affisch:


IVi hoppas naturligtvis på stor publiktillströmning och att det fina sommarvädret står sig.

måndag 2 mars 2009

Snart är det sommar - och Saxdalens dag!

Saxdalen blogg är stolt över att vara - förhoppningsullt den allra första - informatören om Saxdalens Dag 2009: Den dagen inträffar i år den 22 augusti! Planeringen har redan startat och närmare information om alla begivenheter kommer naturligtvis att ges i den här bloggen framledes.

Som svensk och med erfarenhet av hur snabbt almanackor börjar bli fulltecknade redan tidigt på året så vill vi vara ute i god tid: Skriv in Saxdalens Dag på lördagen den 22 augusti! Det kommer förresten inte bara att bli en Saxdalens Dag. Det kommer också att bli en...

Hemvändardag! Det betyder att alla som inte bor i Saxdalen men någon gång har gjort det är hjärtligt välkomna att komma tillbaka hem, om så bara för en dag. Ingen som någon gång varit Saxdaling eller Rävvåling kan avsäga sig det epitetet.

Dessutom inbjuds alla att besöka Saxdalen på Saxdalens dag även om man inte har den minsta anknytning till Saxdalen eller någonsin varit här. Det betyder:

Har du aldrig varit i Saxdalen förut så passa på att komma hit den 22 augusti. Vi tror inte att du kommer att ångra dig! Det betyder att den dagen också blir en Hitvändardag.

För den som eventuellt passerat Saxdalen under det senaste halvåret och sett en del av vår stolta kulturskatt Runnbergsgården se ut ungefär så här...

Misströsta inte! Med hjälp av vårsolen och entusiastiska kulturarbetare kan vi garantera att den fasad som under decennier pinats av sol, vind och vatten till sommarens tillställningar kommer att vara varsamt restaurerad och återställd till ett skick som anstår byns mesta kulturbyggnad.

Men inte nog med det: Redan den 21 mars finns det anledning att besöka Saxdalen. Då planeras ett kör-kafé i Saxdalens Folkets Hus. Där kommer enligt rykten en kyrkokör från Grangärde att sjunga. Det har sagts mig att det inte blir kyrkomusik på det här kaféet utan profan musik och troligen kommer delar av kören eller enstaka estradörer ur den musikaliska kören att medverka i ett spännande program. Vi återkommer närmare till det kompletta programmet.

Så håll utkik efter vad som händer i Saxdalen under våren och sommaren. Annars riskerar du att gå miste om flera positiva upplevelser. Och vem vill det?

Vi känner att Saxdalen finns mitt ibland oss. Och om du inte känt det så kom hit och känn efter!

torsdag 4 december 2008

Moréns, ett strävsamt par i Styggviken

Om man som jag - gärna låter sig berättas om gamla tider och hur människor levde och hade det förr i tiden kan man - också som jag - bli alltmer förundrad över hur strävsamma människorna var och hur de kämpade för att klara sin egen försörjning och att dessutom ofta ta hand om stora barnkullar.
  
Jag vill berätta lite om en släkt som jag hade ganska mycket kontakt med som barn/ungdom: Moréns.
 
I år har jag åter träffat tre kusiner som också visat sig vara intresserade av gamla tider och de har delat med sig av minnen och bilder av sina mammor, mostrar och morbror och morföräldrar.
 
Naimy och Gunny, två systrar och barnbarn till paret Johan och Augusta Morén som tidigare bodde i Styggviken och deras kusin Birgitta från Västerås har bidragit med bilder och information till det här inslaget. (Inom parentes vill jag tillägga att Birgitta var ett av de "stadsbarn" som kom till Rävvåla/Saxdalen på somrarna och fick oss infödingar att känna att: Nu är sommaren här!)
 
Klicka på bilderna för förstoring!
Om vi börjar med Styggviken: Den ligger på öster sida om sjön Saxen, norr om Stackar- berget och Malbacken. Det har funnits bofast befolkning i Styggviken sedan slutet av 1700-talet.
 
Där låg ett par mindre gårdar och i huset som syns på bilden här ovan föddes Johan Morén 16 mars 1888. Johan hade tre syskon Lydia, Klas och Joel. Deras far hette Ludvig Ersson.
 
Som vuxen arbetade Johan som expedit i J.L. Runnbergs gårdsaffär. På Runnbergsgården arbetade då också pigan Augusta Holm som kommit ända från Stjärnsund utanför Hedemora där hon var född 1883. Som det ofta hände sig också på den tiden uppstod tycke och 1912 ringde bröllopsklockorna. Johan och Augusta Morén bildade familj och flyttade in i den lilla stuga, bagarstugan, som då låg vid bäcken 100 meter söder om Runnbergsgården.

 
Året efter, 1913 föddes deras första barn Bertil och 1914 barn nr. 2: Anna-Lisa. Stugan vid bäcken var mycket liten och när parets tredje barn Brita föddes 1916 hade Johan och Augusta flyttat in i det ganska nybyggda Missionshuset i Rävvåla där Johan arbetade som vaktmästare.
 
När Johans far dog 1918 tog Johan och Augusta över gården i Styggviken och flyttade dit. Sonen Lars föddes också 1918, dottern Lena 1920 och det yngsta barnet (nr. 6) Stina 1922.
 
Augusta och Johan Morén
Nu hade Johan skiftarbete i Långfallsgruvan. Det var en lång väg att gå, minst sex kilometer morgon och kväll. På sommaren rodde han över Saxen och gick sedan upp till Långfalla. På vintern när isen bar gick han över Saxen. Annars fick han gå antingen söderut över Malbacken eller norrut över den södra träbron över Ullnäsnoret. När det var vinter fanns ingen plogad väg på öster sidan av Saxen utan det var bara att pulsa i snön.
 

Augusta födde sex barn och var hemma och skötte gården med två mjölkkor och gris, ingen elektricitet och vatten fick hon bära från brunnen. När barnen kom i skolåldern hade de också en lång skolväg.
 

En granne till mig har berättat att Augusta var mycket mån om sina barn och att hon många gånger gick före barnen genom skogen, över Malbacken och ner till skolan för att trampa upp ett spår i snön så att det inte skulle vara så tungt för barnen att gå. På väg hem gick hon förbi hos mina grannar, Finngårds Kalles, högst upp på Malbacken för att vila. Hon var då helt uttröttad men fick vila en stund och dricka en kopp kaffe innan hon gick tillbaka över skogen till Styggviken.
 
När barnen gick över isen till skolan stod Augusta ofta nere vid sjön och följde dem med blicken tills de var säkert över på andra sidan. En annan av mina grannar har berättat att barnen ibland åkte spark eller gick över isen även när den var tunn så Augustas oro var inte obefogad.
 
Men barnen växte upp och här ser vi fem av Moréns barn som vuxna utanför huset i Styggviken. Sonen Lars dog redan som barn.
 
Från vänster: Bertil, Lisa, Brita, Lena och Stina utanför huset i Styggviken.



Barnen flyttade ut allteftersom de blev vuxna och på 1940-talet byggde Johan och Augusta ett hus i Saxdalen och flyttade till byn. Huset som idag har adressen Omvägen 10 ligger bara 100 meter från den lilla bagarstugan vid bäcken där Johan och Augusta bildade familj 30 år tidigare. Johan Morén dog 1957 och Augusta 1959. Idag är också alla deras barn bortgångna.
 
När Johan och Augusta flyttat till Saxdalen blev Lena och Stina ägare till Styggviken som då blev sommarställe för Johan och Augustas barn, barnbarn och barnbarnsbarn.
 
Idag ägs Moréns gård i Styggviken av Stinas dotterdotter Johanna Holst Eriksson.


Här ovan ett foto av Moréns gård i Styggviken år 2000.
 
Ett stort tack till kusinerna Naimy Olsson, Gunny Runnberg (Grängesberg) och Birgitta Eriksson (Västerås) samt mina grannar Ruth Andersson och Astrid Björn för den information och de minnen som de delat med sig av.

fredag 3 oktober 2008

Restaurering av Runnbergsgården 1

Förhoppningsvis har vi här i bloggen lugnat alla som eventuellt befarat att Runnbergsgården håller på att rivas. Och vi är glada över att nu kunna ge mer påtagliga bevis för att eventuell oro var grundlös. Ett mindre arbetslag (som kanske kan kallas in-team grupp) bestående av en professionell byggnadsbevarare, en professionell byggmästare (tillika styrelsemedlem i Rävvåla kulturförening) samt två - visserligen amatörer men entusiastiska medarbetare (tillika styrelsemedlemmar i Räfvåla kulturförening) - har under måndagen påbörjat återuppbyggnaden av den fasad på Runnbergsgården som väderbiten var i stort behov av att ersättas med färskt virke.

Fredag eftermiddag och effektiviteten är som störst - Uno Gustavsson och Lars-Åke Wetterkrantz jagar upp och ner på stegarna för att hinna klä in söderfasaden i en vindtät duk före arbetsveckans slut

Understödda av uppehållsväder och vindstilla kunde det lilla arbetslaget till slut skydda den gamla byggnaden från att skadas av dåligt väder över veckoslutet. Innan teamet drog sig tillbaka till en välbehövlig - eller åtminstone önskad arbetslöshet under veckohelgen - ser fasaden på Runnbergsgården ut så här:


Arbetet återupptas på måndag och vi återkommer naturligtvis med ytterligare information om eventuella framsteg i restaureringen.

tisdag 30 september 2008

Nejdå, Runnbergsgården ska inte rivas!

Förvånade Saxdalsbor kanske fick hjärtat i halsgropen i går om de åkte genom byn och tittade in mot Runnbergsgården. Var det hantverkare där som börjat riva gården? Nej, vi kan lugna alla förbipasserande: Det är inte fråga om att riva, annnat än en yttervägg - och tillfälligt.

Det är Rävvåla kulturförening som varligt försöker bevara och reparera skador hos den gamla gården. De ”hantverkare” som eventuellt kunde iakttas var bara medlemmar i kulturföreningen som tagit på sig uppgiften att ta bort panel på den långvägg som vetter mot söder och som av tidens tand och sol och regn blivit i behov av ny ytterbeklädnad. Klockan 11 på måndag förmiddag var läget som på bilden ovan. Rivningen hade påbörjats.


Ett par timmare senare var hela nedervåningen naken och ett par lämningar från äldre dagars slakteriverksamhet i husets nederplan hade blottats:

Ett välbevarat älgben med tillhörande hov och ett horn från något urtidsdjur - eller möjligen från en vanlig ko?


Arbetet fortsatte och i det vackra höstvädret åkte morgonens varma tröjor av och arbetet och solen höll kroppstemperaturen på en behagliv nivå. Väggens nedervåning skalades av bräda efter bräda och här kan vi se två stolta och ovanligt riviga medlemmar i Räfvåla kultuförening i slutet av dagens rivningsarbete.


Från vänster: Sörby-bon Lars-Åke Wetterkrantz, återvänd från Stockholmstrakten och Sunnansjöboende men ändå alltid saxdalingen Åke Åhlström


Resultatet av några timmars kulturarbete ser på lite avstånd ut så här:

lördag 23 augusti 2008

SAXDALENS DAG 23 AUG 2008


Lördagen 23 augusti 2008 är det dags för den årligen återkommande SAXDALENS DAG, vilket sedvanligt inträffade vid Runnbergsgården i centrala Saxdalen.
Vädrets makter står verkligen på Rävvåla Kulturförenings sida denna underbara augustidag med strålande solsken hela dagen.
Det är ett omfattande program som skall genomföras denna solskenshöstdag, besökare började strömma till redan vid 12-tiden, uppskattningsvis kom omkring 500 personer under eftermiddagen till gårdstunet.


Ponnyridning finns möjlighet för de hästintresserade att vara med på.



Arbetarteatern från Ludvika erbjuder gratis ansiktsmålning till de som känner för utsmyckning, ett uppskattat inslag som resulterade i att flertalet ungdomar ser ut som små konstverk.

Saxdalens bäbis, Neo Bo Edvin Holm, hyllas med diplom och presenter







Rävvåla Kroken vandrar vidare bland Saxdalens bybor.
Nils Jakobsson, förra årets "krokinnehavare" överlämnar kroken till årets "krokförvaltare", Jan Wallman.
Allt under överinseenda av Evi Andersson.




Saxdalens Manskör bjuder på som vanligt ett program med fina och väl framförda visor av kända författare, under ledning av den som alltid inspirerande Broberg.






Kerstin står som vanligt för kaffeserveringen, som uppskattades av den stora skara besökare, bullar och muffins fick en strykande åtgång.







Marie svarade med säker hand för "back-up" vad gäller kaffekokning och bröd hanteringen.







Hela eftermiddagen är affären öppen för besök av intresserade, bodbiträden för dagen är Åke och Ola, som med bravur berättade Runnbergs Affärens historia alltsedan den sista dagen den var öppen. Året var 1933, sedan dess har dörren varit låst och all inredning orörd fram till början av 2000-talet då Rävvåla Kulturförening fick möjlighet att låsa upp och visa denna kulturskatt.


Gårdstunet vid Runnbergsgården var välbesökt hela eftermiddagen av en publik som uppskattade dagens underhållning till fullo, och avnjöt det fina solskensvädret med stor uppskattning.





Det bästa av det omfattande programmet kom som sista punkt.
Emma Broberg och Ann-Louise Johansson sjöng och spelade visor av bland annat Dan Anderson och Mikael Wiihe, allt framfört på ett fantastiskt fint sätt.
Publiken ville ha extranummer, som framfördes och tacksamt emottogs med långa applåder som tack.


torsdag 21 augusti 2008

Saxdalens Dag välkomnar alla på lördag 23 augusti

Det är väl lika bra att vi börjar med det gedigna programmet:

Klicka på programmet för att se det förstorat

Så nu är det dags igen: Saxdalens dag är snart här! Nu på lördag är vi alla såväl saxdalingar som övriga - utsocknes, från andra län, andra länder... Ja, precis som till Olympiska spelen så är hela världen inbjuden. Och man behöver inte göra några otroliga prestationer för att få delta. Det är bara att komma hit när man vill och stanna så länge man vill och njuta av det som bjuds.

Vi kan inte lova ut några världsrekord men vi hoppas på bra väder, inte så hett och så regnigt som i Peking utan mer lagom svenskt. Kom till Runnbergsgården och Saxenstranden, njut av naturen och kulturen och vi hoppas slippa skuren.

tisdag 1 juli 2008

Trivsam sinnenas afton på Runnbergsgården

Saxdalens bidrag till Grangärdeveckan blev en lyckad kväll framför (eller egenligen bakom) den gamla diversehandeln på Runnbergsgården.

De första sinnesintrycken gällde i huvudsak syn och doft när

Dalarnas pelargonsällskap radade upp pelargoner i olika färger och former.

Pelargonerna inramade också den musikaliska underhållning som sedan tog vid.

Julianna, med Heij som efternamn, inledde musicerandet på dragspel och med glimten i ögat framför diversehandelns varuintag, eller "Åkes lilla scen". Den har kommit att kallas så efter att ha återställts till användbart skick av kulturarbetande Åke Åhlström med rötterna i Rävvåla.

Julianna framför "Åkes lilla scen"


Efter en mjuk inledning med dragspelet flyttade Julianna till sin keyboard som riggats upp i öppningen på "Stora scentältet". Därifrån fick vi först höra Dan Anderssons Helgdagskväll i timmerkojan. (Om det är "i timmerkojan" eller "vid timmerkojan" får vi återkomma till i ett senare inlägg.) Julianna fortsatte med varierande musik också med en egen komposition som när den framfördes ännu inte hade något namn. Julianna fick välförtjänta applåder av publiken som trivdes i solskenet.

Se och hör Julianna live: Klicka här!


Redan före, under och efter Juliannas framträdande fick också smaklökarna sitt: Nykokt kaffe och nybakat bröd serverades och kunde avnjutas för sig eller tillsammans övrigt program.


En lämplig kaffepaus inträffade annars när scenen ommöblerades för kvällens sista musikaliska inslag: Musikskolans saxofonkvartett. De tog risken att musicera framför tältscenen eftersom inga regnmoln visat intresse för evenemanget.

Kvartetten framförde många gamla fina standardlåtar och fick också den välförtjänta applåder. För den nogräknade visade sig kvartetten (när den vecklade ut sig och tackade publiken för uppmärksamheten) ovanligt stor:

Musikskolans Saxofonkvartett kan du också se och höra live här!


Förklaringen kanske ligger i det som bandets presentatör, från Saxdalen, kallade bandet: Saxigt värre... eller att Jan som musiklärare inte ska räknas in. Han höll sig snyggt i bakgrunden och han spelade ju bas - inte saxofon... och sen beror det kanske på om man räknar med eller utan moms?


Hur som helst: En helt igenom lyckad kväll på Runnbergsgården. Inget regn på hela kvällen och till och med knotten höll sig snällt borta ända till föreställningen var över.

söndag 29 juni 2008

Rävvåla Kulturförening och Runnbergsgården igen!

På månadens sista dag, måndag 30 juni, är du välkommen till Runnbergsgården i Saxdalen. Då kommer följande program att gå av stapeln som en del av Grangärdeveckan:

Kl 18.00 Dalarnas Pelargonsällskap presenterarDalarnas Pelargon. Pelargoner säljes också.

Kl 19.00 Musikalisk underhållning:

Julianna, en av Saxdalens många musikaliska ungdomar spelar dragspel och keyboard ......... och

Musikskolans Saxofonkvartett med unga saxofonister från Ludvika kommun framträder

Dessutom visas Runnbergsgården med den unika Diversehandeln som legat i malpåse sedan 1933

Servering finns också.

Alla hälsas välkomna!