Vad hände 1949? Det var nog en hel del, en del som vi kommer ihåg och säkert mycket som vi har glömt. Jag kan tänka mig att det bl.a. var kamp mellan Nyhammars IF och Saxdalens IF både på Åvallen i Nyhammar och det som senare blev Furuliden i Saxdalen. Något som är säkert är i alla fall att Saxdalen var Saxdalen och inte Rävvåla - för andra året i rad!
Om det var motsättninger mellan grannbyarna på idrottsbanorna så var det samarbete på det kulturella området. På den tiden var det vanligare med dragspels- kurser är det är idag. Från min vän och Bengt Östberg, född och uppväxt i Östanbjörka där jag också har en rot fick jag ett foto med en liten historia om en dragspelskurs i Nyhammar och Saxdalen. Den här kursen hölls samma år som jag började i småskolan i Saxdalen med Kerstin Morén från Gagnef som lärare (se föregående inlägg). Kursavslutningen för dragspelskursen hölls i Gamla Folkets hus i Saxdalen. Här är Bengts foto (klicka på bilden för förstoring) och bifogade historia:

Hej Ola!
Hittade en bild med Saxdalsanknytning. Året är 1949. Ett gäng hade gått på dragspelskurs i Nyhammar och ett i Saxdalen. Nu skulle vi visa upp vad vi lärt oss, och detta skedde på scenen i Saxdalens Folkets hus. Jag kommer ihåg hur jag i ett års tid transporterade mitt Granessospel på cykelns pakethållare en gång i veckan från Östanbjörka till Folkets hus i Nyhammar. Där tragglade vi sedan Norsk bondvals eller Avestaforsens brus. Du känner säkert igen några av personerna på bilden. Längst till höger står t ex en av kursledarna, Åke Berg. På nedersta raden sitter från höger: Harry Larsson Gärdsveden, Sven Westlund Kyrkbyn, Tommy Gylling Kyrkbyn, Bengt Östberg Östanbjörka, Torsten Jansson Östanbjörka, Arne Rosén Saxdalen.
Den sistnämnde blev ju i alla fall spelman - jag vet inte hur det är med övriga.
Bra att du är bra från din förkylning!
Bengt
Tack Bengt för bild och historia! Om någon känner igen musikanter som inte har namngivits: Skicka gärna information om vilka spelmän och spelkvinnor som finns på bilden!
Hälsar Ola
Jag har haft ett minne av en stor bussolycka i Gonäs men började tro att jag kanske mindes fel. I dag hittade jag emellertid en webbplats om Gonäs och där finns händelsen beskriven.
Det som hände var i stort sett som jag mindes att man berättade och läste i tidningen. Olyckan inträffade på sommaren 1949. Själv var jag bara sju år så jag kunde inte ha läst tidningen själv men jag tror att det fanns någon bild i tidningen på den demolerade bussen.
Jag hade för mig att det var en timmerbil som kolliderade med bussen men det var tydligen en "vanlig" lastbil. Klicka på följande länk och läs mer om bl.a. bussolyckan i Gonäs: Intressanta händelser i Gonäs
Artikeln upplyser inte om hur antalet dödsoffer och skadade vid olyckan. Jag vill minnas att det var flera döda.
Vi hade vänstertrafik i Sverige på den tiden men nästan alla bilar var vänsterstyrda. Bussarna var dock högerstyrda. Det var nödvändigt för att passagerarna inte skulle behöva gå in från mitten av gator och vägar. Det var nog efter den här olyckan som jag alltid försökte sitta på vänster sida när jag åkte buss i vänstertrafik.
Sju år senare, 13 januari 1956 inträffade en tågolycka som många i min ålder säkert minns. Ett malmtåg på väg från Grängesberg tappade bromsförmågan och skenade söderut. Söder om Ställdalen mötte malmtåget ett motorvagnståg eller rälsbuss som vi kallade det. Krocken blev mycket kraftig och 20 personer i motorvagnståget dödades, varav många skolbarn. Mer om olyckan finns här: Ställdalsolyckan.
I Saxdalen har vi inte haft någon så stor olycka som olyckorna i Gonäs och Ställdalen med det har funnits olyckor också här. Vi ska återkomma till det.