Visar inlägg med etikett Cornelis Vreesvijk. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Cornelis Vreesvijk. Visa alla inlägg

tisdag 2 augusti 2011

Claes Janson och Kjell Öhman i Saxdalens Folkets hus - en verklig dröm

Solen både värmde och lyste in i Saxdalens Folkets Hus på tisdag kväll i Dan Andersson- veckan. Trots det stora utbudet av kultur- evenemang i kommunen den här veckan var det många som valt att komma till Saxdalen och kvällens föreställning om Den flygande holländaren.
 
En som valt att komma till Saxdalen just ikväll var pianisten och organisten Kjell Öhman. Hade det varit som vanligt sedan 1993 till förra sommaren hade han i kväll suttit och spelat på Allsång på Skansen. Vi är glada att han valde att komma till oss istället ikväll.
 
Kjell Öhmans pianospel är alltid njutbart och när han kom i sällskap med mannen med den gudomliga rösten, Claes Janson, blev hela programmet en njutning.
(Klicka 1-2 gånger på stillbilderna för förstoring!)
 
Kjell Öhman och Claes Janson trollbinder publiken

Två genommusikaliska personer som helt utan åtvävor, bara genom ord och toner trollband publiken i en och en halv timme.

Det har precis börjat och vi lyssnar in...



Sedan följde en kronologisk beskrivning av Cornelis Vreeswijks liv från födelsen i Neder- länderna 1937 till hans död i Stockholm 50 år senare. Claes Jansons röst är inte bara ovanligt lämpad för sång. Hans berättande text i den här historieskildringen framförs också mycket professionellt. Man får en känsla av att det inte finns något skrivet manus utan att det är Claes Jansons spontana berättelse. Men det finns ett manus. Det är signerat Åke Arenhill. Hans fullständiga titel på den musikaliska monologen är Sagan om den flygande holländaren.
 
Claes Janson sjunger och berättar
 
På ett osentimentalt och naket sätt beskrivs trubadurens liv. Både positiva beskrivningar men också de misslyckanden och motgångar/nedgångar som Cornelis upplevde släpptes fram.
 


En hel rad av Cornelis både välkända och mindre kända visor presenterades och den kronologiska historien gav en ytterligare dimension av hans konstnärskap.
 
Efter stående ovationer från den både fulltaliga och entusiastiska publiken framförde duon ett extranummer. Det blev en blues, den musikstil som Claes Janson är en så utmärkt tolkare av. Men nu vet alla vi som fyllde Folkets hus till sista platsen att han också är en utmärkt Cornelistolkare. Och den här bluesen är också den en Cornelisprodukt:

tisdag 26 juli 2011

Påminnelse om Dan Anderssonveckan och Cornerlis


På lördag 30 juli börjar Dan Andersson- veckan 2011. Se hela programmet här. Saxdalen blogg har naturligtvis redan skrivit om den intensivt innehållsspäckade veckan som mobiliserar underhållningsarrangörer i hela kommunen.
 
För Saxdalens del är det tisdag 2 augusti som är det stora dagen: Claes Janson & Kjell Öhman ger en presentation i ord och ton av Cornelis Vreesvijks liv och musik.

Jag dagdrömde - eller kanske var det hallucinationer - under en förkylning i början av februari om den här konserten. Det beskrevs här. Ett par veckor senare var jag frisk och hade fått bekräftat att drömmen skulle bli verklighet den 2 augusti. Evenemanget beskrevs då mer ingående här.
 
Det är alltså på tisdag nästa vecka som alla som kommit över biljetter träffas i Saxdalens Folkets hus.

En positiv upplysning: Det finns fortfarande biljetter att köpa på Turistbyrån i Ludvika. Beställda biljetter avhämtas eller kan skickas per post till boende långt ifrån kommunen.

Det blir ingen paus under föreställningen men kaffe kan köpas före och efter konserten.

Sittplatserna är onumrerade så kom i tid! Föreställningen börjar 18:30.

Arrangören, Rävvåla Kulturförening hälsar alla välkomna.

fredag 18 februari 2011

Drömmen från 3/2 går i uppfyllelse 2/8

När jag snorade och yrade 3:e februari (förkylningen är över nu) avslöjade jag en dagdröm i bloggen. Vill du läsa om bakgrunden klicka här. Kortversionen: Jag drömde om att få lyssna till två av mina favoritmusiker spela och sjunga i Saxdalens Folkets Hus. Nu har jag fått bekräftelse på att drömmen blir verklighet.

I Ludvika kommun har vi av tradition en Dan Andersson-vecka varje sommar. Det har visat sig att båda mina två favoriter är spellediga på tisdag i Dan Andersson-veckan, d.v.s. 2:a augusti och villiga att ge en konsert i Saxdalens Folkets Hus den kvällen!
Om Cornelisprogrammet i Saxdalen den 2 augusti, kl 18.30, med Claes Jansson och Kjell Öhman:

Cornelis Vreeswijk
Cornelis Vreesvijk dog 1987 men han är ständigt aktuell och just nu mer än någonsin med filmen om hans liv - som hade premiär i november i fjol - och SVT som visat doku- mentären om hans liv flera gånger. I årets Dan Andersson vecka får han en särskild hyllning i Folkets Hus i Saxdalen tisdagen den 2 augusti med programmet ”Sagan om den flygande holländaren”.

Claes Jansson
Det är välkände sångaren Claes Jansson som tillsammans med pianisten Kjell Öhman framför ett program i ord och ton om Cornelis Vreesvijks liv.

Claes Jansson med sin välmodulerade stämma är vår kanske främste jazz- och bluessångare men även en förnämlig vistolkare, inte minst då Cornelis visor. Han har blivit närmast folkkär med sången ”Har du kvar din röda cykel”. Har du inte hört den melodin?, skriven av pianisten Anders Widmark? Då är det hög tid att göra det, klicka här! 
 
Kjell Öhman är en av landets bästa jazzpia- nister och är för den stora allmänheten  känd som kapellmästare och pianist i populära TV-programmet Allsång på Skansen; 17 år i rad har han suttit på Sollidenscenen.

Möjligheten att uppleva Den flygande holländaren i Saxdalens Folkets Hus får du tack vare den lokala arrangören, Rävvåla Kulturförening. Biljetter kommer att kunna köpas till det facila priset av 150 kr.
 
Föreställningen har inga avbrott för reklam eller andra störande inslag. Kaffe, (25 kr), kommer att serveras före och efter före- ställningen. 

Vi återkommer med mer information när vintern släppt sitt grepp om oss.

Läs om Kjell Öhmans och Claes Janssons framträdande här. Se hela programmet för Dan Andersson-veckan här! (Det kommer att fyllas på efter hand).

Välkomna till Saxdalens Folkets Hus och Sagan om den flygande holländaren,
2 augusti 2011 kl 18:30!