Visar inlägg med etikett Åke Dahlman. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Åke Dahlman. Visa alla inlägg

fredag 7 januari 2011

SaxdalsElvis och The Cadillac Band

En fråga man ställer sig om Saxdalen nu när det är nytt år är osökt: Kommer det att sjunga lika mycket om Saxdalen i år som tidigare?
 
I mellandagarna köpte jag en skiva i Saxen- kiosken. Den är intressant för en saxdaling av åtminstone två skäl:
1. Framsidan visar en bild av Saxdalens Folkets
    Hus.
2. Baksidan visar en bild av SaxdalsElvis,
    Åke Dahlman.
(Klicka på bilderna för att kunna läsa texten lättare)























Skivan är inspelad vid årets sista konsert som The Cadillac Band gav i Saxdalens Folkets Hus, den 11 december förra året. Saxdalen blogg har rapporterat från båda konserterna, den 8 oktober här, och den 11 december här.
 
Man brukar höra uttrycket "slå igenom" om en del artister - de som lyckas. Enligt alla tecken har SaxdalsElvis helt klart slagit igenom. Inte bara att han valts in som medlem i The Cadillac Band, han kommer också att delta i deras turnéer som ordinarie medlem. Det är lugnt på turnéfron- ten under årets första månader men under våren blir det turnéer i Sverige. Bandet kommer senare under året att åka till USA och Elvis Presleys Graceland. Saxdalen blogg kommer senare att rapportera mer om turnéprogrammet.
 
Var december-giget sista gången vi fick höra 
The Cadillac Band i Saxdalen? Nej, troligen inte! Och det här är mycket smickrande för oss saxdalingar: Det finns långt framskridna planer på att The Cadillac Band ska göra turnéer varje år och avsluta årens spelningar med en decem- berkonsert i Saxdalens Folkets Hus.
 
Åke Dahlman verkar smälta in mycket bra i gänget och har naturligtvis varit mycket aktiv för att få de två hittills genomförda konserterna att bli verklighet. Annars är det bandets trummis Ulf Nilsson som leder och organiserar det mesta i The Cadillac Band. Han har många kontakter bland rockabilly-stjärnor både i USA och Sverige.
 
Fortsättningen lär bli spännande att följa. Passar Saxdalen in som ett basläger för The Cadillac Band? Och hur ska det gå för SaxdalsElvis, Åke Dahlman? Vi håller ögon och öron öppna. Och visst verkar det lovande och passande med vår slogan Saxdalen - byn det sjunger om!

söndag 25 oktober 2009

Elvis o Bengan showar i Saxdalens Folkets Hus

Trots den mörka hösten står evenemangen i Saxdalen som spön i backen. Vi vet att almanackorna fylls på med möten, födelsedagar och allt vad det kan vara. Så vi vill vara ute i tid och annonsera att...

Lördag den 7 november är det showtime i Saxdalens Folkets Hus med Elvis o Bengan.
(Klicka på bilderna för att komma till deras hemsidor)

Det hela är tänkt som en slags familjeföreställning, knytkalas, social samvaro...

Med underhållning!

Tiden är väl tilltagen:
Från 20.00 på lördag kväll
till 1.00 på söndag morgon!


Men det lär inte bli många döda punkter utan som Bengan säger högst upp på sin hemsida: Det blir 100 % LIVE! Översatt till svenska betyder det att det blir livat hela tiden!

Vi känner Åke/Elvis som en något kluven person. Ibland är han Elvis och ibland Åke. Bengan känner åtminstone inte jag så bra men jag antar att han är en mindre kluven person. Han är trubadur.

Ta med vad du vill äta!
Kaffe kan köpas!

Inträde 50:-

fredag 21 november 2008

PRO med Saxdalens Elvis

PRO Saxdalen hade medlemsmöte i Saxdalens Folkets Hus på torsdag eftermiddag. Det var som vanligt en trivsam samvaro med en blandning av formellt medlemsmöte och lättsamma inslag.

Här ses en del av församlingen i djupa funderingar över dagens mötesinnehåll.

Vad bekymrar t.ex. Harry Karlsson närmast kameran? Kanske det är föreningens ekonomi? Eller kan det vara resultatet i den avslutade boule-turneringen?
Ja, i så fall kan det inte gälla hans egen insats i klubbmästerskapet. Där blev han individuell klubbmästare! Nej, det gäller nog resultatet i seriespelet (som Saxdalen blogg har för avsikt att avslöja - på undanskymd plats - och närmare Jul och Nyår när folk är mer upptagna med förberedelser för helgerna än att läsa bloggar).

Men för att återgå till mer angenäma upplevelser så ser vi till höger de glada minerna när det blivit dags för den viktiga kaffestunden. Se bara hur Marianne Jansson från Norrbyn lyser när hon serverar goda smörgåsar till sina föreningskamrater.

Och sen var det det här med Elvis, Saxdalens egen Elvis, Åke Dahlman. Han har en tid försökt ta sig in i PRO men hindrats p.g.a. rådande åldersdiskriminering.

Men den här dagen var han inbjuden att underhålla oss med sin Elvis-show. Det blev som vanligt succé. Och Elvis tycker om att uppträda och han var glad åt den uppskattande min


som hans kollega i Saxdalens manskör visade från sin plats på första parkett.

Av de ivriga applåder Elvis fick är det helt klart att han redan nu - i sin ungdom - reserverat en plats inom PRO Saxdalen, när han lagt sin yrkeskarriär på hyllan - och uppnått behörig ålder.