Visar inlägg med etikett Nyhammar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Nyhammar. Visa alla inlägg

måndag 20 september 2010

Säsongens sista boule-match spelad på Furuliden - en förklaring



 Men vad i all sin dar är det här?  

  Jo, det är en pågående match i sporten BOULE mellan PRO-lagen från Nyhammar och Saxdalen. Det är säsongens sista match.

(Klicka på bilderna för förstoring!)  

Sporten är kanske inte en av de mest kända men den som tror att det är något nytt påhitt tror alldeles fel. Redan på 500-talet f.Kr. fanns ett liknande spel i det antika Grekland. (Själv är jag lite skeptisk till den historien efter våra utforskningar i Grekland i sommar. Se några tidigare inlägg i bloggen!) På den tiden spelade man med mynt och det hela gick ut på att kasta så långt som möjligt. 
  
 I antikens Rom övergick man till att kasta klot. Klot heter boule på franska. Sen är det så märkvärdigt att romarna förde sporten till Frankrike och att den där kom att kallas pétanque. Också på engelska kallas sporten pétanque. 
  
 Jag tror jag måste lämna den historiska härledningen för att hinna få med något om det vi håller på med idag och vad som hände på Furuliden i måndags. 
  
 Kort och gott: Vi spelade mot Nyhammar. Varje "tätortslag" består av tre lag med tre spelare i vardera laget, alltså nio saxdalingar och nio nyhammare. Lagen kallas lag1, lag 2 och lag 3. I första omgången spelar hemmalagets lag 1 mot bortagets lag 1 samtidigt som 2:orna möts på bana 2 och 3:orna på bana 3. 

Här ser vi en match på bana 2, tre spelare från Nyhammar och tre från Saxdalen. 
 
 Den mest koncentrera- de spelaren är just i färd med att kasta sitt klot. Hela hans uppmärksamhet är fokuserad på "lillen" (förklaring nedan).

Hela spelet går ut på att kasta stål- kloten så att de kommer så nära den lilla (i det här fallet gula) träkulan - lillen - som möjligt. Lillen kastas ut först, av det lag som vunnit lottningen om vem som ska börja.
 Samma lag kastar första klotet som då ligger närmast lillen. Då är det det andra lagets tur att kasta ett klot. Nu är båda lagen på banan och det lag som har klotet närmast lillen står över kasten tills motståndarlaget får ett klot närmast lillen. Om inte lagen är överens om vilket klot som ligger närmast lillen vidtar mätning som på bilden. 
 
 Varje lag har sex klot, tre per deltagare i den här varianten av boule. Varje lagmedlem har två klot. Det betyder att när 12 klot är kastade kan man börja räkna vilket lag som vinner och hur många poäng laget får. Det lag som ligger närmast lillen får ett poäng för varje klot som ligger närmare lillen jämfört med motståndarlagets närmaste klot. 
 
 Det lag som först når 13 poäng har vunnit matchen. Eftersom det spelas nio matcher i en omgång blir det alltid en vinnare. Man kan vinna med 9-0, 8-1, 7-2 osv. Det lag som vunnit minst fem matcher vinner omgången. 


Här pågår tre matcher samtidigt och det är som synes stor aktivitet. När tre matcher pågår är alla koncentre- rade på sin egen match. Man hör ibland som i fjärran enstaka glädjetjut och ibland någon svordom även om vissa lag infört interna böter för varje svordom. 
 
 Matcherna tar olika lång tid och när två av de pågående matcherna är färdigspelade är allas uppmärksamhet riktad mot den match som tar längst tid. 
 
 Boule har som jag ser det - och som vi spelar spelet - tre huvudingre- dienser: Socialt umgänge, kaffe och lotteri. Sen ska det inte förnekas att tävlingsmomentet är det som utgör en nödvändig motivation.

Efter sex spelade matcher tar vi alltid en paus. Själva boulspelet innebär hela tiden social samvaro.

Rasten efter den sjätte matchen ägnas till att koppla av från boulen, vila och inte minst till att dricka kaffe och förstås till att prata och umgås.

Om man inte vinner matcherna har man chans att vinna på de lotter som ofta bjuds ut vid våra boule-matcher. Vi vill ofta inte erkänna att turen är en viktig del vid vinster i boule men när det gäller lotteri håller vi gärna med om att det är tur när man vinner... PRO - det låter ju som proffs men vad vi vet finns ännu inga yrkesspelare i vår lokala boule-serie i Västerbergslagen.
  
Åtta lag har deltagit i årets turnering: Blötberget, Grängesberg, Ludvika, Morgårdshammar, Nyhammar, Saxdalen, Smedjebacken och Söderbärke.

 Vi är lite stolta över att ha tagit oss in på en tredjeplats (från slutet) i serien men vi siktar högre. Och om... så kunde vi ha kommit ännu högre upp redan i år. Trots att boule är ett sätt att umgås, få motion, dricka kaffe och vinna på lotteri så är det ju också en tävling. Så välkomna alla som vill pröva på. Vi diskriminerar inga andra än de som inte ännu är pensionärer.

tisdag 2 mars 2010

Hård PRO-kamp i Saxdalens Folkets Hus

Under eftermiddagen genomfördes den veteranvetartävling där kommunens alla PRO-föreningar tävlar. I år var lokalen för frågetävlingen Saxdalen Folkets Hus där solen sken över Gubbas berg som likt det mesta i trakten nu ligger inbäddat i djup, vit snö.

Sju lag med vardera tre personer tävlade och minst lika många supportrar deltog i kaffedrickande och som stöd och påhejare för de aktiva. (Klicka på bilderna för förstoring!)

Till vänster ses ansvarig anordnare, enväldig domare och ledare för tävlingen Ulf Bolinder, själv medlem i Blötberget-
Gonäs PRO-förening men här i egenskap av ordförande i Samorganisationen för samtliga föreningar i Ludvika kommun. Till sin hjälp i kansliet hade han Wivi-Anne Hellström, Grängesberg och Jan svensson, Ludvika.

När den spännande tävlingen började påminde den ganska mycket om OS som de flesta av oss har i färskt minne.

Ett lag som gick ut hårt var Grängesberg. Efter den första frågeomgången hade de ryckt åt sig en ledningen. Frågan var om de gått ut för hårt eller om det skulle hålla ända in i mål? Till höger laget efter den inledande rundan.

I kaffepausen mitt i matchen kunde både publik och tävlande stärka sig med kaffe med bröd. Till vänster ser vi supporterskaran som intresserat följer tävlingen från Folkets hus B-sal.

Efter upploppet stod det klart att guldmedaljen gick till Grängesberg. Eftersom det här var en match i en utslags-
turnering var det egentligen bara seger som räknades. Gränges-laget fick 25 poäng av 30 möjliga. Om det det hade varit OS så hade Fredriksberg fått silvermedaljen för sina 21 poäng med Ludvika på bronsplats med 19,5 poäng.

Grängesbergs segrande lag bestod av Ragnhild Samuelsson, Siw Holm och Ingvor Jansson. Nedan ses de vid den blomstercermoni som avslutade tävlingen. Den starka öppningen höll alltså ända in i mål! Hade de möjligen legat på träningsläger på Fjällberget?

Det hela var en mycket ren tävling. Inga tjuvstarter, övertramp eller misstänkta dopingfall rapporterades. Det segrande laget önskas lycka till i den fortsatta tävlingen som representanter för alla PRO-are i Ludvika kommun.

måndag 7 september 2009

Historisk idrottsseger i Saxdalen

Vi boule-spelare i Saxdalen PRO har spelat boule idag. Så i morgon tror ni kanske att ni i er dagliga tidning kan läsa om resultatet. Har ni prenumererat på Dagens Nyheter eller Svenska Dagbladet kanske ni inte ens letar efter att se den aktuella ställningen i boul-serien före den avslutande omgången på måndag nästa vecka? Men läser ni en lokal tidning, Dalarnas Tidningar eller Dalademokraten kan man väl vänta sig att se de flesta lokala nyheter, också lokala idrottsresultat - bland massor av sport. Men där hittar ni nästan helt säkert inte en rad eller siffra om boule-serien!

I Dalarnas Tidningar har vi någon enstaka gång sett tabeller från vår boule-serie. Det har vi varit mycket tacksamma för. Men i Dalademokraten, som jag har prenumererat på sen jag flyttade tillbaka till Saxdalen för två år sedan har aldrig förekommit något resultat. Både mina medspelare och våra motståndare från åtta orter i Västerbergslagen efterlyser en lokaltidning där vi kan följa vår egen serie. Vi vet nu inte ens hur vi ligger till och hur det har gått i de matcher som vi inte spelar i. Vi pensionärer är en stor grupp och de flesta har en lokaltidning - hittills... De lag som deltar i serien är Blötberget, Grängesberg, Ludvika, Morgårdshammar, Nyhammar, Saxdalen, Smedjebacken och Söderbärke.

Vi på Saxdalen blogg är därför stolta över att kunna presentera åtminstone ett resultat från måndagens seriematcher: Saxdalen Ludvika 8-1

Vi saxdalingar är naturligtvis glada åt vår seger. Vi har inte varit bortskämda med för många under spelsäsången utan är mer vana vid den känsla som Ludvikalaget kände när de lämnade Furuliden på måndag eftermiddag. Spelare med betydligt längre tid i laget än jag själv säger att Saxdalen aldrig vunnit så stort tidigare. Så det var en historisk seger för vårt lag. Men vi drar inga stora växlar av segern. På måndag är det både en ny match men också ny tid för samvaro med våra motståndare från Nyhammar. Det ser vi fram emot.

Den sociala gemenskapen är nog ändå det viktigaste för de flesta spelare i den här serien även om det också är en tävling.

tisdag 23 juni 2009

Boule-vinst för PRO Saxdalen

Visste du att Saxdalen har ett boule-lag? Nej det är nog inte så många fler än vi som är en del av PRO Saxdalens boule-lag som vet det. Och så länge som vi bara förlorat våra matchen så har det väl inte varit så mycket att hurra för...

Men nu har det hänt: Saxdalen vann matchen mot Nyhammar på Åvallen i måndags!

Eftersom det var den första segern under 2009 tycker Saxdalen blogg att det är värt att uppmärk-sammas. Och vi vill sprida lite kunskap om den viktiga sporten som verkar lite i skuggan av fotboll, ishockey, tennis och andra sporter som vi kan se hur mycket som helst av på TV.

Boule kommer från franska språket och betyder där klot. Det är den enda utrustning som behövs för att spela boule tillsammans med en liten träkula kallad "lille".
Lillen kastas ut först. För att förklara det hela kort gäller det sen att kasta boulen (stålkulan) så att den kommer så nära lillen som möjligt.

Sen mäter man, om det behövs, och räknar och kommer fram till vem som har segrat.

An så länge har vi i Saxdalen PRO:s boule-lag inte tyckt det varit så angeläget att presentera resultaten. Den som läser Ludvika Nya Tidning kan då och då läsa av ställningen mellan de tävlande lagen i Västerbergslagen. Den som läser Dalademokraten hålls ovetande.

Nu anser Saxdalen blogg att det senaste resultatet bör uppmärksammas. Vi dröjde ganska länge med att rapportera föregående säsongs slutresultat - kanske delvis därför att Saxdalen kom på sista plats. Men om man vände tabellen upp och ner såg det bra ut!

Själv läser jag Dalademokraten så jag har ingen aning om hur tabellen ser ut nu. Men en seger mot Nyhammar med 6-3 är något som vi själva är mycket stolta över och som vi gärna berättar om.

Det här var den sista matchen före sommaruppehållet. Alla stora lag gör ju ett sommaruppehåll. Själv är jag med supporterklubben för fotbollslaget Barcelona FC och har just fått meddelandet att de är på semester till 3 augusti. Jag tycker det är lite synd eftersom jag kommer att åka hem från Barcelona den 2 augusti. Och vi behöver ju alla vår sommarsemester.

Och i augusti fortsätter både Barcelona FC och PRO Saxdalen sina matcher och Saxdalen blogg ska försöka bevaka resultatet i boule-serien, åtminstone om det går bra! Efter segern mot Nyhammar ser vi internationella framgångar som en framtida utmaning.

Här under till vänster, boule som vi spelar det men i Nice i södra Frankrike och till höger i Cannes... vi siktar dit!


Klicka på bilderna för forstoring!











Den som tror att boule är ett spel bara för pensionärer tror alldeles fel! Boule är ett anrikt spel med grundern i det antike Grekland och sedan i det antika Romarriket. Vår variant av boule kommer från Frankrike. Boule spelades först av romerska legionärer i södra Frankrike

Under till vänster, boulespel i Laos tidigare huvudstad Luang Prabang och till höger stilstudie av kvinnlig boulespelare.












Boule spelas också i Thailand som här under till vänster och eftersom Spendrups inte längre ger några lokala sponsringspengar arbetar vi på ett sponsringskontrakt med det thailändska bryggeriet Singha beer.

Under till höger visar vi en viktig del av en boule-match: Mätningen. För att avgöra poängen är det ofta nödvändigt att mäta avstånden mellan boule-kloten och lillen.

lördag 6 juni 2009

Arvid Björk och "Natt på Stakhea"

Häromdagen fick jag e-post från min klasskamrat i Realskolan i Grängesberg, Göran Axelsson. Göran växte upp på Sandbacken i Nyhammar. Han svarade på min önskan att få fler berättelser om och minnen av Arvid Björk, Västanjö-Plusken. Göran kunde berätta om en episod som jag aldrig hört talas om men som väl är ganska typisk för Arvid Björk:

Arvid hade målat en tavla som han visade grabbarna.
Tavlan var helt svart med en gul fyrkant påmålad.
Tavlan hette "Natt på Stakhea".

Arvid hjälpte grabbarna att förstå tavlan bättre. Hans beskrivning av tavlan var att "i det gula fönster som lyser bor Post-Pär".

Så Arvid var inte bara poet, han var också målare och bildkonstnär.

Tack för bidraget Göran!

torsdag 18 september 2008

Kraftig minskning av renar - ett trafikproblem

Som uppmärksam vägtrafikant har jag under de senaste månaderna uppmärksammat att renarna håller på att försvinna i vår kommun. Och i måndags när vi i boule-laget hade hemmamatch mot Nyham- mar på Furuliden kom flera av mina medspelare och klagade på att det inte längre fanns någon ren att köra på. Och dom klagade redan innan vi fått stryk med 5-4 av våra nordliga grannar, Anders Grönberg och compani...

Och jag minns när jag åkte Inlandsbanan med mina barn, ett i taget, att det båda gångerna var stora problem att inte köra på någon ren. Dom kom i stora flockar och sprang framför tåget, längs järnvägen så att lokföraren fick tvärbromsa. Han gjorde det en gång när jag var inne i förarhytten för att hämta kaffe som fanns för resenärerna. Då klagade jag på att det fanns ren framför tåget åtminstone just när jag balanserade en mugg med hett kaffe.

Sen (efter boulematchen) åkte jag till posten, ja det är ju numera till ICA Gruvhallen i Grängesberg, för att lösa ut ett rek. På vägen mötte jag först en varningsbil med stor skylt BRED TRANSPORT och två roterande lampor på taket och för säkerhets skull körde den in mot mitten av vägen för att visa att transporten verkligen var bred. Jag styrde ut så mycket jag kunde till höger och sen dök den upp i kurvan framför: den

J Ä T T E B R E D A T R A N S P O R T E N med en 25 m lång del av tornet till ytterligare ett vindkraftverk. Hade jag hunnit fram till kurvan hade det inte funnits en cm kvar av vägbredden för mig att köra på.

Då förstod jag att det är skillnad på ren och ren - och skillnad mellan köra på och köra på. Nu hade jag verkligen behövt en stor, bred ren att köra på - en vägren. Jag skulle behövt den för att KÖRA på, annars var risken att lastbilen skulle köra PÅ mig.

Min sambo som kommer från Sydamerika och läste svenska två terminer på Högbergsskolan har förklarat skillnaden för mig. Köra , dra UT, lägga IN, hålla UPP... de kallas för partikelverb på svenska! Jag gick på Högbergsskolan i sex terminer men det var ingen som nämnde något om partikelverb för mig...

Gräva BORT är väl också ett partikelverb - som drabbat våra sydliga renar - vägrenarna - i Ludvika kommun.