Visar inlägg med etikett Stena Renewable. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Stena Renewable. Visa alla inlägg

söndag 27 februari 2011

Vinden bidrar till Saxdalens föreningsliv 2011

Våra vindkraftverk på Fjällberget och Saxberget genererar inte bara elektricitet. De genererar också direkta pengar till kommunens förenings- liv.

En gång per år tömmer Stena Renewable den eller de speciella sparbössor (vi vet inte riktigt hur det går till) som är ämnade att stödja föreningsverksamheten i Ludvika kommun. Av årets vindpengar på sammanlagt 225 000 kr får Saxdalen följande del av utdelningen:
 
Saxdalens byalag          11 000
Saxdalens Folkets hus  10 000
Saxdalens IF                  9 000

Utdelning och firande av årets vindbonus kommer att hållas i Sörviks Folkets hus. Förra årets ceremoni hölls i Saxdalens Folkets hus.

fredag 19 februari 2010

Kom till Saxdalens Folkets Hus - och hör sen!


- Va sa du?
- Jo, jag sa: Kom till Saxdalens Folkets Hus - och hör sen!

Det har inte varit så lätt för alla. Visserligen ligger Saxdalens Folkets Hus på toppen av ett berg, Gubbas berg, men det är inte det högsta berget i trakten av den gamla bruksorten - däremot det mest centrala. Parkeringsplatsen vid Folkets Hus ligger 185 m över havsytan. Nej, att ta sig dit klarar nog de flesta och annars finns det hjälpsamma grannar och föreningmedlemmar som kanske ger skjuts.

Ett större problem än att ta sig dit är för många just att kunna höra. Jag känner till flera personer som inte vill komma till Folkets Hus därför att de hör för dåligt. Hörapparater hjälper inte alla i den akustik som finns i huset. En hörapparat förstärker i många fall mer de ljud man inte vill höra än det man försöker lyssna till. Nu hoppas vi råda bot på den bristen.

Vi i PRO-föreningen i Saxdalen har flera medlemmar med nedsatt hörsel. Det är ett problem inte bara vid våra PRO-möten utan vid besök i alla sammanhang i Folkets Hus. Det är inte så att Folkets Hus har speciellt dålig akustik. Det är vår befolkning som lever allt längre och därför får fler och fler hörselskadade. Bullret i våra traditionella industrier har också satt spår i befolkningen med nedsatt hörsel.

PRO Saxdalen sökte 2009 vindbonus-pengar till en hörslinga i Folkets hus. Stena Renewable Energy beviljade medel för större delen av kostnaden och slingan är redan installerad. Sista länken i anläggningen anlände till Grängesberg idag. Det är den trådlösa mikrofon som ska ta upp ljudet som sen kan förstärkas och skickas vidare till åhörarna.

Personer med moderna hörapparater ska kunna höra det förstärkta ljudet i sina hörapparater. Det gäller det "rena" ljud som går in i mikrofonen. Skrammel, gnissel från stolar som flyttas och annat störande ljud kommer inte att förstärkas på samma sätt. Mikrofonljudet kan också sändas vidare via högtalare så att också personer utan hörapparater kan höra bättre.


Mikrofonen, den felande länken i ljudsystemet
har nu anlänt till Saxdalen

Ljudslingan i Saxdalens Folkets hus är tänkt att kunna användas vid alla möten och tillställningar i huset och naturligtvis inte bara för PRO-medlemmar. Såväl Rävvålingar som utbölingar, svart som vit, svensk som utlänning... kort sagt:

Alla ska kunna dra nytta av vår hörslinga! Enda kravet är att ni kommer till Saxdalens Folkets hus. Så välkomna dit - och hör sen!

tisdag 9 februari 2010

Introduktion till Skidorten Saxdalen

Saxdalen har kanske inte varit känt som någon stor skidort men boende här har säkert åkt skidor så länge som det bott folk i byn. En historiskt skidtävling som gick genom Saxdalen var Ludvikaloppet, ett långlopp på 50 km. Också andra mer lokala skidlopp fanns tidigare i byn.

Idag är vi inne i en ny era med en annan typ av spår som har byggts upp och fortfarande är under uppbyggnad.

En av de personer som bidragit med stora arbetsinsatser för att förverkliga Skidorten Saxdalen är Rolf Pålsson. Han har också bidragit med bilder och text i den följande beskrivningen. Tilläggas bör att Saxdalen också har en aktiv skoterklubb med det anrika namnet Räfvåla Skoterklubb som också bidrar till spåren och delar fritidsupplevelserna med vandrare och skidåkare. Det finns plats för alla!

Njut av Rolf Pålssons bilder och berättelse som följer här (klicka på bilderna för att se dem förstorade):

Ljungåsen är det ställe dit många inom Ludvika kommun tar sig för att åka skidor. Några har kanske noterat spåret som viker av från Myrrundan och även sett skylten som pekar mot Saxdalen.

Finns det skidspår i Saxdalen? Jo, de flesta i byn känner till elljusspåret men det finns flera spår. Med mycket ideellt arbete och pengar från Landsbygdsutveckling och Stena Renewable Energi (Vindbonus) så har vi idag ca 25 km spår. Eftersom märkning av spåren inte varit klar har vi inte gjort någon reklam för våra spår men nu är vi nästan klara. Mina indiska arbetskamrater brukar säga ”vi är klara, men inte än”.


Under våren kommer vi att sätta upp en informationstavla vid sjön. Tavlan är klar men inte fundamentet. Kartan på informationstavlan återfinns även på saxdalen.se

Start och mål för vandringsleder och skidspår är vid kapellet. Där finns skyltar som hjälper dig att komma rätt.

För att komma till Ljungåsen går skidturen över åkrarna vid skolan
och vidare genom Skolskogen.
Efter 2 km kommer vi till Dammarna, där vi har två slingor på ca 3 km vardera. Dammarna är det område där den del av malmen från gruvan som inte blev till koppar bly eller zink hamnade. Området var tidigare en djup ravin. Ravinen bildades i slutet av istiden då vattnet från Olsjö-issjö, som låg på 212 meter över havet, fann ett utlopp österut och Räfvåla-issjö bildades. I Räfvåla-issjö stack bara 10 m av Stackarberget upp. Lars Åhlstöm har beskrivit det här i Gränge nummer 21.
Efter Dammarna börjar ”klättringen” mot Ljungåsen - eller för att vara mera korrekt Boberget.
Här låg Saxbergsgruvan. Det finns idag inga byggnader kvar.
Ge dig tid att vända blicken, vi är nu 375 meter över havet och Väsman som vi ser i bakgrunden ligger 155 meter över havet.
Sträckningen från Långfallet, där Saxbergsgruvan låg, och fram till Bomossen är den del av spåret som ger den största naturupplevelsen. Vid Ranmossen finns en stuga som Saxdalens IF delar med skoterklubben.
Spårets högsta punkt 415 meter över havet. Vindkraftverket till höger ligger på Bobergets topp.
Efter 10 km kommer vi till Myrrundan som är en del av Ljungåsens spårsystem.

Tänk på att ta det försiktigt i backarna på väg tillbaka till Saxdalen!

torsdag 5 mars 2009

Vindbonuspengar blåser ner från Saxberget

Glädjande besked fick flera föreningar i Saxdalen när Stena Renewable Energy avslöjade hur vindkraftpengarna för 2008 kommer att fördelas. Stena har i avtal med Ludvika kommun lovat ge 10 000 per nybyggt vindkraftverk i bidrag till kommunens föreningsliv. Det ger sammanlagt 120 000 kronor i bidrag för 2008.

Som styrelsemedlem i två av Saxdalens föreningar: Rävvåla Kulturförening och PRO Saxdalen har det varit trevliga besked under ett par dagar.

Kulturföreningen fick 10 000 kronor till en projektor med bild och ljud. Den kommer bl.a. att kunna användas för att presentera resultat från den hembygdsforskning som föreningen bedriver. Video, bilder och bildspel ska kunna visas både i de studiecirklar som pågår och vid kommande evenemang vid byns centrala kulturbyggnad Runnbergsgården.

PRO kommer att få 10 000 kronor till en ljudslinga i Saxdalens Folkets hus. Den kommer att göra det lättare för alla besökare med nedsatt hörsel att höra vad som sägs, sjungs och spelas i lokalen.

Saxdalens Folkets hus-förening får 18 000 kronor till en ljudanläggning.

Saxdalens skola får 10 000 kronor till friluftsdagar.

Saxdalens byalag får 20 000 kronor till vandringsleder.

Räfvåla skoterklubb får 5 000 kronor till Ranmosstugan.

Bonuspengarna kommer naturligtvis att stimulera och underlätta det stora ideella arbete som utförs inom föreningarna. Det kommer i sin tur att bidra till fortsatt och kanske till och med ökad trivsel i Saxdalen.