Visar inlägg med etikett Barnarbete. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Barnarbete. Visa alla inlägg

fredag 17 juli 2009

Barnarbete i Rävvåla redan 1841

Inslagen i Saxdalen blogg är numera lite sporadiska, delvis p.g.a. semestertider men mest av angelägna och intressanta andra sysslor. Arbetet med den specialutgåva av Årsskriften GRÄNGE som bara ska handla om Rävvåla/Saxdalen är en stimulerande och intressant sysselsättning.

Just nu har jag sysslat med artikeln om Kanalsystem vid Räfvåla Hytta. Artikeln som liksom nästan alla i den kommande publikationen är skriven av Lars Åhlström publicerades första gången i GRÄNGE nr. 28, 1997. Där förekommer uppgiften om barnarbete men också en mängd annan intressant historia som vi fortfarande kan se lämningar av i vår by. Av ett utdrag ur artikeln framgår:

"att kanalbygget krävt 1127 Mansdagsverken, 105 Qvinsdagsverken och 73 Gossedagsverken. Dessutom 352 kördagsverken. Sammanlagt 24 personer arbetade vid kanalbygget. Den genomsnittliga arbetstiden per person var ca. 50 dagsverken. Såsom ansvarig för kanalbyggnads-arbetet står Snuf Anders Persson noterad för 80 l/2 dagsverken. Anläggningen skulle alltså ha tagit en tid om ca.3 månader.

1 mansdagsverke betalades med 40 shilling, 1 qvinsdagsverke med 24 shilling och 1 gossedagsverke med 12 shilling. Arvoden för kördagsverken varierade från 1 Rd 24 sh. Till 2 Rd, med en häst. För körning med tuspann betalades 3 Rd 16 Sh (1 Rd=48 sh)."

Förhoppningsvis kommer publikationen att hinna tryckas och finnas till försäljning vid Saxdalens Dag den 22 augusti. Vill du vara säker på att få ett eget exemplar av den begränsade upplagan kan du skicka ett meddelande till min e-postlåda med adress

olahagfall@gmail.com

Priset för skriften blir 100:-


Gränge är en guldgruva för alla som är intresserade av Grangärdebygden. De 39 nummer av årsskriften som hittills publicerats utgör ett oväderligt historiskt material. Och nu har Hembygdsföreningarnas Samarbetskommitté gett alla med intresse för Rävvåla/Saxdalen tillåtelse att plocka russinen ur kakan med en specialskrift om byn.


Vi i Rävvåla Kulturförening tackar och tar emot och arbetar vidare för att förverkliga denna dröm. Den uppstod i en studiecirkel om Rävvåla/Saxdalen under hösten 2008.

torsdag 10 april 2008

Barnarbete på egen begäran

Ungefär när jag började i skolan, troligen sommaren 1949 ville jag också börja tjäna egna pengar. Efter vad jag minns som framgångsrika förhandlingar fick jag mitt första muntliga arbetsavtal som gav möjlighet till en inkomst av 10 eller 20 öre per dag.

Min moster Hanna och hennes man Johan Andersson hade två fjällkor. De skulle vallas två gånger per dag på sommaren. På morgonen skulle korna ut på bete i skogen och skulle vallas till "grinden" som fanns efter Bredmyrvägen, en promenad på 700-800 m. När korna lämnats på andra sidan grinden och grinden stängts var morgonens syssla fullgjord. Betalningen blev 10 öre.

På kvällen fanns möjlighet till ytterligare 10 öre i förtjänst genom att hämta hem korna igen. Fem dagars vallning morgon och kväll gav en hel krona. Det räckte till en biobiljett (75 öre) och en chokladkaka.

1,00 kr år 1949 motsvarar enligt konsumentprisindex 16,79 kr i januari 2008. Värdeökningen enligt konsumentprisindex är 1578,5 %.

Och hade man en krona kunde man gå på bio och få över till en chokladkaka som åts i pausen när Georg Åhlström bytte film. Det fanns ju bara en projektor i Folkets hus så det blev paus vid filmbytet.


Ibland såg man en Vilda-western-film. Men tänka sig: Det fanns inte bara cow-boys i USA, det fanns ko-pojkar också i Rävvåla/Saxdalen en tid efter andra världskriget.