Visar inlägg med etikett Vinter. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Vinter. Visa alla inlägg

lördag 15 januari 2011

Maten börjar tryta

Vintern hittills har varit hård och maten börjat kanske tryta för många. Förra hösten lät vi äpplena sitta kvar på äppelträden och vi hade tre rådjur som kom regelbundet för att äta. Den här vintern har vi inte sett några rådjur under våra äppelträd. Men helt plötsligt hade vi en stor älgko på det som i somras var vår gräsmatta. Nu pulsade hon i snön. Hon stod helt lugn mitt på gården och inte ens vår hund Nikita, som var inne, reagerade.

Älgkon stod stilla en lång stund men tog sen några långa steg mot ett av våra fruktträd. Det fanns inga frukter där men en fågelstuga hängde på en av grenarna.
 
 
Älgkon tittade på trädet och på fågelstugan och steg sen fram för att undersöka den noggrannare. Hon luktade och nosade på fågelstugan men hittade inget av intresse. Efter en ganska lång stund började hon promenera norrut och försvann bakom uthuset.

Kanske var hon ute efter mat men verkade inte på något sätt desperat. Fåglarna hade inte heller lämnat något som hon ville äta. Det var inte heller möjligt för henne att komma åt de små frön som fanns i den ligga stugan.

söndag 28 februari 2010

Lite om naturen

Naturen är en mycket stor tillgång både i Saxdalen och hela Sverige. Den här vintern som troligen inte alls är slut trots att det idag är den sista dagen i vintermånaden februari. Enligt den traditionella "kalendariska" indelningen i Sverige är mars, april och maj vårmånader.
 
Bilden från övre Malbacken föregående vecka
Som tidigare väderobservatör och meteorologi- studerande är jag minst lika intresserad av den "klimatologiska" årstidsindelningen (som används av SMHI). Enligt den har våren kommit när dygnsmedeltemperaturen är stigande och ligger mellan 0 och +10 grader.
 

Med tanke på den snösituationen som råder där våra brevlådor behöver plogas fram flera gånger i
veckan - känns det inte riktigt som vår ännu.
 
Många klagar över den svenska vintern i år men den är ändå ingen katastrof. På många ställen på vår jord har naturen betydligt allvarligare inslag än vad vi har i Sverige.
Vi har just fått rapporter om en av de senaste stora naturkatastrofer som inträffat, jordbävningen i Chile.
 
Själv minns jag ett telefonsamtal för många år sedan till Medellin i Colombia, Sydamerika. Det var ett stort oväsen i bakgrunden. För mig lät det oroväckande och jag frågade vad det var. Svaret blev "Det är bara porslinet i vitrinskåpet. Det är en liten jordbävning just nu".

För mig lät det inte som en liten naturyttring utan som något mycket allvarligt. Men i Medellín, Colombias näst största stad liksom i en stor del av Sydamerika, var det vardagsmat.
 
För min sambo Annie som är uppväxt i Sydamerika (och USA) är jordbävningar inget okänt. Hennes värsta minne av en jordbävning var när hennes familj bodde på 28:e våningen på Hotel Hilton i Colombias huvudstad Bogotá. De kände ett kraftigt jordskalv. Det blev panik bland hotellgästerna när det höga hotellet skakade och gungade påtagligt. Många rusade mot hissarna för att ta sig ned till bottenvåningen. Annies far stoppade familjen och menade att det var större chans att klara sig om man inte tog hissen. De stannade och kunde senare ta sig ner säkert via trapporna.
 
Annie har upplevt flera jordbävningar och säger att hon då blir yr och känner sig sjösjuk. När huset man är i plötsligt börjar gunga fram och tillbaka som när man är på en båt, då är det svårt att tänka klart och att gå och förflytta sig. Man blir illamående.

Just nu är det inte bara Chile som drabbats, också Västeuropa har problem med över 50 döda i Portugal, Spanien och Frankrike i dag när orkanen Xynthia drog in över Europa med åtta meter höga vågor mot Frankrikes kust.
 
Kanske ska vi vara nöjda om det väntade snövädret inte ger mer än 6,8 millimeter nederbörd under de närmaste 10 dygnen. Med den lätta snötyp vi har haft kan det motsvara 14 -21 cm snö. Normalt räknar man annars med att 1 mm regn motsvarat 10 mm snö. Nederbörd definieras som mängden flytande eller fasta vattenpartiklar.
 
Om du börja bli orolig för snömängden på dina tak så kan du tänka på de många områden på vårt klot som har en annan typ av "nederbörd" - i form av sand! Då är snö en betydligt mer hanterlig nederbörd, åtminstone för oss i Sverige.
 
Åk bara till Skagen i Danmark och titta på "Den tilsandede Sct. Laurentii Kirke" som byggdes på 1300-talet men som inte kunde räddas från de sandstormar som dragit in över Jylland. Den stängeds 1795 när sanden blivit ett övermäktigt problem. Idag syns bara kyrktornets topp ovanför sanden:
 

Den igensandade Sankt Laurentii
kyrka söder om Skagen i Danmark.

 
Där hjälpte inte snöskyfflar! Vi hoppas på att blidväder löser våra problem. Risken är att det blir mer snö med blidväder. Då kan tyngderna på våra tak bli för stora. Men om bara den snö som finns redan smälter så blir den inte tyngre som vatten än som snö.
 
Flodvågen som drabbade stränderna runt Indiska oceanen och Indonesien annandag jul 2004 lärde många av oss svenskar ett nytt ord: Tsunami. Den typen av allvarliga naturkatastrofer är dessbättre sällsynta i Sverige, åtminstone än så länge.
 

Även om den här vintern resulterat i både banvärk, snöskott och elproblem så kanske vi kan känna oss någorlunda nöjda. Nu börjar vårmånaderna och kanske kan vi se fram emot en lika intensiv sommar som den vinter som just håller på att avslutas och det är bara tre veckor till vårdagjämningen.

fredag 15 januari 2010

Jag fick ett elektroniskt brev från Nacka

Ack nu är det vinter - och skidan den slinter...

Under en promenad på skogsvägen till Vitjans Rönningfall i dag... Ja den metropolen är nog inte så känd, inte ens för många Saxdalingar. Men för mig och min sambo och hund är Vitjans Rönningfall ungefär halva vägen till Stackarberget. Under den halvtimmeslånga promenaden idag hann vi möta tre snöskotrar, två skidåkare, en stavgångare och en anhörig, gammaldags gångare utan stavar.

Det har ju blivit mildare så att folk vågar sig ut igen och det är också en riktigt fin vinter. Brevet från Nacka kom från en bekant från Uppsalatiden som jag inte träffat på många år. Men vi har fått kontakt och skickar då och då ett e-brev på Internet.

Jag har annars inte haft någon kontakt med Nacka sedan 1957. Det var året när vi hade en TV på prov och den närmaste och enda TV-sändaren låg i Nacka! Det innebar att jag när det var TV-dags tillbringade halva tiden på taket och vred på den 12 meter höga masten så att de två stora grindarna där uppe, antennerna, skulle kunna ta emot så mycket svartvit TV-bild som det var möjligt. Jag kände en viss samhörighet med Nacka då. Jag tror inte ens att jag varit dit men jag hade varit i Stockholm och jag visste ungefär åt vilket håll det låg.

Den andra kontakten på taket hade jag med mina föräldrar som tittade på TV och rapporterade genom skorstenspipan hur bra bilden var. När jag inte fick någon information vred jag sakta antennerna åt något håll och väntade på att få höra att: "Nu är det bättre!" Eller, "nu blev det sämre".

Problemet var att det ytterst sällan blev bra, hur jag än vred antennen. Jag tappade kontakten med Nacka och Nacka-sändaren efter den 26 januari 1957 när min far totalkvaddade vår Folkvagn på väg hem från arbetet i Grängesberg. TV-apparaten som var lånad på prov lämnades tillbaka till Sune Holm i Grängesberg och en ny Folkvagn köptes in på Bil & Buss i Ludvika.

Men idag hade jag alltså kontakt med Nacka igen och fick ett tips till den här bloggen. Iréne, hon heter så hon som skrev, har flera gånger varit i Grängesberg/Grangärdebygden under semestrar, tydligen både på sommar och vinter. Hon har brukat gå in på Internet för att titta på de webbkameror som bl.a. kan visa om det är snö och hur vädret ser ut.

Så här är några länkar till bl.a. skidanläggningar som vi har en hel del här i Dalarna men också till andra webbkameror i Sverige och i hela Norden.

webbkameror.se har både skidkameror och många andra webbkameror

swecams.se har webbkameror runt om i Sverige

vaplan.com har webbkameror i hela Norden

Jag tittade runt lite på olika webbkameror i Örebro, dit jag ska åka i morgon och Säfsen. Problemet på natten är att då händer ju ingenting så det är svårt att avgöra om det är stillbild eller video. På dagen när det är full aktivitet och ljust blir det en annan sak.

Att sitta länge och vänta på att någon ska gå över Jerntorget i Örebro eller att någon ska åka nerför en mörklagd pist tar kanske för lång tid för oss stressade nutidsmänniskor. Om man vill hålla sig orienterad om vad som händer runt omkring oss utan att ägna för stor tid åt att vänta kan man i stället välja att titta på någon video som redan är inspelad. Det finns flera sådana i länkarna här ovan.

Har ni förresten åkt förbi Clas Ohlsons lager i Insjön på sistone? I så fall har ni kanske sett att det varit något bygge på gång men inte ens haft tid att stanna till en kvart för att se vad som är på gång. Då är ni redan att gratulera: ni har tjänat in den kvarten och kan nu i stället titta på hela byggnadspro- cessen i komprimerad form, passande för dagens välorienterade medborgare som måste utnyttja tiden väl...


tisdag 24 februari 2009

Vintern är härlig också i våra dagar

Förra inlägget var en tillbakablick till hur jag uppfattade riktiga vintrar när jag var barn. Men nu bor jag ju åter i ett riktigt vinterlandskap. Och häromdagen fick jag en påminnelse om det vinterlandskap som ligger på andra sidan om byn Saxdalen, ja till och med bortanför Långfallsgruvan om den funnits kvar. Rolf Pålsson skickade ett par färska vinterbilder från Ranmossen.

Idag går det varken gruvbuss eller linbana till platsen där Långfallsgruvan låg. Det gjorde det en gång i tiden. Men idag finns leder utmärkta för vandring och skidåkning så ingen ska behöva gå eller köra vilse även om man aldrig förut besökt mossen.

Inte heller behöver man börja spåra från Långfalla som det var förut när man kom med skidor. Idag finns leder med färdiga spår och det är bara att följa leden och njuta av utsikten.

Gruvan på Saxberget slutade att producera malm 1988 men nu, 20 år senare, finns en ny produktion som man kan se av den nedre bilden. Saxberget bidrar nu åter till vårt välbefinnande genom de 12 senast byggda vindkraftverk som finns i området.


Så här i sportlovstider kan vi vara särskilt glada åt den fina vinter vi har, fin vit snö och inte alltför kallt. På Fjällberget-Saxberget finns ju dessutom möjligheter att åka skidor både på längden och utför.

Om vi njuter av det nu så kommer säkert våren snart. Årstiderna och naturens otroliga skiftningar är något som bara vi som bor långt från ekvatorn kan glädjas åt.

Jag hörde för några år sedan ett telefonsamtal till ett av våra då så populära radioprogrammen "Ring så...". Det var en dam uppväxt på Västkusten men nu bosatt på Hawaii, USAs yngsta delstat i Stilla havet. Hon efterlyste någon som kunde byta lägenhet med henne under några veckor. Hon stod inte ut längre med att inte ha några årstider. Men det har vi. Och nog är det väl lite svårt att tänka sig att det är bara fyra månader till midsommar när man tittar på Rolfs bilder från Ranmossen. Men visst skulle man väl kunna stå ut några veckor på Hawaii.