Visar inlägg med etikett Bengt Emil Johnsons väg. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Bengt Emil Johnsons väg. Visa alla inlägg

söndag 16 juni 2013

Bengt Emil Johnsons väg invigd

Denna vackra junidag 15 juni 2013 invigdes Bengt Emil Johnsons väg i Saxdalen, en liten ny väg som går från Oxbrovägen och upp mellan de två hus som Bengt Emil bodde i.

Bengt Emils nära vän Lasse Persson höll i trådarna för den njutbara tillställningen som ägde rum precis i centrum för den värld som Bengt Emil förmedlade så mycket av i både dikter och prosa. Bengt Emils texter och produktion var också centrala i eftermiddagens program. Här inleder Lasse Persson med en text ur boken Hemort som alla deltagare fick ett exemplar av:
  

Bengt Emil betydde också mycket för musiklivet i Saxdalen, byn som det sjunger om. På plats för att underhålla och hylla Bengt Emils minne fanns Saxdalingarna, musikgruppen som ofta uppträder vid sammankomster i byn. Vi bör kanske erkänna att det i gruppen ingår musikanter bosatta utanför Saxdalen. Jag kunde t.ex. urskilja två spelmän/kvinnor ända från Västansjö!

Vår riksspelman Olle Wallman introducerar den kända låten Kullerullvisan av Anders Frisell som upptecknades och fick text av Karl Erik Forsslund.


Bengt Emils son Klas Johnson läste texten om en kort vår, hänryckningens tid, pingsten och den evinnerliga motorgräsklippningens tid. Texten skulle kunna vara skriven för det pågående året:
  

Redan bibeln talar om att det inte är så lätt att bli profet i sin egen hemort. Ändå var Bengt Emil en kändis både i Saxdalen och i byarna runt omkring. Men hans nationella storhet belystes nog bäst av två invigningsdeltagare från huvudstaden med omgivning.

Hans Isaksson
Författaren och förläggare under lång tid av Bengt Emils böcker: Hans Isaksson från Albert Bonniers förlag






Staffan Söderblom
och författaren, över- sättaren och littera- turkritikern Staffan Söderblom bekräftade båda bilden av Bengt Emil Johnson som en framstå- ende person också utanför hemorten.

Innan invigningsceremonin avslutades bjöds deltagarna på en uppfriskande fruktdryck och fick hämta sina presentböcker.


Avslutningsvis blåste Gunilla Söderholm i näverluren och Staffan Söderblom klippte bandet som öppnade infarten till Bengt Emil Johnsons väg som därmed var invigd: 


torsdag 13 juni 2013

Invigningen av Bengt Emil Johnsons väg, lördag 15 juni kl. 15:00


Som  tidigare meddelats kommer författaren, poeten, musikern, radiomannen med mera, Bengt Emil Johnson att få en väg uppkallad efter sig, i sin hemby Saxdalen. Vägskylten är på plats sedan en tid tillbaka och på lördag kl 15.00 sker den officiella invigningen. Den nya vägen omfattar de två fastigheter som han bebott under sin levnad med förutvarande adress: Oxbrovägen 37 och 39.
  
Bengt Emil Johnson avled i juli 2010. Idén till att hedra minnet av bygdens stora kulturpersonlighet med en egen väg kom från författarkollegan, Staffan Söderblom från Muspelhem i Roslagen i Uppland, som gästade Saxdalen i fjol somras. Hans besök föranleddes av att han har för avsikt att skriva en bok om Bengt Emil och han ville då besöka de platser som ofta förekommer i Bengt Emils prosa- och poesitexter. Det blir också Staffan Söderblom som kommer att ”klippa bandet”. På programmet står bland annat: Underhållning av vis- och låtgruppen Saxdalingarna, texter av Bengt Emil Johnson, Gunilla Söderholm blåser i näverlur.
  
Alla som kommer till invigningen får ett exemplar av en av Bengt Emils böcker (Hemort) samt bjuds på förfriskningar.
  
På grund av obefintliga parkeringsmöjligheter bör de som färdas i bil ställa bilen vid skolan/Furulidens idrottsplats och promenera tillbaka de ca 300 meterna.

onsdag 13 februari 2013

Bengt Emil Johnsons väg

Den här glädjande notisen fick jag idag från Lasse Persson som också skickat den till lokaltidningarna:

"Nu är det klart att bygdens stora kulturprofil: författaren, musikern och radiomannen med mera, Bengt Emil Johnson, som avled i juli 2010,  kommer att få en väg uppkallad efter sig i sin hemby Saxdalen.
  
Idén om att hylla Bengt Emils minne med att  uppkalla en väg efter honom kom ursprungligen från författar- kollegan Staffan Söderblom från Kårsta i Uppland, som besökte Saxdalen i somras och blev guidad till platser som Bengt Emil ofta beskrivit i sina dikter och berättelser, säger  Lars Persson i Rävvåla Kultur- förening. Anledningen till hans besök var att han för avsikt att skriva en bok om Bengt Emil. I Kultur- föreningen  tände vi direkt på idén och kontaktade kommunen med ett färdigt förslag om att vägen skulle omfatta de två fastigheter i Saxdalen som Bengt Emil bebott under sin levnad. I dagarna har Samhällsbygg- nadsförvaltningen i kommunen tagit beslut i frågan och den nya namnskylten lär komma på plats så fort tjälen gått ur marken. Vi räknar med att ha en officiell invigning någon gång på försommaren avslutar Lars Persson."

Hälsar Ola