Visar inlägg med etikett Viktoria Gylling. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Viktoria Gylling. Visa alla inlägg

söndag 3 januari 2010

Dagens hängning i Saxdalens Folkets Hus avslutad

Varken bödel eller rackare var närvarande vid dagens välbesökta hängning i Saxdalens Folkets Hus. Men så handlade det inte heller om någon destruktiv avrättning utan utan tvärt om: En konstruktiv upphängning - av konstverk. Klicka på bilderna för förstoring!

Efter välkomstdrink hälsades vi välkomna av Saxdalens mesta presentatör Lars Persson innan vi serverades inledande musik. Musikgruppen Saxdalingarna fanns på plats som så ofta vid olika evenemang i Saxdalen.

Sen var det dags för eftermiddagens huvudattraktion, avtäckning av tre konstverk av annonserade konstnärer. De var redan hängda men dolda av förhängen som inte avslöjade något till att börja med.

Lars samlade oss i vestibulen på övervåningen. Här skulle det konstverk som var orsaken till hela vernissagen avtäckas. Under det oskrivna blad som finns bakom Lars Perssons rygg fanns den målning av Irina Batalow, ryskfödd konstnär som kom till Sverige för 20 år sedan och som sedan några år har fritidshus på Malbacken.

Irina hade en gedigen konstutbildning med sig från sitt hemland: Konstnärsutbildning från Konsthögskolan i Moskva och därefter sex års studier i konsthistoria vid Moskva universitet.

Irinas "Runnbersgård" föll nog alla i smaken redan när den visades första gången på
Konstrundan förra året. Så när Lars blottlade den sommarfagra och härligt färgglada målningen var det säkert fler än vi saxdalingar som blev förtjusta. Här ser vi både akvarellen och konstnärinnan som det såg ut från trappens översta steg.

Tavlan är inköpt av 10 föreningar i Saxdalen, läs vilka på informationsskylten under tavlan - nästa gång du besöker Folkets Hus!

I B-salen hängde sedan nästa konstverk med Saxdalsanknyt- ning. Samlaren Algy Nilsson från Grängesberg (bakom Lars Persson) hade donerat en målning signerad Victoria Gylling, känd konstnär som bodde både i Olsjön och Saxdalen. Motivet var tre hästar i Oppigårds hage. Lars Persson känner alla hästarna med namn. Jag minns bara två av dem som Oppigårds Per (Pettersson) plogade vintervägar med i hela Saxdalen när jag var liten.

Den tredje nyhängda tavlan med Saxdalsanknytning var också ett motiv från Oppigårds. Bo Eriksson, konstnär som bodde på Finngården fram till sin död för fem år sedan målade en tavla som hängt på ett kommunalt tjänsterum men som nu lånats ut till Saxdalens Folkets Hus.

I slutet av programmet för vernissagen, årets första kulturhändelse i Saxdalens Folkets Hus, sjöng Saxdalens manskör. Som så många gånger förr och även om de egentligen har jullov.

Då visade en spontan kulturyttring att det kanske finns underlag för att om några år aktivera det nu vilande Saxdalens Folkdanslag.



Första och sista konstintrycket för dem som besökte vernissagen var annars de tre gamla filmaffischer som Ulf Holm räddat till eftervärlden. När han hittade dem var det i form av hopknölade pappersbollar. Allkonstnären Ulf har gjort ett fint restaureringsarbete som vi kan njuta av varje gång vi går uppför eller nerför trappen inne i Folkets Hus.

söndag 27 december 2009

Vernissage i Saxdalens Folkets Hus, 3 januari

Redan första söndagen på det nya året är det dags för årets första attraktion i Saxdalens Folkets Hus.

Det verkar som om intresset för gamla och nya Saxdalen har ökat. Fler och fler av dem man träffar talar om människor och händelser i Saxdalen, både nu och långt tillbaka i tiden. Den här vernissagen växer som vi hoppas till en samling och samvaro för både saxdalingar och andra. Där finns möjligheter att göra upptäckter, skapa bekantskaper, träffa gamla bekanta, bli överraskad, trivas, förvånas och mycket mer.

Klicka på affischen så förstoras den, läs den och sen -
VÄLKOMMEN!

lördag 1 november 2008

Första halvan av Saxdalens konstrunda en angenäm blandning av form, färg och musik

Lördagens Konstrunda i Saxdalens folkets hus hade fyra huvudinslag. Låt oss vara artiga och börja med det mest långväga inslaget, Annettes Glasverk, ända från Avesta. Ja men ändå inom Dalarnas gränser. Det är inte svårt att vara artig i det här fallet. Annettes Glasverk var det som slog emot en med kraft och värme när man tagit sig upp till huvudvåningen i Folkets hus.

Jag vet att jag inte är ensam om att imponeras av den dekorativa uppsättning glas... jag har sett många utställningar med glas... men det hära var inte bara glas!

Det var form och färg - och glas - i en kombination som gjorde ett mycket starkt intryck. Och frågan är om det inte var en ideal utställningsplats med lördagens vita snö och starka solljus som reflekterades och kom in genom de stora fönstren.

Ljuset gav glaskompositionerna en självklar glans och de framstod verkligen som konstverk.
Annett som heter Eriksson i efternamn arbetar i en taknik som kallas Fusing o Slumping där glasskivor bränns ihop i två steg, först i högre temperatur och i ett andra steg i formar och i något lägre temperatur.


Nästa attraktion i bokstavsordning var en Fotoutställning i två delar. Grängesbergs Fotoklubb ställde ut bilder från Saxdalens Dag 2008. Den andra delen av fotoutställningen gällde gamla bilder från Saxdalen som skannats in av Lars-Åke Wetterkrantz i ett arbete inom Rävvåla kulturföreing för att bevara ljud och bilder från Saxdalen.

Du som har äldre bilder, bildalbum eller ljudinspelningar från Rävvåla/Saxdalen: Vi vill gärna låna dem och kopiera av dem! Skicka e-post till den här bloggen eller ring Lars-Åke 311 93 eller Ola 310 38. Vi lånar och kopierar av dem och du får tillbaka dem.

Den tredje attraktionen i dagens program var 16 målningar av konstnärinnan Vikgoria Gylling (1900-1968) som bodde och verkade i Grängesberg och Saxdalen. Med undantag av en målning som tillhör Cassels donation i Grängesber var tavlorna lånade från Algy Nilssons samling i Grängesberg. Algy har under lång tid köpt konstverk av Viktoria Gylling på auktioner eller på annat sätt. Han har ett 60-tal konstverk av Viktoria Gylling.


Två målningar av Viktoria Gylling

Sist men inte minst framträdde Saxdalens välkända manskör med ett omväxlande program, som vanligt under takthållare Roger Broberg.

Till den sista körsången för dagen fick kören förstärkning av en kommande generation och vem vet, kanske Saxdalens manskör håller på att utvecklas till en blandad kör?


Konstrundan i Saxdalens folkets hus arrangeras av Rävvåla Kulturförening och Studie-förbundet Vuxenskolan.

Programmet fortsätter imorgon, söndag, kl. 11-17 med samma utställningar och med musik av Gullabergs kl. 14.30.

onsdag 29 oktober 2008

Konstrunda i Saxdalens folkets hus 1-2 november

Under Allhelgonahelgen blir det konst och musik i olika former i Saxdalens Folkets Hus. Lördag och söndag, 1-2 november kl. 11-17 båda dagarna visas bild- och glaskonst. Dessutom visas en fotoutställning med bilder från Saxdalen. Sång och musik bjuds och kaffe kan köpas. Fri entré.

Arrangörer är Rävvåla Kulturförening & Studieförbundet Vuxenskolan.

Hela programmet i Saxdalens Folkets Hus kan ses här under. Klicka på bilden för att se den förstorad.



Alla är hjärtligt välkomna!

Konstrundan är ingen lokal händelse bara i Saxdalen. Nej den anordnas för fjärde året i rad och har i år vuxit till evenemang på 13 platser i Ludvika kommun.

Se det detaljerade programmet för hela kommunen här!

En färgglad affisch om Konstrundan kan du se här!

Lyssna på Sveriges Radios intervju om årets Konstrunda här!