Visar inlägg med etikett Edvard Grieg. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Edvard Grieg. Visa alla inlägg

torsdag 24 april 2014

Med Johannes Graaf: Över sjö och strand

För ett par månader sedan smög vår filmmakare Johannes Graaf upp en ny film på YouTube. En stämningsfull tur på våra närmaste sjöar och med en lika stämningsfull och passande musik: Edvard Griegs Morgonstämning ur sviten Per Gynt.  Jag missade detta under min oplanerade sjukhusvistelse men här är filmen:
  

Jag tycker om både Johannes filmer och Edvard Griegs musik. Jag kom att tänka på att ett av mina favoritstycken bland klassisk musik är Griegs I bergakungens sal som ingår i samma svit. Jag började leta på YouTube efter någon bra inspelning av den. Videon här nere gjorde intryck på mig med många associationer till Johannes Graaf. Både Johannes och jag har varit i Norge flera gånger och jag är säker på att också han tycker om landet. Titta på videon så ska jag sen tala om hur min fantasi skenade iväg...

  
 .
Jag ser mycket i den här videon som skulle kunna komma från Johannes Graafs kamera. Men då skulle den branta sluttningen säkert vara Gamla gruvvägen. Det som vi kallar  "I bergakungens sal" känner många norrmän inte igen. I Norge kallas kompositionen " I Dovregubbens hall", både på bokmål och nynorsk.

Vi bor ju i ett gruvsamhälle. Bergakungens sal eller Dovregubbens hall borde för oss vara Saxbergs-gruvan. Vi vet ju av historien om Saxbergsgruvans upptäckt 1879 att Saxbergsgruvans upptäckt till stor del berodde på att Råhanda eller Bergsfrun gav sig tillkänna genom att ropa Daniel, den älre broderns namn. Därefter kastades dörren till kolarkojan ut på planen utanför. Den yngre brodern Jakob  trodde mer på Råhanda än brodern. Han visste att där Råhanda visar sig på liknande sätt - där finns gods (malm). Resultatet blev att Saxbergsgruvan upptäcktes. Johannes kanske skulle ha kallat sin film Saxbergsgubbens sal?

Nu tillbaka till verkligheten. Den som vill höra en helt annan version av "I bergakungens sal" spelad av en känd musikant från Norge kan komma till Olas blogg genom att klicka här.

onsdag 20 mars 2013

Våren är på väg



Nåja, någon riktig vårkänsla bjöd inte vädret på idag men vi lär oss kanske mer och mer att vara tålmodiga. Den här videosnutten visar utsikten från vår balkong idag. Punktlighet är inte längre något typiskt svenskt. Tänk bara på SJ, gamla Statens järnvägar, som lärt oss att vänta. Och tänk så många orsaker till försening- arna som vi har fått lära oss t.ex. växelfel, kopparstöl- der, elavbrott, datorfel och annat. I veckan var det ett godståg med ett hjul som inte snurrade längre...

Sen kan man undra vad det dåliga vädret beror på. För mig är våren lite förknippad med Norge. Lyssna på det här:


Två norska musikprofiler, landets största tonsättare Edvard Grieg, han som tonsatte Våren som här sjungs av den lika stora sångerskan Sissel Kyrkjebø. Kan det vara en slump att båda är från Bergen?

Frågan är om Norge har något med vårt (dåliga) väder att göra? Ja, redan tidigt i den här bloggens historia togs väderprognosen från Norge. Vi har fyra väder- länkar i bloggens vänsterspalt. De båda första går till en "försvenskad" vädersida. Läser man längst ner på dessa sidor hittar man: Våra prognoser görs av Meteorologisk Institutt i Norge och håller hög kvalitet. De levereras av Yr.

Där har vi nog förklaringen! Vad är det för väder Yr levererar? Titta igen på videon högst upp. Är det inte uppenbart att det är Yr-väder? Norskt Yr-väder. Och yrvädret är garanterat filmat på Malbacken. Så norr- männen tar inte bara hand om de flesta skidmedaljer. De behåller det goda vädret i Norge och skickar sitt yr- väder till Sverige.
 
Och tänk efter: Ni som tittar på TV4 trots all reklam: Vem presenterar vädret i TV4? Jo det är Norwegian, det norska lågprisflygbolaget! För att bli av med busvädret så fort som möjligt exporteras det med flyg till Sverige. Det känns som om både tiden och vädret är ur led men kanske vi är en förklaring på spåren? Det har ju också förekommit ovanligt mycket yrväder i södra Sverige och på kontinenten. Undrar varifrån det kommer?