Visar inlägg med etikett Studieförbundet Vuxenskolan. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Studieförbundet Vuxenskolan. Visa alla inlägg

fredag 14 maj 2010

Det här händer också i Saxdalen

Städning lördag 15 maj, 10.00
I morgon, lördag 15 maj anordnar Saxdalens Byalag städning i byn. Gammalt skräp som skämmer vägrenar och andra allmänna platser väntar på att bli upplockat och bortforslat. Vi hoppas att så många som möjligt kommer och hjälper till.

Samling vid Saxdalens skola kl. 10.00
Alla välkomna!

MusikCafé onsdag 19 maj, 19.00
Saxdalens Manskör och Studieförbundet Vuxenskolan anordnar Musik-Café i Saxdalens Folkets Hus. Biljettintäkterna tillfaller Saxdalens Folkets Hus. Se de intressanta medverkande på följande affisch (klicka för förstoring):

Ställ upp för vårt Folkets Hus
och få
en minnesvärd musikafton på köpet!

Alla hjärtligt välkomna hit också!

torsdag 18 februari 2010

Vis-stuga

Saxdalens skola är inte bara en skola. För inte så länge sen var det studio med direktsändning när skolans femteklassare vann första matchen i årets Vi i 5:an.

Nu får skolan också en ny roll. På onsdagakvällar med start den 10 mars blir skolan en Visstuga. Klicka på bilden här under och läs och låt onsdagkvällar bli aktiva kvällar, låt-kvällar, med sång och gemenskap.


Musik och sång är ingenting som direkt fattas i Saxdalen. Skolan är också övningslokal för Saxdalens Manskör och vi har Saxdalingarna, Saxdalens Elvis och flera andra musikgrupper. Men det blir aldrig för mycket av sång, musik och annan kultur. Om Visstugan blir enbart en intern gruppaktivitet bakom lykta dörrar eller om vi övriga som kanske bara vill lyssna får tillfälle att få exempel på vad Visstugan sysslar med. Ja det visar sig så småningom.

För mig som musikintresserad och som har spelat instrument men aldrig sjungit i kör verkar det här initiativet mycket bra. Mina två barn sjöng båda i körer både i skolkörer i musikklasser och i kyrkokörer så jag vet hur mycket körsång kan bidra till positiva erfarenheter och gemenskap. I Dalarna har vi ju också en stor skatt i form av folkmusik.

Jag ljög förresten, jag har sjungit i kör! En gång. Jag glömde det - i en körfestival på Studenternas idrottsplats i Uppsala. Uppsala musikklasser deltog tillsammans med andra körer. Körerna sjöng från fotbollsplanen nedanför den stora läktaren som var fylld med föräldrar till musikklasselever och andra körsångare.

Det hela avslutades med att alla körer OCH PUBLIK (där var jag med) sjöng tillsammans. Dirigent var den inte helt okände dirigenten och körledaren Eric Ericson. Det var en mäktig upplevelse. Men musikupplevelser i små grupper kan också vara lika intensiva och positiva upplevelser.

Så lycka till Visstugan!

lördag 1 november 2008

Första halvan av Saxdalens konstrunda en angenäm blandning av form, färg och musik

Lördagens Konstrunda i Saxdalens folkets hus hade fyra huvudinslag. Låt oss vara artiga och börja med det mest långväga inslaget, Annettes Glasverk, ända från Avesta. Ja men ändå inom Dalarnas gränser. Det är inte svårt att vara artig i det här fallet. Annettes Glasverk var det som slog emot en med kraft och värme när man tagit sig upp till huvudvåningen i Folkets hus.

Jag vet att jag inte är ensam om att imponeras av den dekorativa uppsättning glas... jag har sett många utställningar med glas... men det hära var inte bara glas!

Det var form och färg - och glas - i en kombination som gjorde ett mycket starkt intryck. Och frågan är om det inte var en ideal utställningsplats med lördagens vita snö och starka solljus som reflekterades och kom in genom de stora fönstren.

Ljuset gav glaskompositionerna en självklar glans och de framstod verkligen som konstverk.
Annett som heter Eriksson i efternamn arbetar i en taknik som kallas Fusing o Slumping där glasskivor bränns ihop i två steg, först i högre temperatur och i ett andra steg i formar och i något lägre temperatur.


Nästa attraktion i bokstavsordning var en Fotoutställning i två delar. Grängesbergs Fotoklubb ställde ut bilder från Saxdalens Dag 2008. Den andra delen av fotoutställningen gällde gamla bilder från Saxdalen som skannats in av Lars-Åke Wetterkrantz i ett arbete inom Rävvåla kulturföreing för att bevara ljud och bilder från Saxdalen.

Du som har äldre bilder, bildalbum eller ljudinspelningar från Rävvåla/Saxdalen: Vi vill gärna låna dem och kopiera av dem! Skicka e-post till den här bloggen eller ring Lars-Åke 311 93 eller Ola 310 38. Vi lånar och kopierar av dem och du får tillbaka dem.

Den tredje attraktionen i dagens program var 16 målningar av konstnärinnan Vikgoria Gylling (1900-1968) som bodde och verkade i Grängesberg och Saxdalen. Med undantag av en målning som tillhör Cassels donation i Grängesber var tavlorna lånade från Algy Nilssons samling i Grängesberg. Algy har under lång tid köpt konstverk av Viktoria Gylling på auktioner eller på annat sätt. Han har ett 60-tal konstverk av Viktoria Gylling.


Två målningar av Viktoria Gylling

Sist men inte minst framträdde Saxdalens välkända manskör med ett omväxlande program, som vanligt under takthållare Roger Broberg.

Till den sista körsången för dagen fick kören förstärkning av en kommande generation och vem vet, kanske Saxdalens manskör håller på att utvecklas till en blandad kör?


Konstrundan i Saxdalens folkets hus arrangeras av Rävvåla Kulturförening och Studie-förbundet Vuxenskolan.

Programmet fortsätter imorgon, söndag, kl. 11-17 med samma utställningar och med musik av Gullabergs kl. 14.30.

onsdag 29 oktober 2008

Konstrunda i Saxdalens folkets hus 1-2 november

Under Allhelgonahelgen blir det konst och musik i olika former i Saxdalens Folkets Hus. Lördag och söndag, 1-2 november kl. 11-17 båda dagarna visas bild- och glaskonst. Dessutom visas en fotoutställning med bilder från Saxdalen. Sång och musik bjuds och kaffe kan köpas. Fri entré.

Arrangörer är Rävvåla Kulturförening & Studieförbundet Vuxenskolan.

Hela programmet i Saxdalens Folkets Hus kan ses här under. Klicka på bilden för att se den förstorad.



Alla är hjärtligt välkomna!

Konstrundan är ingen lokal händelse bara i Saxdalen. Nej den anordnas för fjärde året i rad och har i år vuxit till evenemang på 13 platser i Ludvika kommun.

Se det detaljerade programmet för hela kommunen här!

En färgglad affisch om Konstrundan kan du se här!

Lyssna på Sveriges Radios intervju om årets Konstrunda här!

lördag 13 september 2008

Studiecirkel om Rävvåla/Saxdalen

Som hemvändare till Saxdalen har jag märkt att många är intresserade av Saxdalen och dess historia. Själva har jag samma intresse och det känns mycket ispirerande att vi kan anordna en studiecirkel om Saxdalen genom ett samarbete mellan Rävvåla kulturförening och Studieförbundet Vuxenskolan.

Studiecirkeln, eller kamratgruppen som den officiella beteckninge kommer att vara, planeras att ha 8-10 träffar med den första måndag 29 september. Lokal blir Saxdalen kapell. Ingen deltagarvagift.

Vi kommer att träffar 8-10 gånger beroende på deltagarnas intresse och 1,5 - 3 timmar per gång.

Vi bestämmer själva vad vi pratar om och min förhoppning är att vi ska kunna samla och dokumentera deltagarnas erfarenheter och kunskaper om Saxdalen: historia, gårdar, personer, händelser, gruvan t.ex. Det kanske blir mest om dåtid men också om Saxdalen idag.

Redan har märkts ett stort intresse för studiecirkeln men alla har möjlighet att anmäla sig via listor som finns på IT-butiken, Smeserver och i Saxenkiosken.

Själv är jag mycket glad att vi har båda dessa butiker i Saxdalen med god service och dessutom till mycket bra priser. Skriv på anmälningslistorna om du är intresserad av Rävvåla/Saxdalen - Saxdalen, nu och då.