Visar inlägg med etikett Dalademokraten. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Dalademokraten. Visa alla inlägg

måndag 7 september 2009

Historisk idrottsseger i Saxdalen

Vi boule-spelare i Saxdalen PRO har spelat boule idag. Så i morgon tror ni kanske att ni i er dagliga tidning kan läsa om resultatet. Har ni prenumererat på Dagens Nyheter eller Svenska Dagbladet kanske ni inte ens letar efter att se den aktuella ställningen i boul-serien före den avslutande omgången på måndag nästa vecka? Men läser ni en lokal tidning, Dalarnas Tidningar eller Dalademokraten kan man väl vänta sig att se de flesta lokala nyheter, också lokala idrottsresultat - bland massor av sport. Men där hittar ni nästan helt säkert inte en rad eller siffra om boule-serien!

I Dalarnas Tidningar har vi någon enstaka gång sett tabeller från vår boule-serie. Det har vi varit mycket tacksamma för. Men i Dalademokraten, som jag har prenumererat på sen jag flyttade tillbaka till Saxdalen för två år sedan har aldrig förekommit något resultat. Både mina medspelare och våra motståndare från åtta orter i Västerbergslagen efterlyser en lokaltidning där vi kan följa vår egen serie. Vi vet nu inte ens hur vi ligger till och hur det har gått i de matcher som vi inte spelar i. Vi pensionärer är en stor grupp och de flesta har en lokaltidning - hittills... De lag som deltar i serien är Blötberget, Grängesberg, Ludvika, Morgårdshammar, Nyhammar, Saxdalen, Smedjebacken och Söderbärke.

Vi på Saxdalen blogg är därför stolta över att kunna presentera åtminstone ett resultat från måndagens seriematcher: Saxdalen Ludvika 8-1

Vi saxdalingar är naturligtvis glada åt vår seger. Vi har inte varit bortskämda med för många under spelsäsången utan är mer vana vid den känsla som Ludvikalaget kände när de lämnade Furuliden på måndag eftermiddag. Spelare med betydligt längre tid i laget än jag själv säger att Saxdalen aldrig vunnit så stort tidigare. Så det var en historisk seger för vårt lag. Men vi drar inga stora växlar av segern. På måndag är det både en ny match men också ny tid för samvaro med våra motståndare från Nyhammar. Det ser vi fram emot.

Den sociala gemenskapen är nog ändå det viktigaste för de flesta spelare i den här serien även om det också är en tävling.

måndag 27 oktober 2008

Saxdalen blogg får draghjälp av lokalpressen

Saxdalen blogg blev under sommaren uppmärksammad av Göran Greider som på Dalademokratens ledarsida citerade ett blogginlägg om årets sommartorp dit min farfar och familj flyttade år 1900 när han var fem år. Det bidrog säkert till att öka antalet läsare av bloggen.
Den gångna veckan var det redaktörer på Ludvika nya tidning som blev intresserade av bloggen och ville komma och intervjua och ta bilder. Det blev en stor artikel både på första sidan och inne i tidningen. Dagen efter fanns också en modifierad artikel i nätupplagan. Länken finns här: Artikel i Ludvika nya tidning.

För en vecka sedan firade vi med bloggens 5000:e derladdning. Bara en vecka senare, idag har siffran stigit till 8070! Visst är det viktigt med lokalpress.

Men kom ihåg att bloggens resultat inte är bara en persons förtjänst: Lars-Åke Wetterkrantz har bidragit med många inslag och bilder. Och Lars-Åkes fru Marita arbetar också med att förbättra bilder som har har skannats in och som hjälper till att dokumentera Saxdalen/Rävvåla både på Internet och på annat sätt. Jag hoppas på fortsatt stöd och samarbete med familjen Wetterkrantz på andra sidan dalen!

Ola