Visar inlägg med etikett Cornelis Vreeswijk. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Cornelis Vreeswijk. Visa alla inlägg

fredag 29 juli 2011

En tur till Sunnansjö med minnen

Idag tog jag en tur till Sunnansjö för att hälsa på min mamma. När hon inte är trött är hon normalt på gott humör  och sjunger gärna. För dagen var det en sång som hon nynnade många gånger och slog takten. Texten kom hon inte ihåg men melodin var helt korrekt, Johanssons Boogie Woogie- vals av Povel Ramel:



I mitt hem lyssnade vi mycket till Povel Ramel när jag växte upp. Min far köpte tidigt en bandspelare och jag spelade in många Ramel-melodier på den.
 
Jag hade också förmånen att träffa Povel Ramel personligen - i Sunnansjö! Ja, inte igår utan i min ungdom. Vi var några ungdomar från Saxdalen som åkt till Morhagen för att umgås, prata och dricka
en öl.
 
Jag gick till den disk som var både reception och bardisk. Jag minns inte om det var ägarinnan fru Sundström eller dottern Anneli serverade då men där fick jag stå i kö en liten stund. Kön var inte så lång. Den bestod av Povel Ramel, Wenche Myhre och ytterligare någon person till som jag inte kände igen. Det var en avspänd atmosfär på Morhagen och jag tror att de båda kändisar- na trivdes där utan att bli besvärade av övriga gäster. Både Povel och Wenche pratade dessutom och betedde sig som folk i allmänhet. Det enda som jag minns att jag lade märke till var att Wenche Myhre var mycket kortare än jag föreställt mig. Det är ju inte så lätt att avgöra personers längd på TV.

En annan musikant som sjungit in boogie woogie-valsen och som är aktuell i Saxdalen under Dan Anderssonveckan är Cornelis Vreeswijk. Lyssna gärna till hans tolkning här. Och sen kanske vi ses på tisdag och lyssnar på mer Cornelis Vreswijk i Saxdalens Folkets Hus.

onsdag 3 mars 2010

Fullmånen jag undrar - vad lyser den för?

Fullmånen lyser, det är den natten nu, en gång i månaden. Påverkar det oss människor? Att månen har stor påverkan på vår natur är helt klart. Titta bara på skillnaden på två bilder från samma plats, Fundybukten i Kanada. Skillnaden mellan bilderna beror på tidvattnet, flod till vänster och ebb till höger. Det är till största delen ett resultat av månens dragningskraft på jorden. Solens dragningskraft är mindre än hälften så stor.

Tidvattnet kan ge havsvattnet en nivåskillnad på upp till 17 meter och kan skapa tidvattenströmmar med en hastighet på upp till 40 km/tim som i Bodö i Norge.

Frågan är då om månen och fullmåne har någon inverkan på hur vi människor känner oss.

Vissa människor säger sig ha svårare att sova när det är fullmåne. Det finns föreställningar om att fullmåne skapar nedstämdhet och till och med sinnessjukdom hos vissa människor.

Måne heter på latin "luna". På engelska har vi ordet "lunatic" som kan översättas med stolle, vettvilling, dåre. Adjektivet av samma ord motsvaras på svenska av vansinnig, sinnessjuk, dårfinkig. En som funderade på fenomenet månen var Cornelis Vreeswijk. Hans text till visan Telegram för fullmånen, vackert tonsatt av George Riedel, handlar om just fullmånen.

Låt oss först lyssna till Cornelis text framförd av skönsjung-
ande Anni-Frid Lyngstad. Som en hyllning till Cornelis som föddes i Nederländerna har jag valt en video med översättning till nederländska.



Fullmånen, jag undrar, vad lyser den för,
nån mening ska det väl vara?
Den hänger i luften bara.
Men inte för att den stör
men inte gör den mig glad,
sa Ann-Katrin Rosenblad.

För tänker man efter så är det ett lik
som lyser på oss om natten.
Där finns varken luft eller vatten.
Visst speglas den i vår vik,
men den ligger på Lit De Parade,
sa Ann-Katrin Rosenblad.

Du håller min hand, sa Ann-Katrin
berätta varför du gör det.
Tror du att du får nånting för det?
Nej, karlar är ena svin
som svamlar om kärleksglöd.
Men månen är kall och död.

För att göra en lång historia kort kan man säga att forskningen inte funnit något belägg för att fullmånen har en negativ inverkan på vår sinnesstabilitet. Men visst är väl Ann-Katrin Rosenblads uppfattning om månen ganska negativ? Kan den bero på en tillfällig nedstämdhet p.g.a. fullmåne? Vi har ju också ordet "mångalen" på svenska.

Själv har jag haft en mycket positiv upplevelse av fullmåne. En vårnatt i fjällen, med fullmåne över vita vidder. Dagsmejan hade smält det översta snölagret till tö. Kylan på kvällen hade skapat en stark skare. Att då åka skidor över fjället var en naturupplevelse som jag gärna skulle uppleva igen.

När det gäller Cornelis Vreeswijk har hans visor bidragit till många trevliga sommarkvällar på barnkolonierna på Öddö och Brevik. Det fanns alltid en gitarr till räkorna när personalen kopplade av på kvällarna. Cornelis visor var de absolut populäraste för den sångglada personalen.