Visar inlägg med etikett Elvis. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Elvis. Visa alla inlägg

söndag 25 oktober 2009

Elvis o Bengan showar i Saxdalens Folkets Hus

Trots den mörka hösten står evenemangen i Saxdalen som spön i backen. Vi vet att almanackorna fylls på med möten, födelsedagar och allt vad det kan vara. Så vi vill vara ute i tid och annonsera att...

Lördag den 7 november är det showtime i Saxdalens Folkets Hus med Elvis o Bengan.
(Klicka på bilderna för att komma till deras hemsidor)

Det hela är tänkt som en slags familjeföreställning, knytkalas, social samvaro...

Med underhållning!

Tiden är väl tilltagen:
Från 20.00 på lördag kväll
till 1.00 på söndag morgon!


Men det lär inte bli många döda punkter utan som Bengan säger högst upp på sin hemsida: Det blir 100 % LIVE! Översatt till svenska betyder det att det blir livat hela tiden!

Vi känner Åke/Elvis som en något kluven person. Ibland är han Elvis och ibland Åke. Bengan känner åtminstone inte jag så bra men jag antar att han är en mindre kluven person. Han är trubadur.

Ta med vad du vill äta!
Kaffe kan köpas!

Inträde 50:-

fredag 21 november 2008

PRO med Saxdalens Elvis

PRO Saxdalen hade medlemsmöte i Saxdalens Folkets Hus på torsdag eftermiddag. Det var som vanligt en trivsam samvaro med en blandning av formellt medlemsmöte och lättsamma inslag.

Här ses en del av församlingen i djupa funderingar över dagens mötesinnehåll.

Vad bekymrar t.ex. Harry Karlsson närmast kameran? Kanske det är föreningens ekonomi? Eller kan det vara resultatet i den avslutade boule-turneringen?
Ja, i så fall kan det inte gälla hans egen insats i klubbmästerskapet. Där blev han individuell klubbmästare! Nej, det gäller nog resultatet i seriespelet (som Saxdalen blogg har för avsikt att avslöja - på undanskymd plats - och närmare Jul och Nyår när folk är mer upptagna med förberedelser för helgerna än att läsa bloggar).

Men för att återgå till mer angenäma upplevelser så ser vi till höger de glada minerna när det blivit dags för den viktiga kaffestunden. Se bara hur Marianne Jansson från Norrbyn lyser när hon serverar goda smörgåsar till sina föreningskamrater.

Och sen var det det här med Elvis, Saxdalens egen Elvis, Åke Dahlman. Han har en tid försökt ta sig in i PRO men hindrats p.g.a. rådande åldersdiskriminering.

Men den här dagen var han inbjuden att underhålla oss med sin Elvis-show. Det blev som vanligt succé. Och Elvis tycker om att uppträda och han var glad åt den uppskattande min


som hans kollega i Saxdalens manskör visade från sin plats på första parkett.

Av de ivriga applåder Elvis fick är det helt klart att han redan nu - i sin ungdom - reserverat en plats inom PRO Saxdalen, när han lagt sin yrkeskarriär på hyllan - och uppnått behörig ålder.

lördag 23 augusti 2008

Festligheterna pågår fortfarande i slutet av Saxdalens dag

Det är mindre än 1½ timme kvar av Saxdalens dag och fortfarande pågår festligheterna vid Saxenstranden.

Den lyckade dagen på Runnbergsgården finns dokumenterad i föregående inlägg men här kommer ett purfärskt inslag om kvällens show vid Saxens strand och Saxenkiosken.

Vad ska man säga när man möts redan på parkeringsplatsen av kvällens stora stjärna Elvis? Tala om service!
Saxdalens egen Elvis, Åke Dahlman, tillika handelsman och bussförare

Medan solen ännu lyser över Stackarberget lotsar vår Elvis in oss på parkeringsplatsen. Och för att få den rätta tidsandan och 50-talsstämmningen finns också tidstypiska veteranbilar på rad bakom Elvis scen.

Elvis tycker om sällskap och han har också fått sällskap av en hel rad damer under namnet Linedancers. De är inte riktigt från Saxdalen men nästan, nästgårds från Grängesberg. Men låt oss först se en så färsk inspelning av Elvis att ekot av Elvis stämma fortfarande är på väg tillbaka från Stackarberget...



Man behöver bara titta på Elvis/Åkes gest när videon slutar för att förstå att det var en Elvis som trivdes som fisken i vattnet. Han var ju dessutom på sin egen hemmaplan - nu mer än någonsin tidigare. Ingången till Saxenkiosken är ju bara några meter bredvid sångaren.

Egentligen var det inte bara en rad av damer som uppträdde med Elvis. Det var flera rader av Linedancers. Se själva:



Här ser vi den tidstypiska bakgrunden till Elvis framträdande:Men det var inte bara Elvis som trivdes med sensommarkvällen. Publiken diggade och levde med i föreställningen och visade tydligt sin uppskattning av Åkes och Linedancers uppträdande.
Vi saxdalingar har fått vårt eget Graceland som vi gärna delar med våra grannar både i kommunen och utanför.

Vi får hoppas på fler konserter vid Saxenstranden, både på Saxdalens dag och andra dagar!


torsdag 17 juli 2008

Saxdalen återfår sin efterlängtade Minilivs, Saxenkiosken

Glad Nyhet! På måndag 21 juli nyöppnar Saxdalens Minilivs, nu också med nytt namn: Saxenkiosken. Redan den här veckan har de som åkt förbi den lilla hemtrevliga byggnaden vid sjön Saxens strand kunnat gå in och handla från det lager som håller på att plockas upp i hyllor, kyl och frys. Men officiellt blir det invigning på måndag då de flesta varor ska finnas på plats.

De som nu tagit över Saxdalens Minilivs är Ing-Marie och Åke Dahlman. Här nedan ses paret med dotter på verandan utanför affären med utsikt över Saxen, Slamhavet och Stackarberget.

Det här är väl enda affären i Dalarna med havsutsikt? Och dessutom har ju slammet i Slamhavet ersatts med grus och sand. Så av Slamhavet är det ju egentligen bara hav kvar...

Ing-Marie, dottern Jeanette och Åke Dahlman på Saxenkioskens veranda
(Klicka på bilden för att se den förstorad)


Åke är ju redan känd i den här bloggen: Han råkar vara samma person som i föregående inlägg gick under beteckningen "bygdens eminenta ELVIS-kopia". Saxdalen blogg kan nu avslöja att det är samma person som Åke Dahlman som också sjunger i Saxdalens manskör, både som vanlig körmedlem och ibland som Elvis. Han är dessutom chaufför som Elvis men Åke kör buss och Elvis körde lastbil.

Kanske Åke slår igenom som Elvis vid Slamhavet så att Swebus får se sig om efter en annan bussförare? Men vi hoppas att sångkarriären kan kombineras med handelsmannasysslan så att vi får ha kvar vår affär. Planen är i alla fall att det ska bli öppet året runt och inte bara på sommaren.


Sen hänger det ju förstås på oss Saxdalingar också. En affär behöver ju kunder och det är ju i första hand vi. Men så trevligt som det var att provhandla redan innan affären öppnat bådar gott för framtiden!

Kanske kan vi också få se scenframträdanden av handelsman Åke som Elvis och i andra roller. Det kan bli många positiva överraskningar vid nya Minilivs!

Och
som ett bevis för att det verkligen blir en öppen affär igen kan vi här se Ing-Marie expediera en kund redan på torsdagen. Som synes fanns redan då både tidningar, drycker, kylvaror och en hel del annat att köpa.

Ing-Marie Dahlman betjänar en kund redan innan kiosken öppnat officiellt
(Klicka på bilden för förstoring)

Och från måndag blir det officiellt öppet igen i före detta Saxdalens Minilivs, nu Saxenkiosken. Vi är många som nästan gett upp hoppet men som tacksamt tar emot den glada nyheten. Och vi önskar väl alla Åke och Ing-Marie lycka till med företaget att återge oss Saxdalingar och förbipasserande den service som det innebär att kunna handla lokalt.

Lycka Till Ing-Marie och Åke!

söndag 13 juli 2008

Lördag i Gonäs
















Lördagen den 12 juli 2008 vid KNAGGENS MUSEUM i Gonäs.

Karl Gustaf (Knaggen) Backström, mycket känd rallyåkare bosatt i sitt föräldrarhem i Gonäs har på eget initiativ köpt fd. Konsum fastigheten i Gonäs och där börjat med utställning av rallybilar.

I lördags var det officiell invigning samt utställning av inbjudna veteranbilar, ett stort antal hade hörsammat detta och besökte KNAGGENS MUSEUM, därtill en hel del publik som kunde i det fin sommarvädret strosa runt och njuta av alla sköna fordon.

Som extra krydda bjöds det på två framträdanden av bygdens eminenta ELVIS-kopia som framförde fler fina Elvis låtar, flankerad av ROUTE 66 Line dancers.

Dessutom fanns möjlighet att stärka sig med både kaffe och varm korv.

Både Knaggen och Elvis lovade att återkomma nästa år, med nya ideer, flera fordon och mera Elvis låtar.