Visar inlägg med etikett Haj. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Haj. Visa alla inlägg

torsdag 14 april 2011

Har du sett någon haj i Sunnansjö?

Igår hälsade jag på min mamma på Solgärdet i Sunnansjö. Hon var trött på kvällen men det har man väl rätt att vara när man är 94. För det mesta är hon pigg och sjunger när vi hälsar på henne.

På vägen från Solgärdet svängde jag in vid Feskarpôjka som säljer "Färska fiskfiléer och andra goa grejor" utanför COOP i Sunnansjö varannan onsdag. Jag hade redan tidigare diskuterat om beställning av en fisk som inte ingår i deras ordinarie sortiment: haj!

Visst är det trevligt att det finns någonting kvar av de  omkringresande försäljare av mat och dryck som var så vanliga i min barndom. Tidigt fanns "Sannud Osker" (Sandudd Oskar) som körde runt med häst och vagn och sålde ost. Hästfrakt tar ju sin tid så han hade väl inte mycket tid på sig för varje stopp. Enligt vad jag hört så: 
 
1. Stannade Oskar hästen med ett pro! (Det var egentligen ett annat ljud som jag inte klarar att skriva med bokstäver).
 
2. Den obligatoriska frågan ställdes: "Skä ni ha nå ost idag?"
  
3. (Oskar smackade sedan igång hästen innan han fullföljde meningen...)
    4. "Annars far jag!"
       Kanske var det stressigt förr också. Konkurrens fanns med andra försäljare t.ex. var det minst fem bryggarbilar som kom varje vecka för att sälja öl, läsk och svagdricka från Grängesberg bryggeri, Kopparbergs bryggeri, Ludvika bryggeri, Gräsbergs bryggeri och Risingsbo bryggeri. De hade också bråttom och ibland körde de fast när de svängde för snävt när de skulle in på avtagsvägen till vårt hus. Det var spännande för oss småpojkar men chaufförerna blev förstås stressade. "Bryggarn har kört fast!" fick vi  ropa mer än en gång när jag var liten.

      Vi hade besök av bilburen kaffehandlare, fiskbil, bagarbil och jag minns inte allt vad det var men det gick att köpa många matvaror utanför huset, och förstås gårdfarihandlaren Arvid Björk från Västansjö som inte bara var försäljare. Han var också den tidens sociala medium, den tidens facebook eller twitter och förmedlade hälsningar och nyheter mellan personer som var släkt eller kände varandra men bodde i olika byar. Arvid hade inga matvaror men kom gående med sin cykel ända upp på Malbacken. Han var alltså cykelburen om inte vägen var ovanligt dålig. Då kanske han i stället fick bära cykeln?
        
      Idag har vi bara glassbilen som spelar för oss i Saxdalen på fredagar. Det är enda bilen som nu säljer utanför dörren.

      Och sen som sagt: Feskarpôjka - men då får man åka till Sunnansjö. Den här gången var det för mig fråga om köp av beställningsvaran haj. Jag hade inte bestämt hur jag ville ha hajen levererad, filéad eller som kotletter. Det gick bra vilket som så jag bestämde mig för att beställa fyra hajkotletter. Feskarpôjka ringer mig om de får in någon haj till onsdagen om fyra veckor. Jag förbereder mig genom att läsa hajrecept och annat om hajar. Lite dåligt samvete har jag eftersom hajar fiskas alltför mycket. Jag återkommer med det slutliga resultatet av mitt hajfiske.
        
      Pigghaj, vår enda hajart i Sverige. Fiskas på Västkusten och ibland en bit upp i Östersjön.

      tisdag 8 mars 2011

      Jet-drift eller rea-drift fanns redan för 500 000 år sedan

      Idag heter det jetdrift och jetflygplan. När jag var liten var det snabbaste vi kunde föreställa oss ett reaplan. Man kan lätt föreställa sig att jetdrift är en mycket modern företeelse, kanske uppfunnen efter propellerflygplanens tid.

      Men då har man inte räknat in naturen i vår historia.  Bläckfiskar, som många av oss smakat när vi semestrar söderut, förflyttar sig med jetdrift och det har det gjort i 500 000 år. När jag var 12-13 år lagade jag en bläckfiskomelett. Jag hade köpt en konservburk med bläckfisk. Jag blandade oljan som bläckfisken låg i i omeletten och den smakade inte bra. Sen dess har jag inte gärna ätit bläckfisk. Bläckfisk räknas inte heller till fiskar utan till blötjur.
       
      Jag skrev i ett tidigare inlägg om min idol Jacques-Yves Costeau. Hans bok Den tysta världen hade en bild av en bläckfisk på omslaget. Jag trodde då att bläckfiskar var farliga djur. De bläckfiskar som simmar i ytliga vatten är dock ganska små även om de största som lever i djupa vatten kan ha armar som är 13 m långa. Eftersom det är internationella kvinnodagen kan det kanske vara intressant att veta att de kvinnliga bläckfiskarna är de största. De största manliga bläckfiskarna har mätts till "bara" 10 m.
       
      En annan skrämmande fisk har jag skrivit om här. Det är haj som jag åt på Trinidad. På västkusten finns den ätliga hajen pigghaj som blir högst ca. en meter lång. I andra vatten finns hajar som blir upp till 10 m långa.

      Sen vill jag passa på att gratulera min dotter som är född den 8 mars, på internationella kvinnodagen. Visst är det passande?
      Grattis Rebecca!

      söndag 25 juli 2010

      Hajen, en farlig fisk?


      Jag var 12 år. Min familj gjorde ett av våra besök hos min moster Ester på Hantverkargatan i Stockholm. Vi pas- serade en stor bokhandel på S:t Eriksgatan och jag blev helt fascinerad. Ett av de jättestora skyltfönstren var fyllt med ett stort antal exemplar av boken "Den tysta världen" av fransmannen Jacques-Yves Costeau.
       
      Jag tror att en av anledning- arna till att jag blev så intres- serad av boken var omslaget. Hur skulle det gå för dykaren som kämpade mot en bläck- fisk?
       
      Det här var en tid före jul och långt över allt annat på min önskelista med julklappar var boken Den tysta världen. Och min önskan slog in: I ett av julpaketen fanns den stora fina boken som jag fortfarande beundrar.
       
      Boken är kanske den bok som jag läst mest av alla böcker. Den gjorde ett mycket starkt intryck på mig. Jag blev en stor beundrare av Jacques- Yves Costeau, inte bara för hans mod (som jag anade av bokens omslag) utan mest för hans systematiska,  vetenskapliga forskning som han bedrivit och som han fortsatte med under hela sin långa verksamhet som oceanograf. 
        
       För den som är intresserad av film kanske det imponerar att Costeau vann tre Oscars för filmerna Den tysta världen (1956), Guldfisken och Värld utan sol 1964). Han fick också Guldpalmen vid Filmfestivalen i Cannes1956.
       
      Costeau blev för mig en idol som gjorde att jag själv blev sportdykare och utbildade mig  hos Göran Boströms Uppsala Dykarskola. Det gav en hel del erfarenheter, bl.a. var jag helt under isen en vinter på 60-talet - i Öregrunds hamn. Men allt avlöpte enligt planerna och är en er- farenhet som jag fortfarande njuter av. 

      Men där fanns väl ingen haj? Nej inte vad jag kunde se, även om sikten inte var mer än ca 10-15 m. Och då var jag mer fokuserad på det hål i isen 20 meter bort där jag kunde komma tillbaka till övervattensvärlden.
       
      Haj - träffade jag däremot på när jag var på hemväg från en arbetsperiod i Guyana i Sydamerika.
       
      Jag hade länge drömt om att komma till Trinidad som jag hade haft en hel del felaktiga uppfatt- ningar om. Vid den här resan kom jag dit. På väg till Guayana hade jag flugit från Caracas, huvud- stad i Venezuela, till Trinidad och Tobagos internationella flygplats Pirko Internationl Airport
       
      Jag anlände tidigt på morgonen och stannade hela dagen på flygplatsen som är den flygplats jag trivts bäst på under alla mina resor.

      Bilden nedan visar den "kostym" som vann första pris vid föregående Karneval i Trinidad. Kostymen var ca. fem m hög och ca. sju m bred och bars av en person. Bilden från flygplatsens avgångshall. Klicka för förstoring!
       

      Vinnande "kostym" från 2002 års karneval på Trinidad.
      På åter- vägen från mitt arbete i Guyana stannade jag ett dygn i Port of Spain, huvud- stad i Trinidad och Tobago. På kvällen unnade jag mig en god middag på hotellet. Av hovmästaren blev jag föreslagen en buffé som innehöll det mesta av landets bästa specialiteter. Han påpekade dock att menyn inte innehöll haj!

      Jag beställde buffé-menyn och njöt av alla de smakfulla rätter som ingick. Men innan jag blev för mätt kallade jag på hovmästaren igen och frågade om jag kunde utöka min meny till att också omfatta haj?

      Det gick bra och min förväntan att det skulle vara ett segt, smaklöst fiskkött kom helt på skam. Efteråt var jag tacksam för att jag tillät min nyfikenhet på exotiska maträtter ta överhand över min rävvålianska snålhet. Idag är jag mycket glad över min erfarenhet av haj som inte bara smakade bra utan också har visat sig vara mycket mindre farlig än sitt rykte. Hajarna runt Trinidads kust är också små. 

      Fransmannen Jacques-Yves Costeau inspirerade mig inte bara till att äta haj på Trinidad utan också till att bli sportdykare med minnesvärda efterenheter från både undersidan av isen i Öregrunds hamn och från många dykningar runt Öddö med min skolkamrat Ragnar Wilhelmsson. 

      Ett minne från Öddö är när Ragnar kommit på besök och vi dök med våtdräkter och lufttuber nära Blötebogens brygga en helg med ganska många helgfirare på stranden: När vi kom upp till ytan var det några förfriskade helgfirare som blev rädda och ropade: "Är det krig?" Jag antar att det är en djupt rotad föreställning bland kustbefolkningen att fienden kan komma upp ur havet.

      En liknande reaktion fick vi senare när vi dök för att se hur mycket sjunktimmer det fanns mellan ön Stärtan utanför Sunnansjö och fastlandet där det tidigare legat två sågverk. En person på land hade observerat oss simmande och dykande i våra svarta våtdräkter. Han trodde att det hade kommit in sälar i Väsman.