torsdag 28 maj 2009

Bilder och kommentarer om Per Arvid Björk

Jag hann inte mer än lägga in Arvid Björks poem NORRBO BY i bloggen innan jag fick inte mindre än sju e-brev från en - jag höll på skriva - mycket gammal god vän... men nej, sedan gammalt mycket god vän! Han var dessutom en känd rädd-aktör på Ludvika Tidning men har liksom jag själv bytt status till pensionär: Bertil Danielsson. Han har inte bara använt pennor för att skildra människor och företeelser i Ludvika kommun utan också kamera. I det här inlägget vill jag presentera en del av den information om och bilder av Arvid Björk som Bertil försett mig med.

Först en kommentar från Bertil om Plusken
:

"När jag gjorde min visinventering kom även Norrbo by upp. Då fick jag höra en festligt skröna(?) om visans tillkomst. Enligt uppgift lär Per Arvid ha kommit knallande genom byn och noterat att, vid ett av de beskrivna husen, en stege stod uppställd.
- Han upprördes då svårligen i sin ande, knackade på dörren och bad husägaren att omedelbart låta flytta den misshagliga stegen. Förklaring?
- Annars bir hä en krok på visa´!"

Men Arvid Björk bodde i den här stugan nära Bergvalls gamla affär i Västansjö. Bilden är tagen av Bertil Danielsson 1906.

Arvid var stamgäst på flera kaféer i nuvarande Ludvika kommun. Bertil träffade och fotograferade Arvid flera gånger och hans favoritbild är den här nedan, tagen på Nyhammars konditori 1963. Bertils känsla är att den här bilden ÄR Arvid Björk! Det är Bertils absoluta favoritbild av Plusken.

Arvid var också en återkom- mande gäst på Annas Kafé i Rävvåla och på Olgas Café i Blötberget.

Plusken var säkert respekterad och uppskattad av många men troligen också missuppfattad av en del, kanske bl.a. av barn, något som gjorde honom ledsen och ibland irriterad. Bertil träffade Arvid många gånger och hade samtal med honom. Hans slutsats är att Arvid Björk...

"på tu man hand, var som vilken ordinär äldre man som helst. Han var nog, vid närmare eftertanke, en "artist" som bjöd sin publik på den sorts show som förväntades av honom. (Int´ett rättförs ord).
Vid mina besök fördes ett resonemang utan några som helst "galenskaper" och revaljur.
En ståtlig och värdig man, värd all respekt enligt mitt sätt att se det."

Ett av de foton som Bertil tagit av Arvid Björk och som jag uppskattar mycket är från 1966:

Per Arvid Björk, Västansjö-Plusken

Alla ni läsare som har minnen eller kanske bilder av Plusken, Arvid Björk: Skicka gärna ett e-brev, vanligt brev eller ring och berätta. Vi lovar att ta vara på alla minnen av en person som fyllde en viktig funktion i sitt liv och som också blev känd av många.

Inga kommentarer: