tisdag 2 februari 2010

Morbror Elis, foto från 30-40-talet?

Min mamma var yngsta barnet i en syskonskara med tre bröder och två systrar. Den morbror som jag hade mest kontakt med och som jag tyckte mycket om var Elis. Han byggde ett hus på andra sidan Malbacksvägen från mitt föräldrahem sett.

Elis arbetade i Stockholm en tid under min barndom och hyrde ut sitt hus. Ett minne jag har, troligen från tiden innan han flyttade till Stockholm,
var att jag lekte i Elis kök.

Elis var inte i köket när jag hittade en burk "Röda Björn", ett rosa polermedel för koppar som fanns på den tiden. Jag hade tydligen försökt äta av pulvret som antagligen såg aptitligt ut. Elis upptäckte mitt förehavande i tid och allt förlöpte väl.

Hos Elis och hans "hushållerska", i dag kallas det sambo, har jag senare många positiva minnen.

Bilden av Elis med sin motorcykel av märket Rutch är tagen innan mitt jag minns det. Bilden är tagen under 30- eller senast i början av 40-talet.

Jag har valt att inte retuchera bilden alls utan visa den med sina uppenbara skavanker. För mig är det intressant att se det gamla huset som det såg ut på den tiden. Den stora lönn som står bredvid huset är ensamt stående i en annars träd- och buskfri omgivning. Idag finns en hel del sly som växt upp men som jag hoppas kunna ta bort och återställa det öppna landskapet.

Elis byggde ett motorcykelgarage åt sin Rutche. Det har senare varit cykelgarage och garage för en Vespa som jag köpte 1960.

Tyvärr drabbades både Vespan och garaget av en takläcka. I dag står byggnaden kvar enbart av sentimentala skäl. Den gamla byggnaden har för mig en bildmässig betydelse...

Om ingen extern kulturkonserverande aktör gör en snar insats kommer byggnaden snart att vara ett minne blott. Men jag har ju bilden kvar!

Inga kommentarer: